حالت شب
  • Friday, 26 April 2024
آیا استخراج دوج کوین به صرفه است؟

شروع باورنکردنی و مهیج دوج‌کوین در سال 2021، توجه همه معامله‌گران به‌خصوص ماینرهای ارز دیجیتال را به خود جلب کرد.  درخشش ناگهانی رمز ارز دوج کوین باعث افزایش قابل توجه افراد به استخراج دوج کوین شده‌است، زیرا سودآوری این ارز نسبت به سال‌های گذشته به بالاترین حد خود رسیده است. اما داستان استخراج این ارز به همین راحتی‌ها نیست و برای به‌دست‌آوردن فوت‌وفن کوزه‌گری آن باید از آموزش‌ها و راهنمایی‌های مختلفی بهره‌مند شویم.  اماچگونه می‌توانیم ماینینگ دوج کوین را انجام دهیم؟ آیا استخراج دوج کوین به‌صرفه است؟ پاسخ این سؤالات و دانش موردنیاز برای ماینینگ را از این مطلب می‌توانید به دست آورید.

آیا استخراج دوج کوین به صرفه است؟

آیا استخراج دوج کوین به صرفه است؟

معرفی دوج کوین و ورود به حوزه ماینینگ

دوج کوین (Dogecoin) در سال 2013 به‌عنوان یک شوخی سرگرم‌کننده به‌عنوان یک ارز دیجیتال وارد دنیای کریپتوکارنسی شد. خالقان این ارز یعنی بیلی مارکوس (Billy Markus) و جکسون پالمر  (Jackson Palmer) قصد داشتند که بازار کریپتو را از فضای جدی و خشک خارج کنند و با انتشار این میم کوین به هدف خود رسیدند. 

شبکه دوج کوین از مکانیزم گواه اثبات کار (PoW) برای افزودن بلوک‌های جدید به دفتر کل غیرمتمرکز خود و دستیابی به توافق بین شرکت‌کنندگان در شبکه استفاده می‌کند. در این مکانیزم افراد یا سازمان‌ها برای کسب پاداش اضافه‌کردن بلوک‌های جدید با استفاده از قدرت پردازش تجهیزات رایانه‌ای خود رقابت می‌کنند.  به‌طورکلی ماینرها از قدرت پردازشی خود برای تولید هش مناسب استفاده می‌کنند. هر ماینری بتواند هش مناسب را پیدا کند، حق انحصاری افزودن تراکنش‌های جدید به بلوک‌های بعدی در زنجیره به دست می‌آورد و پاداش را دریافت می‌کند.

نحوه استخراج دوج کوین

در سال‌های اولیه معرفی این ارز، استخراج دوج کوین بسیار آسان بود، زیرا افراد کمی در این شبکه مشغول به فعالیت بودند. در آن زمان هر فردی می‌توانست به‌صورت انفرادی ماینینگ این ارز را انجام دهد. اما با افزایش محبوبیت DOGE فرآیند استخراج کمی سخت‌تر شده و باعث شد تا ماینرها قدرت‌های شبکه خود را در کنار هم قرار دهند و استخرهای ماینینگ را تشکیل دهند.

استخر ماینینگ را گروهی از ماینرهای انفرادی یا مزرعه‌های استخراج تشکیل می‌دهند که قدرت محاسباتی خود را با یکدیگر ادغام می‌کنند و یک ارز دیجیتال را استخراج می‌کنند. سپس پاداش به‌دست‌آمده نسبت به میزان قدرت پردازشی که توسط هر ماینر در اختیار استخر قرار داده شده، بین ماینرها تقسیم می‌شود. به‌طورکلی سه روش برای استخراج دوج کوین وجود دارد:

  1. ماینینگ انفرادی: در این روش ماینینگ دوج کوین با استفاده از پردازنده تخصصی (GPU) و از طریق نرم‌افزاری مانند "EasyMiner" انجام می‌شود. استخراج انفرادی فرآیند دشواری دارد و هیچ سودآوری برای ما ندارد. با تهیه تجهیزات تخصصی و پرداخت قبض‌های برق چیزی برای ما باقی نمی‌ماند.
  2. استفاده از استخر استخراج: افرادی که به دنبال سودآوری از استخراج دوج کوین هستند، پیوستن به استخرهای ماینینگ توصیه می‌شود. قدرت هش که در استخرها وجود دارد، موجب بالارفتن شانس در ثبت بلوک جدید می‌شود. برای پیوستن به استخرهای ماینینگ باید حدود 1 تا 3 درصد هزینه به آنها پرداخت کنید. همچنین نحوه تسویه‌حساب و تقسیم پاداش بین اعضا در هر استخر متفاوت است.
  3. استخراج ابری: امکان ماین این ارز دیجیتال از طریق استخراج ابری وجود دارد که به خودی خود نمی‌توان آن را استخراج در نظر گرفت. ماینینگ ابری اساساً شامل اجاره قدرت محاسبه از یک دیتاسنتر و پرداخت هزینه ماهانه یا سالانه بر اساس قرارداد مورد توافق است. سپس ارز انتخاب شده در دیتاسنتر از طریق یک استخر استخراج می‌شود و بر اساس میزان قدرت محاسباتی که برای آن هزینه می‌شود، پاداش بلوک اختصاص می‌یابد. این قراردادها مدت دارد هستند، چنانچه قیمت این کوین خیلی پایین بیاید و هزینه برق و عملیات استخراج را پوشش ندهد، سرمایه اولیه از بین می‌رود.

