حالت شب
  • Wednesday, 01 May 2024
آب در اختیار ما بگذارند، به مردم تحویل می دهیم

دست و پنجه نرم کردن مردم اصفهان با بی آبی در حالی است که هیچ کس قادر به ممانعت از برداشت های بی رویه آب در بالا دست نیست .

آب نیست تنها پاسخ آبفا در بحران آب اصفهان

آب در اختیار ما بگذارند، به مردم تحویل می دهیم

 با توجه به قطعی مکرر آب و اعتراض شهروندان، آبفا اصفهان تنها پاسخی که به رسانه اعلام کرد اینکه  آب منطقه ای باید پاسخگوی کمبود آب باشد و اگر آبی در اختیار ما بگذارد، قطعا تصفیه و در اختیار مردم قرار می دهیم.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، قطعی آب در اصفهان که حتی به دو مرتبه در روز رسیده است و گاها در مناطقی از 24 ساعت تنها چند ساعت آب هست و مابقی قطعی آب وجود دارد که این روزها مردم اصفهان را کلافه کرده است.

کمبود آب در اصفهان قطع به یقین به علت سوء مدیریت مدیران به ویژه وزارت نیرو در دولت های مختلف و  متولیان آب منطقه ای اصفهان در دوران های مختلف ، کم کاری نمایندگان مجلس و استانداران اصفهان است .

بدنبال پیگیری قطعی آب در اصفهان خواستار مصاحبه با مدیر عامل آب منطقه ای اصفهان شدیم  که مثل همیشه در این مقطع حاضر به هیچ گونه مصاحبه ای نشد.

 اصفهان که دچار بحران شدید آب شده است و مردم اصفهان آبی برای شرب ندارند باعث شد که  یک فاز از سامانه دوم آبرسانی به شکل اضطراری عملیاتی شود هرچند وعده خردادماه داده شد اما متولیان امر در اصفهان معتقدند به خاطر کمبود بودجه بهره برداری از فاز اضطراری سامانه دوم آبرسانی به خردادماه ختم نمیشود.

آغاز فاز اضطراری سامانه دوم آبرسانی در پی قطعی مکرر آب 

از چندی پیش به صورت اضطرای قسمتی از ساخت تصفیه خانه سامانه دوم آبرسانی در حالی آغاز شد که منبع تامین آب این تصفیه خانه را از زاینده رود اعلام کردند.

البته مشخص نیست این طرح نیز برای آرام کردن مردم است یا اینکه کار سمبلیکی در روزهای پایانی دولت است اما فقط باید دانست بی آبی در اصفهان شعار نیست یک حقیقت تلخ است که مردم اصفهان هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنند.

معاون بهره برداری و توسعه آب آبفای اصفهان در حالی از برداشت‌های غیرقانونی در بالادست و  کاهش شدید فشار آب در 57 شهر و 380 روستای اصفهان  خبر داد و افزود: ممانعت از این دست برداشت ها موجب کاهش شدید فشار آب در سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ در روزهای اخیر شد.

وی  به چالش های موجود در تامین پایدارآب شرب مشترکین این شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: در دهه‌ اخیر به ‌علت برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، تراکم جمعیت، کاهش نسبی بارندگی‌ها و افزایش دما، تامین پایدار آب شرب حدود 5 میلیون نفر از جمعیت ساکن در 57 شهر و 380 روستای تحت پوشش سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ با چالش مواجه شده است.

ناصر اکبری با اشاره به این که خشک شدن زاینده رود موجب خشک شدن چاه های فلمن با ظرفیت آبدهی سه متر مکعب در ثانیه و کاهش 50 درصدی آبدهی سایر چاه های متفرقه و حریمی شد افزود: نیاز است شرکت آب منطقه ای اصفهان نسبت به جبران این حجم از آب از دست رفته اهتمام ورزد.

وی افزود: اکنون آب آشامیدنی اصفهان از تصفیه خانه باباشیخعلی در غرب استان تامین می شود که ظرفیت  آن بالغ بر 11.5 مترمکعب آب در ثانیه است در حالی که نیاز آبی مردم در اوج مصرف به 16 متر مکعب در ثانیه می رسد.

آب منطقه باید از برداشت های غیر مجاز آب جلوگیری کند

معاون بهره برداری و توسعه آب آبفای اصفهان خواهان جلوگیری از برداشت آب در بالادست زاینده رود از سوی مسئولان امر شد و بر صرفه جویی در مصرف آب توسط همه ذینفعان و بهره برداران تاکید کرد.

وی به تاثیر افزایش دما در مصرف آب شرب  اشاره کرد و بیان داشت: این روزها با گرم شدن هوا مصرف آب هم بیشتر شده به طوری که هر  درجه افزایش دمای هوا بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر در ثانیه  یا معادل ۲ تا ۳ درصد بر مصرف آب اضافه می کند.

اکبری بر مدیریت مصرف آب از سوی مردم تاکید کرد و گفت: با وجود تنش آبی در اصفهان مردم نسبت به صرفه‌جویی در مصرف آب اهتمام لازم را داشته باشند چرا که با وجود کاهش بارندگی در سال آبی جاری تابستان بسیار سختی را در پیش داریم.

دست و پنجه نرم کردن مردم اصفهان با بی آبی در حالی است که هیچ کس قادر به ممانعت از برداشت های بی رویه آب در بالا دست نیست .

دیدگاه / پاسخ