حالت شب
  • Friday, 15 November 2024
سایه بی رونقی بر حمل‌ونقل گلپایگان

سایه بی رونقی بر حمل‌ونقل گلپایگان

 

شهرستان گلپایگان با داشتن جمعیت ۱۰۰ هزار نفری از داشتن یک ترمینال مجهز محروم است و کاهش تعداد مسافر طی سال‌های اخیر تحقق این مطالبه را دشوار کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، ترمینال نمادی از هویت شهر و بستری برای حفظ حقوق شهروندی و رعایت شأن مسافران است.

حمل‌ونقل از معیارهای مهم ارزیابی توسعه شهر محسوب می‌شود و شهری که زیرساخت‌های حمل‌ونقل مناسب نداشته باشد، در گام اول دستیابی به توسعه می‌ماند.

شهرستان گلپایگان با داشتن جمعیت ۱۰۰ هزار نفری و با قرار گرفتن در کریدور غرب به مرکز کشور، توسعه روزافزون شهری و ارتباطات اجتماعی و فرهنگی، نیازمند داشتن ترمینالی مجهز، مناسب و درخور شأن مسافران و شهروندان است.

زمانی که ترمینال کنونی شهر آغاز به کار کرد، قرار بود در کوتاه‌ترین زمان پایانه مناسبی برای گلپایگان ساخته شود، اما با گذشت بیش از ۲۰ سال هنوز اقدام اساسی برای ساخت یک پایانه مناسب انجام نشده است.

وضعیت ترمینال فعلی شهر مناسب نیست، سالن انتظار برای مسافران و استراحتگاه برای رانندگان وجود ندارد و ظرفیت این پایانه موقت پاسخگوی نیاز شهروندان و مسافران نیست.

سایه بی رونقی بر حمل‌ونقل گلپایگان

گلپایگان ترمینال مناسبی ندارد

علیرضا، یکی از رانندگان اتوبوسرانی ترمینال گلپایگان با انتقاد از وضعیت پایانه حمل‌ونقل شهر گلپایگان، اظهار می‌کند: ۲۰ سال است که راننده اتوبوس هستم، کاهش تردد مسافر و کسب درآمد موجب نارضایتی همکاران شده است تا جایی که ناچار با فروش اتوبوس شدند.

وی می‌افزاید: افزایش جمعیت مسافران به مقصد تهران، اصفهان و کرج در آینده و کاهش تعداد ناوگان اتوبوسرانی چالش بزرگی برای شهرستان است و انتظار داریم دولت تدبیری برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل برون شهری انجام دهد.

این راننده اتوبوس با بیان اینکه گلپایگان ترمینال مناسبی ندارد و وضعیت حمل‌ونقل اتوبوسرانی این شهر مناسب نیست، عنوان می‌کند: زمانی در طول روز، هر یک ساعت یک اتوبوس به مقصد اصفهان حرکت می‌کرد اما هم‌اکنون تعداد ترددها کاهش پیدا کرده است.

محمدعلی یکی دیگر از رانندگان اتوبوسرانی گلپایگان ادامه می‌دهد: معضل فرسودگی ناوگان اتوبوس‌رانی گلپایگان مشهود است و این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد، در حال حاضر تأمین قطعات، گرانی لوازم یدکی، روغن، لاستیک و هزینه‌های تعمیر مهم‌ترین دغدغه رانندگان است.

سایه بی رونقی بر حمل‌ونقل گلپایگان

حمل‌ونقل گلپایگان حال خوشی ندارد

علیرضا عابدی، مدیر داخلی شرکت اتوبوسرانی گلپایگان به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در حال حاضر ۲۰ اتوبوس در دو شرکت تعاونی ۱۷ و ۱۴ گلپایگان در ترمینال شهر گلپایگان برای جابه‌جایی مسافران به مقاصد تهران و اصفهان و کرج فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر اتوبوس‌های موجود در ترمینال گلپایگان مدل ۱۳۸۲ است، می‌افزاید: فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی گلپایگان مشهود است، اما رانندگان به علت وضعیت اقتصادی و کاهش مسافر، توان نوسازی اتوبوس ندارند و ارائه تسهیلات تنها کفاف تعمیر و تأمین لوازم اتوبوس را می‌دهد.

مدیر داخلی شرکت اتوبوسرانی گلپایگان ادامه می‌دهد: هزینه تعمیر یک دست صندلی، بازسازی بدنه یا تعمیر موتور اتوبوس هرکدام ۴۰۰ میلیون تومان می‌شود.

