اصفهان- ایرنا- رئیس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: عملیات اعطای پلاک انطباق رده انرژی به ساختمانهای استان در راستای اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و با هدف مدیریت هوشمند مصرف انرژی در اصفهان آغاز شد.
به گزارش ایرنا، احمدرضا طاهری اصل روز دوشنبه افزود: پایش و اندازهگیری شاخصهای مصرف، پیشنیاز اصلی مدیریت انرژی در بخش ساختمان است و تا زمانی که ابزار دقیق برای این منظور وجود نداشته باشد، کنترل مؤثری صورت نمیگیرد.
وی با اشاره به الگوهای جهانی ارزیابی ساختمانهای سبز مانند سیستم «LEED» تصریح کرد: در کشور نیز سامانه «سرو سبز» طراحی شده که فراتر از الزامات مبحث ۱۹، شاخصهای آب و محیط زیست را نیز به صورت جامع بررسی میکند تا سازندگان به سمت ساختوسازهای پایدار هدایت شوند.
طاهریاصل به پیشینه قانونی این طرح اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه سال ۱۴۰۰ هیئت دولت، صدور پایانکار برای ساختمانهای جدید از ابتدای سال ۱۴۰۲ منوط به رعایت مبحث ۱۹ و درج رده انرژی در گواهی پایانکار شده بود که امسال این روند به مرحله اجرای عملیاتی رسیده است.
جزئیات پلاک انطباق و ردهبندی انرژی
رئیس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان درباره مشخصات این پلاکها اظهار داشت: این گواهی شامل اطلاعاتی نظیر کد نوسازی، مساحت زیربنا و بارکد اتصال به سامانه ملی پایش انرژی کشور است که نصب آن بر عهده سازنده و نگهداری آن بر عهده مالک خواهد بود.
وی یادآور شد: ردهبندی انرژی ساختمانها در سطوح A تا D انجام میشود و در گامهای بعدی، امتیازات مربوط به بهرهوری آب و مصالح نیز در قالب سامانه «سرو سبز» لحاظ خواهد شد.
الزامات فنی و نتایج اولیه
طاهریاصل با تشریح روند ارزیابیها در سه حوزه معماری، فناوری و منابع انرژی، خاطرنشان کرد: بررسی جدارهها، تأسیسات مکانیکی و الکتریکی و استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر از ارکان این داوری است؛ ضمن اینکه شبیهسازی انرژی برای ساختمانهای بالای ۹ طبقه یا بیش از ۳ هزار مترمربع الزامی است.
وی با اشاره به موفقیت چهار ساختمان در دریافت این گواهی در مرحله نخست، به یک نمونه عینی اشاره کرد و گفت: یک واحد ۲۰۰ متری منطبق بر مبحث ۱۹ در اوج سرما تنها ۳۱۵ مترمکعب گاز مصرف کرده است که این رقم با مصرف یک واحد ۶۰ متری فاقد استاندارد برابری میکند و نشاندهنده تأثیر شگرف رعایت مقررات ملی بر کاهش هزینهها و مصرف انرژی است.
به گزارش ایرنا، احمدرضا طاهری اصل روز دوشنبه افزود: پایش و اندازهگیری شاخصهای مصرف، پیشنیاز اصلی مدیریت انرژی در بخش ساختمان است و تا زمانی که ابزار دقیق برای این منظور وجود نداشته باشد، کنترل مؤثری صورت نمیگیرد.
واکنش خود را ثبت کنید
نظر خود را با یک لمس درباره این گزارش بیان کنید
نظرات۰