حالت شب
  • Thursday, 18 April 2024
آخرین اخبار امیکرون در ایران نتیجه ۲۷درصد تست‌ها ویروس جهش‌یافته صدای پای پیک ششم شنیده شد واقعیت آماری چیست

آخرین اخبار امیکرون در ایران نتیجه ۲۷درصد تست‌ها ویروس جهش‌یافته صدای پای پیک ششم شنیده شد واقعیت آماری چیست

 باخبرباش/در شرایطی که همه آمارها روی کاغذ بیانگر سیر نزولی و فروکش کردن بیماری کرونا در سراسر کشور بود یک‌باره جهش 25.6درصدی نرخ ابتلای روزانه نسبت به جمعه گذشته نشان داده است که ویروس منحوس همواره فعال بوده و سایه سنگین امیکرون بر کشور محسوس شده است.

در این زمینه کارشناسان تأکید می‌کنند بی‌توجهی به بحرانی که در کمین سلامتی جامعه نشسته است می‌تواند یک اشتباه استراتژیک در مدیریت همه‌گیری کرونا بعد از نزدیک به دوسال از آغاز آن باشد و به همین دلیل با درنظر گرفتن تجارب کشورهای اروپایی که اکنون درگیر انفجاری شدن نرخ ابتلا و مشکلات ناشی از آن شده‌اند باید برای مقابله با پیک ششم آن‌هم با ویروس امیکرون آماده باشیم.

موارد ابتلا به ویروس جهش‌یافته آفریقایی در ایران رو به افزایش است

عضو کمیته علمی کشوری کرونا گفت: در کمیته علمی برای اعمال محدودیت‌ها تصمیم‌گیری نمی‌کنیم بلکه تصمیم‌های علمی می‌گیریم و ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیم‌های لازم را می‌گیرد. خطر اُمیکرون، بیخ گوش ما است.

پیام طبرسی در حاشیه پنجاه و ششمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا روز گذشته  اظهار داشت: میزان موارد ابتلا به کرونا و اُمیکرون در آمریکا، کشورهای اروپایی و برخی کشورهای اطراف، نسبت به هفته‌های گذشته، بیش از 90 درصد افزایش یافته است بنابراین اُمیکرون، خیلی به ما نزدیک است و باید خطر را جدی بگیریم.

وی افزود: گزارش‌هایی که از موارد اُمیکرون در ایران داریم این است که موارد اُمیکرون در تست‌های تشخیصی، رو به افزایش است و باتوجه به خصوصیات این سویه که تصاعدی افزایش پیدا می‌کند بنابراین در دو تا سه هفته آینده ممکن است با پیک کرونا روبه‌رو شویم.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری خاطرنشان کرد: برای کاهش اثرات و مشکلات ناشی از پیک جدید کرونا با اُمیکرون، می‌توان سه کار اصلی انجام داد؛ یکی تشدید رعایت شیوه‌نامه‌ها و پیشگیری از ابتلا به‌ویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری، دوم تزریق دُز سوم، و سوم افزایش قدرت تست‌های تشخیصی در کشور است.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا تصریح کرد: در زمان حاضر فاصله‌ای بین افرادی که دُز دوم و سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند وجود دارد. تاکنون حدود 10 میلیون نفر نسبت به تزریق دُز سوم واکسن کرونا اقدام کرده‌اند و حدود 40 تا 50 میلیون نفر باید نوبت سوم را تزریق کنند و امروز در جلسه کمیته علمی بحث شد که در صورت امکان، فاصله دُز دوم و سوم را کمتر کنیم و به یک ماه برسانیم تا افراد، زودتر دُز سوم را تزریق کنند.

دکتر طبرسی تأکید کرد: در زمان حاضر بیماری‌های ویروسی از جمله آنفلوآنزا در کشور در حال چرخش است و راهکار شناسایی موارد کرونا، قرنطینه و جداسازی بیماران از جامعه، افزایش قدرت تست‌های تشخیصی است. امیدواریم با رعایت پروتکل‌ها و تسریع در تزریق دُز سوم واکسن، بتوانیم شدت موج آینده کرونا با اُمیکرون را کاهش دهیم.

14 روز آینده احتمالاً پیک جدید آغاز می‌شود

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا نیز درباره احتمال شکل‌گیری پیک جدید در همین جلسه اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود در دو هفته آینده شاهد پیک کرونا با اُمیکرون باشیم و توصیه تمامی اعضای کمیته علمی این بود که حتماً تزریق دُز سوم انجام شود.

حمیدرضا جماعتی با اشاره به افزایش نرخ ابتلا در کشورهای همسایه گفت: جلسه امروز کمیته علمی با محوریت تقویت واکسیناسیون و تست‌های تشخیصی برگزار و آخرین اطلاعات و وضعیت شیوع اُمیکرون در جهان و ایران بررسی شد. باتوجه به شیوع این سویه جدید در اکثر کشورهای جهان و همسایه ایران از جمله بحرین و کویت، به‌نظر می‌رسد که در چند هفته آینده شاهد پیک کرونا با اُمیکرون در کشور باشیم.

جماعتی افزود: انجام واکسیناسیون در افراد 12 تا 18 سال در جلسه امروز مورد تأکید قرار گرفت و بحث بر این بود که این افراد دُز سوم را تزریق کنند چراکه شیوع اُمیکرون در افراد جوانتر، بیشتر است و بنابراین واکسیناسیون این گروه سنی، اهمیت بسیار زیادی دارد.

