حالت شب
  • Saturday, 27 July 2024
آبرسانی به مناطق مرکزی کلانشهر اصفهان با ۱۲ تانکر

آبرسانی به مناطق مرکزی کلانشهر اصفهان با ۱۲ تانکر

 به گزارش باخبرباش به نقل از ایرنا منصور شیشه فروش افزود: به دنبال افزایش دمای هوا و تقارن آن با پدیده گرو غبار و ایجاد شرایط گلخانه ای؛ اکنون با کمبود ۲ مترمکعب آب آشامیدنی در شبکه توزیع آب اصفهان روبه رو هستیم.

وی افزود: این در حالی است که ۳۶۰ روستای اصفهان در اثر خشک شدن چاه های آب و منابع زیرزمینی به طور سیار آبرسانی می شود و ۳۲ شهر استان نیز با تنش آبی مواجه است.

مدیر کل مدیریت بحران استان اصفهان افزود: مناطق مرکزی و شمال اصفهان و شهرهای ورزنه، هرند، نجف آباد، برخوار،شاهین شهر، فولاد شهر، جندق و خور و بیابانک با کمبود آب مواجه است.

شیشه فروش ادامه داد: به شرکت آب و فاضلاب استان ابلاغ شده که مدیریت فشار شبکه توزیع آب انجام شود. همچنین آب منطقه ای نیز برای انتقال بیشترین آب به تصفیه خانه مناطق مرکز و شمال کلانشهر اصفهان تلاش می کند.

وی صرفه جویی در مصرف آب از سوی شهروندان را در شرایط فعلی ضروری دانست و افزود: در برخی مناطق استان از جمله کاشان و قمصر نیز با قطعی برق مواجه بودیم و گرمای هوا بر شدت این بحران افزوده است.

بازگشایی خروجی سد زاینده رود برای آبیاری باغ ها

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان افزود: گرمای هوا و کاهش منابع آب خران زودرس درختان را در استان بدنبال داشته است؛ از این رو خروجی سد زاینده رود برای توزیع آب در شبکه‌های آبیاری باغ ها و درختان غرب استان اصفهان از ۳۱ تیر بازگشایی شد.

وی افزود: به دنبال این بازگشایی بتدریج آب در کانال‌های کشاورزی مناطق غربی از جمله فلاورجان،خمینی‌شهر، لنجان و نجف‌آباد جاری خواهد شد.

شیشه فروش گفت: مصرف بهینه آب این باغ ها طبق جدول سهم‌بندی منابع و مصارف نظارت می شود.

وی افزود: بر اساس سهمیه مصوب شده از سوی کارگروه سازگار با کم آبی، جریان آب در کانال‌ها تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

مدیر کل مدیریت بحران استان اصفهان افزود: چالش های ناشی از کم آبی، فرسودگی شبکه های آب و فاضلاب، خیزش کانون‌های گرد و خاک، خشکی مستمر رودخانه و بروز تنش آبی در بیش از ۱۰ هزار هکتار از باغ‌های استان نیازمند اقدام جدی وزارت نیروست 

وی اجرای طرح های تامین آب پایدار و احیای جریان دائمی زاینده رود را برای رفع تنش های آبی استان ضروری دانست.

شیشه فروش نسبت به وقوع حادثه براثر جاری شدن آب در کانال های آبیاری در این ۱۰ روز هشدار داد و افزود: تاکنون ۱۵ نفر بر اثر حوادث ناشی از غرق شدگی جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد هشت نفر در استخرهای کشاورزی و بقیه در کانال‌های آب و رودخانه بوده است.

 خشکی زاینده‌رود مهم ترین چالش دهه‌های اخیر استان اصفهان به شمار می‌رود، چرا که این منبع آبی مهم برای مصارف مختلف از جمله محیط زیست، آشامیدنی، کشاورزی، صنعت، گردشگری و امور شهری اهمیت حیاتی دارد اما به دلایل مختلف از جمله بی‌تدبیری در سال‌های گذشته، خشکی آن افزایش یافته، به طوری که این پدیده مشکلات مُتعددی از جمله انتشار ریزگردها، فرونشست زمین، چالش های اجتماعی و محیط زیستی، از بین رفتن منابع طبیعی و مشقت در کشت و کار کشاورزی منطقه را رقم زده است.

دیدگاه / پاسخ