تجهیزات مورد نیاز برای استخراج دوج کوین

افراد علاقه‌مندی که قصد استخراج به‌صورت انفرادی و یا پیوستن به یک استخر استخراج را دارند باید یکسری تجهیزات را فراهم کنند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

سخت افزار استخراج دوج کوین

CPU: از واحد پردازش مرکزی رایانه می‌توان یک گزینه برای ماینینگ استفاده کرد. اما توصیه نمی‌شود زیرا به سیستم آسیب می‌رساند.

GPU: واحد پردازشی گرافیکی قوی‌تر از CPU از که می‌توانیم برای استخراج دوج کوین از آن استفاده کنیم.

ASIC: یک ماشین محاسباتی است که به طور خاص برای تولید هش ساخته شده است. این دستگاه‌ها بسیار پرقدرت‌تر از پردازنده‌های گرافیکی هستند.

نرم افزار ماینینگ DOGE

پس از آنکه مشخص شد که از چه نوع سخت‌افزاری می‌خواهیم استفاده کنیم، باید نرم‌افزار مخصوص را برای استخراج دانلود کنیم.

  GPU: نرم‌افزار CPUMiner گزینه بهتری است.

GPU: نرم‌افزار  EasyMiner برای افراد تازه‌کار عالی عمل می‌کند.

ASIC: اکثر افرادی که از دستگاه برای استخراج دوج کوین استفاده می‌کنند، نرم‌افزار MultiMiner را دانلود می‌کنند.

انتخاب کیف پول دیجیتالی

داشتن کیف پول مناسب دوج کوین برای استخراج بسیار ضروری است. پس از عملیات ماینینگ پاداش به‌دست‌آمده به آدرس کیف پول فرستاده می‌شود. باید مکانی مطمئن برای دریافت پاداش‌های خود تهیه کنیم. پاداش به‌دست‌آمده را می‌توانیم در والت خود نگه داریم اما به دلیل نوسانات زیاد این ارز برخی ترجیح می‌دهند که به یکی از «استیبل کوین‌ها» تبدیل کنند. برای اطلاعات بیشتر مقاله «آیا امکان ریزش استیبل کوین ها نیز وجود دارد؟ » را بخوانید.

چگونه می‌توانیم از ماینینگ دوج کوین کسب درآمد کنیم؟

سودآوری ماینینگ DOGE  به متغیرهایی مانند هزینه انرژی، قدرت هش تأمین شده، پاداش بلوک و قیمت فعلی این ارز دارد. در میان آنها، هزینه انرژی مهم‌ترین پارامتر است که بسته به موقعیت جغرافیایی ماینر متفاوت است. 3 متغییر دیگر برای بقیه ماینرها مشابه است. به همین جهت اغلب ماینرها تجهیزات خود را در مکان‌هایی قرار می‌دهند که هزینه انرژی نسبتاً پایینی داشته باشد تا سود بالاتری کسب کنند.

استخراج با CPU و GPU باتوجه‌به قیمت خرید آنها سودآوری خاصی ندارد و ممکن است پس از 2 سال بتوانید هزینه خرید پردازنده را به دست آورید باتوجه‌به تغییر هش ریت شبکه دوج کوین استخراج فردی با سیستم‌های شخصی پاسخ‌گو نیست و راه حلی خوب برای کسب درآمد دلاری نیست.  اما اوضاع ماینینگ با ماینرهای قدرتمند بهتر به نظر می‌رسد. این دستگاه‌ها قدرت بالایی دارند و در مدرت زمان کوتاهی علاوه بر بازگرداندن هزینه اولیه می‌توانیم سود خوبی کسب کنیم.

آیا استخراج دوج کوین به صرفه است؟

استخراج دوج کوین با وجود سقوط قیمتی که در ماه‌های اخیر تجربه کرد هنوز هم سودآور است. با این‌وجود، نباید انتظار داشته باشیم که از این طریق میلیونر شویم. ماینینگ به‌صورت فردی ایده خوبی به نظر نمی‌رسد زیرا هزینه برق و سخت‌افزار بسیار بیشتر از سودی است که به دست می‌آید. داشتن سخت‌افزار قدرتمند و پیوستن به یک استخر ماینینگ، شانس ما را برای سودآوری از استخراج این ارز بالا می‌برد. برای اینکه بتوانیم محاسبه کنیم چقدر می‌توانیم در ماه درآمد کسب کنیم، باید از ماشین‌حساب ماینینگ استفاده کنیم. تنها کاری که باید انجام دهیم این است که نرخ هش، قدرت، هزینه، هزینه‌های استخر استخراج و هزینه سخت‌افزار را وارد کنیم تا ماشین‌حساب مقدار سودآوری ما را محاسبه کند.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی نحوه استخراج دوج کوین پرداختیم و راه‌های مختلف ماینینگ را معرفی کردیم. بهتر است از دستگاه  ASIC استفاده کنیم و آن را به یک استخر استخراج متصل کنیم و پاداش‌های خود را به‌صورت ارز دوج دریافت کنیم. کسب سود با ماینینگ دوج به‌صورت انفرادی، بسیار دشوار است و با وجود قدرت پردازشی و مصرف برق، سرانجام در یافتن پاسخ برای بلاک‌ها رقابت را به استخرها و مزارع قدرتمند خواهیم باخت.

 

 

دیدگاه / پاسخ