وی یادآور شد: باتوجه به اینکه حدود 10 درصد از جامعه ما در سن 5 تا 11 سال قرار دارند، واکسیناسیون این گروه سنی می‌تواند از بروز پیک بیماری و چرخش ویروس در جامعه پیشگیری کند، همچنین باتوجه به اینکه بحث بازگشایی مدارس مطرح شده، انجام واکسیناسیون یکی از الزامات و ضروریات است. اگر مدارس بازگشایی شوند و این گروه سنی، واکسینه نباشند و همچنین باتوجه به اینکه اُمیکرون در گروه‌های سنی پایین‌تر، بیشتر دیده شده است بنابراین می‌تواند باعث شیوع کرونا شود.

کودکان ناقلان شیرین‌زبان احتمالی

به‌گفته جماعتی مطالعات در برخی کشورها نشان داده است که در کودکان حدود 30 درصد بر اثر اُمیکرون گرفتار شده‌اند و یک‌سوم از آنها در بیمارستان‌ها، بستری شده‌اند لذا اگر مدارس بازگشایی شوند و دانش‌آموزان واکسینه نشوند، در صورتی که نیاز به آی‌سی‌یو داشته باشند، می‌تواند منجر به بحران شود، بنابراین ضرورت واکسیناسیون گروه سنی 5 تا 11 سال، باز هم مورد تأکید کمیته علمی کشوری کرونا قرار گرفت.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: باتوجه به اینکه اُمیکرون در کشور در حال شیوع است و در دو سه هفته آینده به‌احتمال زیاد به پیک می‌رسد، کمیته علمی کشوری کرونا تأکید دارد که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به تعویق بیفتد و بازگشایی انجام نشود تا مشخص شود که وضعیت کشور چگونه است. پیش‌بینی‌های متخصصین آمار و اپیدمیولوژی و کمیته علمی این است که در دو سه هفته آینده با پیک اُمیکرون در کشور روبه‌رو می‌شویم بنابراین بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، معقول و منطقی نیست.

500 مبتلا به امیکرون تا ظهر روز گذشته

دکتر جماعتی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌ها و آزمایش‌های انجام‌شده تا کنون حدود 500 بیمار مبتلا به اُمیکرون در کشور شناسایی شده‌اند و 27 درصد از کل تست‌های انجام‌شده و ویروس‌های بررسی‌شده در هفته گذشته، اُمیکرون بوده است و این نشان می‌دهد که در چند هفته آینده می‌تواند به پیک برسد.

وی یادآور شد: یکی از مواردی که کمیته علمی تأکید ویژه‌ای بر آن دارد، لزوم واکسیناسیون آنفلوآنزا در افراد در معرض خطر است چون تعدادی از افرادی که در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و به‌عنوان اُمیکرون در نظر گرفته شده است و حتی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند، مبتلا به آنفلوآنزا بوده‌اند بنابراین لزوم واکسیناسیون آنفلوآنزا نیز مورد تأکید قرار گرفت.

واقعیت آماری چیست؟

به‌هرحال کارشناسان و مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا با ارائه مستندات و شواهدی تأکید بر این دارند که بحران نزدیک است و باید از همین امروز برای مدیریت کم‌هزینه آن گام‌های مؤثرتری برداریم اما برای سیاست‌گذاری درست و اجرای دقیق قوانین مناسب بهترین راهکار استناد به آمارهای دقیق و مشخص است که بد نیست با یک حساب سرانگشتی ببینیم؛ اکنون کجای کار هستیم و به‌واقع چه در انتظار ماست؟

براساس آخرین آمارهای رسمی منتشر‌شده از سوی وزارت بهداشت پایان هفته گذشته یعنی هفدهمین روز از دی‌ماه 1400 تعداد موارد ابتلای روزانه 1178 مورد ثبت شده است که این رقم در جدول روز گذشته با رشدی معادل 25.6 درصد به رقم 1480 مورد رسیده است، اما واقعیت امر این است که برای رسیدن به واقعیت فعالیت امیکرون در جامعه لازم است تفاوت آماری هجدهمین روز دی‌ماه با آخرین آمار را مدنظر داشته باشیم چون در این بازه زمانی یکباره شاهد رشد 111.12درصدی نرخ ابتلای روزانه بوده‌ایم.

به‌گفته کارشناسان این جهش ناگهانی که روی نمودارهای روزانه هم کاملاً توجه را جلب می‌کند ناشی از فعالیت و قابلیت بالای سرایت ویروس امیکرون در کشورمان است که باید آن را جدی بگیریم و برای مقابله بهینه با آن و کاهش هزینه‌های احتمالی در آینده نزدیک برنامه‌ریزی کنیم.

این گروه همچنین تأکید می‌کنند بررسی نرخ موارد بستری در مراکز درمانی هم در همین بازه زمانی تأکیدی بر این مدعاست که امیکرون می‌تواند همه را شگفت‌زده کند چون مقایسه آخرین آمار با جمعه گذشته حکایت از کاهش 7.75درصدی نرخ بستری روزانه می‌کند درحالی که مقایسه 24ساعته دو آمار آخر که رسماً منتشر شده است یعنی روز شنبه و یکشنبه گذشته نشان می‌دهد این شاخص رشدی معادل 34.52 درصد داشته است.

هرچند نباید فراموش کنیم که براساس رفتار ویروس منحوس در پیک‌های گذشته اکنون که دومینوی ابتلا و موارد بستری به‌راه افتاده است باید منتظر افزایش نرخ بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و البته موارد فوتی هم باشیم و شاهد مثال آن هم جهش 63.15درصدی نرخ موارد فوتی دیروز نسبت به جمعه گذشته است.

به‌گفته این افراد بهترین راهکار برای مدیریت کم‌هزینه بحران آینده کاهش قابل‌توجه سطح جابه‌جایی جمعیت در سراسر کشور و البته رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی کنار افزایش سطح واکسیناسیون با سومین دُز است.

دیدگاه / پاسخ