حالت شب
  • Thursday, 25 April 2024
آمار سزارین در استان اصفهان ۵۹ درصد است

آمار سزارین در استان اصفهان ۵۹ درصد است

 به گزارش باخبرباش به نقل از ایرنا زهرا جوانمردی افزود: آمار سزارین در برخی استان‌ها از جمله اصفهان با توجه به شرایطی از جمله بافت فرهنگی و اجتماعی آنها از میانگین کشوری بالاتر است.

وی با بیان اینکه این آمار سزارین در طول سال ها ایجاد شده است، اظهار داشت: نباید انتظار داشت که آمار سزارین، فوری و در زمان کوتاهی کمتر شود بلکه اقدام و برنامه‌های انجام شده به تدریج می‌تواند این آمار را کاهش دهد.

جوانمردی با اشاره به برنامه ها و اقدامات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در چند سال اخیر برای ترویج زایمان طبیعی، اضافه کرد: ساختار زایشگاه‌ها با سال های گذشته تفاوت دارد و از حالت سنتی خارج و فضای حریم خصوصی برای مادر و خانواده او فراهم شده است.

وی با بیان اینکه روش های زایمان طبیعی در زمان حاضر با گذشته تفاوت دارد، ادامه داد: استفاده از روش های بی درد و برگزاری کلاس های آمادگی زایمان برای مادر و خانواده او از جمله اقدام‌های انجام شده در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه شوهر یا یک نفر دیگر می تواند به‌عنوان همراه کنار مادر باردار در هنگام زایمان طبیعی حضور داشته باشد، تاکید کرد: این حضور مشروط به گذراندن کلاس های آمادگی زایمان است زیرا اگر همراهِ زن باردار آموزش دیده باشد می تواند نقش حمایتگر و کمک کننده داشته باشد.

جوانمردی با بیان اینکه انجام زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی، رایگان است، توضیح داد: فضای فیزیکی اتاق‌های زایمان بازسازی شده و فضای سنتی قبلی به سیستم " LDR " ارتقا یافته است که در این روش مراقبت از مادر در زمان قبل از زایمان تا بعد از زایمان در یک اتاق اختصاصی انجام می شود.

وی به دیگر اقدام های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای ترویج زایمان طبیعی اشاره و اضافه کرد: تشکیل تیم ویژه زایمان بدون درد در بیمارستان‌ها متشکل از متخصص بیهوشی، متخصص زنان، ماما و کارشناس هوشبری یکی از این اقدام هاست بطوریکه این گروه برای مشاوره با مادر در زمینه انتخاب روش بی‌دردی و انجام آن اقدام می کند.

رییس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: علاوه بر روش‌های بی‌دردی زایمان طبیعی که شامل "اپیدورال" ، " اسپاینال " و " استفاده از گاز انتونوکس " است، امکان استفاده از سایر روش‌های کم دردی در زایمان طبیعی نیز وجود دارد که از جمله آنها می توان به گرما درمانی، سرما درمانی، رایحه درمانی، استفاده از توپ تولد، " ریلکسیشن "، تجسم سازی و نقاط فشاری اشاره کرد.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های آمادگی برای زایمان در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت، افزود: مادر در این جلسه ها با دریافت آموزش‌های لازم آمادگی لازم برای زایمان را کسب می کند و امکان حضور همراه و شوهر زن باردار نیز در این جلسه ها وجود دارد.

جوانمردی، استفاده از خدمات مامای همراه (دولا) را از دیگر اقدامات در جهت ترویج زایمان طبیعی دانست و اظهار داشت: مادر می تواند از طریق مراکز مشاوره مامایی که در سطح استان فعال است نسبت به انتخاب مامای همراه اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: مامای همراه از قبل از زایمان تا پس از زایمان می‌تواند همراه و راهنمای مادر بوده و نقش بسزایی در کاهش اضطراب او داشته باشد.

وی همچنین درباره میزان زایمان های تقویمی در تاریخ دوم اردیبهشت امسال ( ۱۴۰۲/۰۲/۰۲ ) گفت: بررسی ها و نظارت اولیه نشان می دهد که موارد بحرانی در این زمینه در اصفهان نداشتیم اما مقرر است همه پرونده های زایمان انجام شده در این روز در کمیته مربوطه بررسی و نتایج آن اعلام شود.

دیدگاه / پاسخ