عابدی عنوان می‌کند: در حال حاضر نرخ بلیت اتوبوس از گلپایگان به مقصد اصفهان ۹۰ هزار تومان و تا تهران بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است.

مدیر داخلی شرکت اتوبوسرانی گلپایگان با اشاره به اینکه در حال حاضر بین شهرهای غرب استان اصفهان تنها حمل‌ونقل اتوبوس رانی در شهرهای گلپایگان و خوانسار فعال است، تصریح می‌کند: با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی در حوزه حمل‌ونقل اتوبوسرانی تا پنج سال آینده اتوبوسی برای حمل‌ونقل مسافر در شهرستان گلپایگان نیست.

عابدی تاکید می‌کند: با توجه به اینکه نرخ فعلی اتوبوس که ۲۰ میلیارد تومان است هیچ فردی حاضر نیست در حوزه حمل‌ونقل برون‌شهری سرمایه‌گذاری کند زیرا توجیه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه شهرداری موظف به احداث پایانه در شهر است، اظهار می‌کند: زمین بایر برای احداث ترمینال در محدوده اداره جهاد کشاورزی تا ابتدای شهر گلپایگان وجود دارد و انتظار داریم که ترمینالی در شأن شهرستان احداث شود.

مدیر داخلی شرکت اتوبوسرانی گلپایگان تاکید می‌کند: سال‌های گذشته در طول سال آمار مسافران به ۷۰۰۰ مسافر می‌رسید، اما طی سال‌های اخیر به ۲۰۰۰ نفر هم نمی‌رسد، آمار مجموع روزانه مسافران حدود ۳۰۰ نفر است.

جانمایی زمین احداث ترمینال با موافقت کمیته مکان‌یابی صورت می‌گیرد

محمد فیضی، رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان گلپایگان نیز با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیئت وزیران یکی از وظایف شهرداری احداث پایانه است، به ایمنا می‌گوید: اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای براساس کمیته مکان‌یابی در راستای جانمایی زمین احداث پایانه با شهرداری همکاری می‌کند.

وی افزاید: زمینی در جوار پارک جنگلی واقع در جنوب گلپایگان برای احداث پایانه مسافربری در نظر گرفته شد، اما راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مخالفت کرد زیرا ۷۰ درصد مسافران دانشجو هستند و مراکز دانشگاهی و جمعیت شهر نیز در مرکز و شمال شهرستان قرار دارند و دسترسی به مکان ترمینال دشوار می‌شود.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان گلپایگان می‌گوید: در پایانه مسافربری شهر گلپایگان ۲۰ دستگاه اتوبوس به مقصد شهرهای اصفهان، تهران و کرج و کاشان به جابه‌جایی مسافر مشغول هستند.

فیضی با اشاره به اینکه به دلیل گران بودن قیمت اتوبوس رانندگان تمایلی به نوسازی ندارند، ادامه می‌دهد: کمبود مسافر و افزایش روزافزون نرخ لوازم اتوبوس مهم‌ترین مشکلات حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری گلپایگان است.

سایه بی رونقی بر حمل‌ونقل گلپایگان

در حال رایزنی برای جانمایی زمین هستیم

احسان مهاجری، سرپرست شهرداری گلپایگان نیز با اشاره به اینکه یکی از مطالبات بحق شهروندان از شهرداری و شورای شهر احداث پایانه مسافربری است، اظهار می‌کند: در سال‌های گذشته با توجه به اختلاف نظر در بحث جانمایی ترمینال، در دهه ۱۳۷۰ جنب میدان معلم و در دهه ۱۳۸۰ جنب پارک جنگلی جانمایی شد که سرانجام احداث پایانه در قطعه زمینی به مساحت ۳۰ هزار مترمربع آغاز شد و تا ۳۰ درصد پیشرفت داشت، اما با توجه به مخالفت رانندگان این پروژه متوقف شد.

وی می‌فزاید: در این راستا به دلیل چاره‌اندیشی برای رفع مشکلات و دغدغه‌های شهروندان و رانندگان جانمایی جدید ترمینال به دقت و با بررسی تمام نظرات و درخواست‌ها در بلوار آیت الله محمودی انجام شد؛ پس از اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر برای تملک زمین مورد نظر با مالکان در حال مذاکره هستیم.

سرپرست شهرداری گلپایگان ادامه می‌دهد: همزمان برای طی مراحل قانونی و اخذ مصوبه کارگروه امور زیربنایی به منظور تغییر کاربری زمین اقدامات لازم با قید فوریت در دست انجام است.

 

دیدگاه / پاسخ