حالت شب
  • Friday, 19 April 2024
آمار و ارقام دربی‌های نصف جهان را روایت می‌کنند

آمار و ارقام دربی‌های نصف جهان را روایت می‌کنند

به گزارش باخبرباش به نقل از فارس،روایت‌های متفاوتی درباره چگونگی پیدایش نام دربی مطرح است، یکی از آن‌ها از دیدار قرمز و آبی‌های بندر لیورپول در کشور انگلستان سررشته گرفته است، لیورپول و اورتون مسابقات خانگی خود را در دو سمت مختلف پارکی به نام «استنلی» برگزار می‌کردند.

مالک آن پارک یا باغ شخصی به اسم «کنت دربی» بوده‌ است، از آن روز مسابقات ورزشی که تیم‌های یک شهر یا یک استان و منطقه با هم برگزار می‌کنند «دربی» نامیده می‌شود.

اولین دربی فوتبال اصفهان زمستان سال ۱۳۵۱ در فینال مسابقات قهرمانی باشگاه‌های اصفهان و به میزبانی ورزشگاه تختی اصفهان برگزار شد، این دیدار در پایان ۹۰ دقیقه وقت قانونی و همچنین وقت‌های اضافه بدون گل به پایان رسید تا کار به ضربات پنالتی بکشد؛ در پنالتی‌ها تیم فوتبال سپاهان موفق شد با نتیجه ۵ بر ۴ ذوب‌آهن را مغلوب کند و به مقام قهرمانی برسد‌.

نخستین دیدار این ۲ تیم در مسابقات سراسری لیگ، در هفته نهم جام تخت جمشید در تاریخ 20 اردیبهشت ۱۳۵۳ در ورزشگاه تختی اصفهان و در حضور بیش از ۵ هزار تماشاگر به انجام رسید که با نتیجه تساوی بدون گل پایان یافت.

زرد و سبز‌های اصفهانی تاکنون در ۷۰ دیدار در رقابت‌های مخلتف به مصاف هم رفتند که سهم سپاهان ۲۶ برد و سهم ذوب‌آهن ۱۹ برد بوده‌ است، ۲۵ بازی نیز با تساوی به پایان رسیده است.

تساوی صفر بر صفر پرتکرارترین نتیجه به دست آمده در دربی تیم‌های اصفهانی بوده که در ۱۱ بازی رقم خورده است، برتری ۴ بر صفر قاطع‌ترین برد دربی است که سپاهان ۲ بار و ذوب‌آهن یک بار موفق به ثبت آن شدند.

در مجموع دیدارهای برگزار شده در دربی اصفهان، ۱۴۴ گل از خط دروازه‌ها عبور کرده که ۸۱ گل به نام سپاهان و ۶۳ گل نیز به نام ذوب آهن ثبت شده است.

اصغر مهدی‌پور با گلزنی در ثانیه ۱۱ سریع‌ترین و کیوان ساجدی و رسول نویدکیا با گلزنی در دقیقه ۹۳ دیرترین گل‌های دربی را به ثمر رساندند.

مهدی رجب‌زاده با ۵ گل، محرم نویدکیا، محمدرضا خلعتبری، ادموند بزیک، مرتضی تبریزی و عباس سیمکانی با ۴‌ گل برترین گلزنان شهرآورد نصف‌جهان هستند.

لئون استپانیان، عمادرضا، آرماندوسا، میلوراد یانوش، فابیو جانواریو، جواهیر سوکای، رادومیر جالوویچ، سرور جپاروف،  گئورگی گولسیانی و کیروش استنلی گلزنان خارجی سپاهان در دربی هستند.

در سمت دیگر ایگور کاسترو، جری بنگتسون و دارکو بیدوف گلزنان خارجی ذوب‌آهن هستند که کاسترو با سه گل عنوان بهترین گلزن خارجی دربی را نیز در اختیار دارد.

بهرام عاطف با ۹ بار‌ سابقه حضور بر روی نیمکت ذوب‌آهن پرسابقه‌ترین مربی دربی است؛ یوگنی لیادین، سرمربی سابق سبزپوشان اصفهانی اولین مربی خارجی دربی بود، لوکا بوناچیچ تنها نامی است که حضور در دربی را به عنوان سرمربی هر دو تیم تجربه کرده است.

ساموئل دارابینیان تنها مربی اخراجی بعد از یک بازی دربی بوده است که پس از بازی برگشت دوره دوم لیگ از سمت خود کنار رفت.

تاریخ ۵۰ ساله هماوردی تیم‌های اصفهانی در ورزشگاه‌های تختی، فولادشهر، نقش‌جهان و ۲۲ بهمن به ثبت رسیده که ورزشگاه فولادشهر با میزبانی از ۳۲ بازی و ۲۲ بهمن با میزبانی از ۱۲ بازی، بیشترین و کمترین دربی را به خود دیده‌اند.

هفتاد و یکمین رویارویی گاندو‌ها و شیران زاینده‌رود روز دوشنبه ۱۴ شهریور در ورزشگاه فولادشهر برگزار خواهد شد؛ شاگردان مهدی تارتار با ۴ امتیاز از ۴ تساوی کسب شده در رده دهم جدول حضور دارند، سپاهانی‌ها نیز با کسب ۷ امتیاز در رده سوم قرار گرفتند.

باید دید سپاهان می‌تواند نخستین شکست فصل ذوب‌آهن را رقم بزند یا این ذوبی‌ها خواهند بود که نخستین ۳ امتیاز فصل را دشت خواهند کرد، شاید هم ثبت یک تساوی دیگر، عنوان پرتکرار‌ترین نتیجه دربی را از آن خود کند.

دیدگاه / پاسخ