حالت شب
  • Tuesday, 19 March 2024
«هم‌سایه» افغان‌ها را زیادی مثبت نشان می‌دهد؟

«هم‌سایه» افغان‌ها را زیادی مثبت نشان می‌دهد؟

 به گزارش باخبرباش : سال هاست که از کشور همسایه یعنی افغانستان مهاجران بسیاری وارد ایران شده و به نوعی مهمان کشور ما هستند. خانواده‌هایی که ایران را هم مثل کشور خود دوست داشته و به آن عرق دارند. حتی در مواقع حساس و ضروری دوشادوش برادران خود از کشور محافظت کرده و جانشان را نیز در این راه گذشته اند.در طول این سال‌ها در سینما و تلویزیون هم آثار بسیاری با این محوریت و موضوع ساخته شده و مورد توجه قرار گرفته است. این شب‌ها سریالی با عنوان «هم سایه» با موضوع مهاجران افغانستان از شبکه سه درحال پخش است، مجموعه‌ای که در ابتدا با عنوان «نیمروز تا تهران» رسانه‌ای شد و سپس به نام «شرق بهشت» تغییر کرد.

«هم‌سایه» افغان‌ها را زیادی مثبت نشان می‌دهد؟

روزنامه شهرآرا نوشت: در روز‌هایی که افغانستان حوادث عجیب‌غریب و ناراحت‌کننده‌ای را از سر می‌گذراند، سریالی از تلویزیون پخش می‌شود که به روابط دولت و ملت می‌پردازد. رابطه‌ای که در طول این سال‌ها فرازوفرود زیادی را از سر گذرانده و حالا می‌توان آن را در اوج همدلی و رفاقت دانست. سریال «هم‌سایه» که اکنون در اواسط پخش خود قرار دارد توانسته است رابطه بین افغانستان و ایران را به خوبی نمایش دهد. آن‌قدرکه بعد از پخش سریال، بازیگرانش در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان افغانستانی شرکت کردند و با استقبال خوب آن‌ها روبه‌رو شدند.

«هم‌سایه» افغان‌ها را زیادی مثبت نشان می‌دهد؟

این سریال را باید یک ملودرام عاشقانه با مایه‌های پررنگ جنایی دانست. خرده‌روایت‌ها و داستانک‌هایی که در کنار خط اصلی تلاش کرده است کمی معمایی و پازل‌گونه هم جلوه کند، البته برخی از کاربران، این سریال را سانتی‌مانتال و بدون منطق داستانی می‌دانند که تصویر غیرواقعی از افغانستانی‌ها ارائه می‌دهد. از طرفی، قصه حافظ جهانبخش، با بازی خوب امیراحمد قزوینی و ماجرای ازدواج او با دختر عمه‌اش که با چالش‌های رفتاری همراه است، محور اصلی داستان است.

«هم‌سایه» افغان‌ها را زیادی مثبت نشان می‌دهد؟

عده‌ای از منتقدان داستان، این سریال را فارغ از نسبتش با مسئله قتل و مهاجران افغان، به شکلی مستقل، مبتنی بر خوانش درستی از روان‌شناسی زوج‌های امروزی و بدون سانتی‌مانتالیسم شعاری و احساسی‌گری می‌دانند که به خوبی چالش‌های واقعی در روابط زوج‌های امروزی را به تصویر می‌کشد، اما کاربران فضای مجازی درباره این سریال نظرات متفاوتی داشتند.

یکی از کاربران نوشته بود: «اول از همه بگم افغانستانی‌ها، خواهربرادرای ما هستن و منم موافق سروسامان دادن و تعیین وضعیتشون در ایران هستم، ولی این سریال‌هایی که می‌سازین مثل همین هم‌سایه، این قشر رو خیلی فانتزی نشون داده. بابا بین این‌ها هم آدم خلاف و منفی پیدا می‌شه». یکی از کاربران از اینکه این سریال بدون سیاه‌نمایی توانسته افغانستانی‌ها را همان‌طور که هستند نشان دهد استقبال کرد و نوشت: «فکر کنم سریال هم‌سایه تا این قسمت جزو آن دسته از سریال‌هایی است که درد عزیزان افغانستانی رو از زاویه دوربین سیما به مردم می‌گه، افغانستانی‌ها رو آدم نشون می‌ده و سیاه‌نمایی نمی‌کنه.»

«هم‌سایه» افغان‌ها را زیادی مثبت نشان می‌دهد؟

با این‌حال، قصه در این سویه ماجرا محدود نشده و با بسط یافتن به فضای اجتماعی، روایتی کلان‌تر از جامعه امروز و مناسبات انسانی در آن را صورت‌بندی می‌کند. آنچه این روایت را درخور ستایش می‌کند، نگاه انسانی به قصه است. به حضور مهاجران افغانستانی که با چالش‌های متعددی در زندگی مواجه هستند و حالا در اینجا، با نگاه انسانی و نوع‌دوستانه همسایگان ایرانی خود مواجه می‌شوند.

دیدگاه / پاسخ