امتیاز :
 تعداد امتیاز ها - 0
 تعداد بازدید - 2503

 رییس اداره محیط زیست شهر تهران سیاهه انتشار آلودگی هوای شهر تهران در شرایط کنونی قابل استفاده نیست

محمدحسین بازگیر، با اشاره به اینکه سیاهه انتشارآلودگی هوای شهر تهران مربوط به مقطع زمانی خاصی است و نیاز دارد که به‌روزرسانی شود، اظهار کرد: این سیاهه انتشار مفروضات زیادی دارد که در طول زمان تغییر پیدا می‌کنند. پروژه سیاهه انتشارآلودگی شهر تهران اولین بار ابتدای دهه ۸۰ با همکاری موسسه جایکا (ﺁﮊﺍﻧﺲ ﻫﻤﻜﺎﺭی ﻫﺎی ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠی ﮊﺍﭘﻦ) تهیه شد و بعد از آن نیز سال ۹۲ شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با همکاری دانشگاه صنعتی شریف سیاهه انتشاری از شهر تهران تهیه کردند.

وی با بیان اینکه در این سیاهه انتشار فقط میزان آلایندگی منابع متحرک در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: منابع ساکن نیز به اندازه خود در تولید آلودگی نقش دارند که در سیاهه انتشار از تعداد و میزان آلایندگی آن‌ها غفلت شده است.

به گفته رییس اداره محیط زیست شهر تهران منبع اعلام آمار منابع متحرک در تهیه سیاهه انتشار، مرکز شماره‌گذاری پیلس راهور است و در تهیه این پروژه خودرو‌های سال ۹۱ و پیش از آن بررسی شده است. به‌طور مثال خودرو‌های سواری را حدود ۳ میلیون دستگاه در نظر گرفته‌اند که از این تعداد ۸۶ هزار پژوی آردی، ۸۲ هزار پیکان، ۸۰۰ هزار پراید، حدود ۵۰۰ هزار پژو GLX و حدود ۴۰۰ هزار پژوی ۲۰۶ بود.

بازگیر با تاکید بر اینکه ترکیب ناوگان حمل و نقل در انتشار آلایندگی موثر است، تصریح کرد: نوع خودرو‌هایی که امروز در شهر تهران تردد می‌کنند با نوع آن‌ها در سال ۹۲ تفاوت دارد. در سال ۹۲ ترکیب خودرو‌هایی که در سطح شهر تردد می‌کردند عموما پیکان، پراید، پژو و سمند بود. اگر می‌خواهیم در مورد سیاهه انتشار امسال صحبت کنیم باید آمار و ترکیب ناوگان عمومی امسال را داشته باشیم.

وی افزود: انتشار آلودگی به عوامل مختلفی از جمله نوع خودرو، نوع سوخت، استاندارد آلایندگی و سن خودرو بستگی دارد البته عواملی دیگری نیز مانند نوع رانندگی و معبر‌ها در انتشار آلایندگی موثر هستند. سیاهه انتشارآلودگی هوا یک فرض کلی در مورد منابع انتشار آلایندگی و میزان آن‌ها است که می‌تواند در برنامه‌های کنترل آلودگی هوا تاثیر داشته باشد، ولی نباید همه برنامه‌های ما منوط به سیاهه انتشار شود و از عوامل دیگر آلایندگی که ممکن است در این سیاهه در نظر گرفته نشده باشد، چشم پوشی کنیم.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به اینکه در سال ۹۲ سوخت یورو ۴ فراگیر نبود، گفت: اگر بخواهیم منابع آلاینده در شهر تهران را بررسی و سهم آن‌ها را اعلام کنیم باید سیاهه انتشار جدیدی منتشر کنیم. سیاهه انتشار نیاز دارد که در فاصله زمانی کوتاه مدت به‌روز شود.

بازگیر با بیان اینکه امکانات و منابع مالی محیط زیست به گونه‌ای نیست که بتواند سیاهه انتشار را به روز کند، تصریح کرد: مجموعه محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند تمام مجهولات را کشف کند. مراکز علمی، دانشگاهی و نهاد‌هایی که اعتباراتی برای تحقیق و پژوهش دراختیار دارند باید در انجام این گونه کار‌ها به محیط زیست کمک کنند. اگر اصرار داریم که به‌روزرسانی سیاهه انتشار توسط سازمان محیط زیست باید انجام شود، لازم است از این کار حمایت‌های مالی نیز صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در تهیه سیاهه انتشارآلودگی هوای شهر تهران باید دستگاه‌های مختلفی از جمله محیط زیست، شهرداری و نیروی انتظامی و ... مشارکت داشته باشند و فقط یک نهاد به تهیه آن و اعلام آمار و ارقام نپردازد.

بازگیر در پایان با بیان اینکه زحمت زیادی برای تهیه سیاهه انتشار آلودگی هوا در سال ۹۲ کشیده شد تصریح کرد: این سیاهه فقط برای آن مقطع زمانی قابل استفاده بود و برای برنامه ریزی درمورد آلودگی هوا در سال‌های پیش رو نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایسنا فهرست یا سیاهه انتشار آلودگی هوای شهرتهران شامل مجموعه‌ای از داده‌ها است که انتشار آلایندگی تولیدی از منابع گوناگون را به تفکیک مکانی و زمانی بیان می‌کند. هدف از توسعه سیاهه انتشار، کمی‌سازی مقادیر آلایندگی تولیدی از منابع مختلف، شناسایی و اهمیت سنجی و مقایسه منابع مختلف برای آلایندگی‌های گوناگون، تولید مقادیر اولیه مورد نیاز برای مدل‌های پراکنش آلودگی هوا و مدل‌های عددی فتوشیمیایی درشت یا ریز مقیاس و اجرا و اثرسنجی سناریو‌های مختلف کاهش آلودگی هواست.

منبع خبر :  دانشجو
کد خبر :  

نظرات



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود. فیلدهای ضروری با * مشخص شده اند. *

اخبار مرتبط

شبکه های اجتماعی
شماره های تماس
  • تلفن : 03136622123
  • موبایل : 09133147435
  • موبایل : 09133658705
دفتر مرکزی
  • آدرس : اصفهان . چهارراه نظر . خیابان میر
  • بعد از پل شیخ صدوق . روبروی دبستان شهید احسانی
  • بن بست ایمانی . پلاک 41