حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
مرگ زودرس 34 هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا

سالانه در پکن حدود 70 هزار میلیارد تومان برای کنترل بحران آلودگی هوا هزینه شده است.

از پاییز امسال تاکنون شاخص کیفیت هوای اصفهان نسبت به سال های گذشته بالاتر بوده است

مرگ زودرس 34 هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا

 

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در کشور، سالانه حدود 34هزارنفر در ایران به دلیل آلودگی هوا دچار مرگ زودرس شدند.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، پکن و مکزیکوسیتی به عنوان آلوده ترین شهرهای دنیا  شناسایی شدند که سالانه در پکن حدود 70 هزار میلیارد تومان برای کنترل این بحران هزینه می شود.

با وجودی که پکن در 2 دهه اخیر جزو 5 شهر آلوده جهان بوده، ولی اقدامات مسئولان این کشور، میزان انتشار آلایندگی و غلظت آلاینده آنها را بسیار کاهش داده است.

استقرار سیستم جامع و موثر مدیریت کیفیت هوا، بهینه سازی کیفی انواع انرژی با تخصیص اعتبار کافی، اجرای سیستم کنترل انتشار آلاینده و نقش اساسی و تاثیرگذار همکاری منطقه ای از اهم برنامه های عملیاتی کنترل آلودگی هوا در پکن طی 20 سال مطرح شده است

 مدیر کل اداره هواشناسی استان اصفهان بیان داشت: از پاییز امسال تاکنون شاخص کیفیت هوای اصفهان نسبت به سال های گذشته بالاتر بوده ومنابع اصلی آلودگی دارای جهش ناگهانی شده که این عوامل منجر به نامطلوب شدن وضعیت هوای اصفهان در سالجاری شده است.


بیشتر بخوانید؛

ال 90 و ماشین های خارجی به هنگام آلودگی هوا فقط حق تردد دارد


حمید رضا خورشیدی با بیان اینکه کم بارشی، سکون هوا ،خشکسالی و گرد و غبار از عمده دلایل آلودگی کلانشهر اصفهان عنوان و تاکید شد: کاهش سفرهای درون شهری و کار کردن بر روی الگوی سفر و سرعت ترافیک، کاهش استفاده از موتورسیکلت های کاربراتوری، احیاء فرهنگ استفاده از دوچرخه به جای وسایل نقلیه شخصی از جمله عوامل موثر در کاهش آلودگی شهر اصفهان است.

وی گفت: برای کنترل و کاهش آلودگی، پایش و اندازه گیری کیفیت هوا از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نصب ایستگاه های سنجش در مشخص شدن میزان وخامت اوضاع و غلظت آلاینده ها حایز اهمیت است.

مدیرکل اداره هواشناسی استان اصفهان ثبت داده های مطمئن را اولین و مهم ترین موضوع در سنجش آلودگی هوا دانست و تاکید کرد: اگراین داده ها درست نباشد قطعا تصمیم گیریهای آینده با چالش روبرو خواهد شد.

وی پایه و اساس این داده ها را پایش درست دانست و تصریح کرد: منظور از پایش درست درآلودگی هوا وجود امکان مناسب برای نصب دستگاه های سنجش آلودگی و رعایت استانداردهای لازم در این حوزه است.

خورشیدی انتخاب نوع دستگاه سنجش، روش اندازه گیری صحیح، روش درست نصب دستگاه، داشتن برنامه مشخص برای نگهداری دستگاه و سرویس منظم  از نکات حایز اهمیت در صحت سنجش آلودگی است.

دیدگاه / پاسخ