حالت شب
  • Tuesday, 16 April 2024
آیین افتتاح مرکز جامع توانمندسازی آقایان استان اصفهان آغاز شد

آیین افتتاح مرکز جامع توانمندسازی آقایان استان اصفهان آغاز شد

آیین افتتاح مرکز جامع توانمندسازی آقایان استان اصفهان امروز (سه‌شنبه) با حضور مدیران استانی و شهری آغاز شد.

به گزارش باخبرباش به نقل از ایمنا  به مناسبت ایام پرخیر و برکت ماه رجب و چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در قالب یازدهمین ویژه‌برنامه «به احترام مردم اصفهان» امروز _سه‌شنبه هجدهم بهمن_ مرکز جامع توانمندسازی آقایان استان اصفهان به‌عنوان یکی از پروژه‌های مهم و زیرساختی شهر اصفهان با اعتباری بیش از ۴۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری رسید.

مجموعه توانمندسازی باغ فدک با تعامل صورت گرفته بین شهرداری اصفهان، استانداری، بهزیستی و سپاه پاسداران راه‌اندازی شده است که با افتتاح آن، مشکل اسکان کارتن‌خواب‌های شهر به صورت زیربنایی رفع خواهد شد.

کاهش آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی مرکز جامع توانمندسازی

مجتبی ایزدی، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان در مراسم بهره‌برداری از مرکز جامع توانمندسازی استان اصفهان، اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح دو مرکز مهم نگهداری از معتادان متجاهر برای مردان و زنان هستیم که بی‌شک نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد.

وی با بیان اینکه یک مجموعه نگهداری، درمان و کاهش آسیب در مجاورت باغ فدک برای مردان و مجموعه دیگر در ضلع جنوبی شهر در منطقه قلعه شور برای بانوان افتتاح و بهره برداری می‌شود، گفت: شهرداری اصفهان طبق بند ۶ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و مصوبه شورای اسلامی شهر نسبت به ایجاد این مرکز برای معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها اقدام کرده است.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان اضافه کرد: با استفاده از ظرفیت تشکل‌های اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد توانمندسازی، صیانت اجتماعی، حرفه‌آموزی و اشتغال بهبودیافتگان خروجی این دو مرکز فراهم شود.

وی تصریح کرد: بی‌شک نجات انسان‌ها مطابق با آیه ۳۲ سوره مبارکه مائده بر همه واجب است، در واقع نجات یک شخص به منزله نجات همه انسان‌ها تلقی می‌شود و این یک امر شرعی، اجتماعی، اخلاقی و انسانی است. 

ایزدی خاطرنشان کرد: در این زمان که کشور ایران با هجمه‌های سنگین فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی روبه‌رو است، روانگردها و مواد مخدر به عنوان یک ابزار سیاسی مخرب و ویرانگر در خدمت استعمار جهانی برای کاهش سرمایه‌های اجتماعی و انسان قرار دارد، از این رو راه‌اندازی چنین مراکزی گامی مهم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و مقاوم‌سازی جامعه در برابر تهدیدها است.

وی تاکید کرد: شدت این تهدید را می‌توان در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) خطاب به سران قوا به وضوح ملاحظه کرد، معظم له از مواد مخدر به عنوان بلای بزرگ و تهدید عظیم یاد کرده و بلافاصله فرمانی مبنی بر تسریع در تحقق برنامه‌ها به اندازه سهم هر دستگاه صادر کردند، لذا شایسته است همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و عمومی ضمن مهار تأثیرات پیچیده و مخرب روانگردها بر پیکره اقتصاد و جامعه از تمام ظرفیت‌های مردمی، دولتی و غیردولتی برای این مهم استفاده کنند. 

همه مسئولان برای رفع مشکلات به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان با بیان اینکه زندگی انسان در ذات خود آمیخته با غم و شادی است، اظهار کرد: باید تلاش کنیم بر اساس اقتضای فردی و اجتماعی بر غم کسی اضافه نکنیم و علت غم کسی نشویم تا راحت‌تر و شادتر زندگی کنیم.

وی ادامه داد: طبق سیاست‌ها و آرمان‌های خود در مدیریت شهری تلاش و جهاد خواهیم کرد تا بهترین شرایط را برای زندگی مردم فراهم کنیم، البته نباید از این موضوع غافل باشیم که هر چه انتظارات مردم افزایش یابد، سطح رضایت آن‌ها نیز پایین‌تر می‌آید.

شهردار اصفهان تصریح کرد: مسئولان و کارگزاران گاهی با وعده‌های خود، انتظاراتی را در جامعه ایجاد می‌کنند که قادر به اجرای کامل آن‌ها نیستند اما همه مسئولان برای رفع این مشکلات به صورت شبانه‌روزی در تلاش هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: مطالبه‌گران باید از سیاه‌نمایی در جامعه بپرهیزند و آگاه باشند که جامعه در بهترین وضعیت ممکن نیز از معضلات اجتماعی خالی نخواهد شد. 

قاسم‌زاده تاکید کرد: مطالبه‌گران چشم بینای مسئولان هستند و باید همیشه فعال باشند اما باید مراقب بود که واقعیت‌ها درست منعکس شود، چراکه در خیابان‌های اصلی بسیاری از شهرهای بزرگ جهان نیز کارتن‌خواب وجود دارد.

شهردار اصفهان گفت: گاهی اوقات مطالبه‌گران برای بیدار کردن مدیران موضوعی را مطرح می‌کنند که انعکاس جهانی می‌یابد و آن سوی دنیا به مرثیه سوزناک تبدیل می‌شود به طوری که تصور می‌شود در ایران همه به سختی و از گرسنگی در حال نابود شدن هستند.

وی اظهار امیدواری کرد: در این دوره خدمت روز به روز بتوانیم گره از کار مردم باز کنیم و شرایط را برای زندگی بهتر آن‌ها فراهم کنیم.

قاسم زاده گفت: ما در جامعه همانند یک خانواده هستیم که باید برای کاهش مشکلات همدیگر تلاش کنیم و در سختی‌ها دست‌به‌دست یکدیگر بدهیم.

وی تصریح کرد: افتتاح مرکز توانمندسازی حاصل همدلی و همگرایی میان نهادهای مختلف در استان است که امیدواریم نتیجه خوبی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد، اتفاق دوم نیز در حوزه کودکان کار است که در آینده رونمایی می‌شود.

صیانت از معتاد متجاهر و کارتن خواب حلقه مفقوده جامعه است / لزوم پشتیبانی از مرکز توانمندسازی

سردار مجتبی فدا، فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان اظهار کرد: اعتیاد تنها مسیری است که به شکست می‌انجامد زیرا اثر مصرف مواد مخدر شرایط بسیار بدی را برای فرد معتاد ایجاد می‌کند.

وی افتخار جمهوری اسلامی ایران را دغدغه‌مندی بالاترین مقام مسئول این کشور برای موضوع اعتیاد و معتادان دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب در موضوعات اجتماعی اعتیاد را بزرگترین و اولویت‌دارترین موضوع مطرح کردند، در حالی که سران رژیم منحوس گذشته، خود دستی بر توسعه آتش اعتیاد در کشور داشتند و از آن بهره می‌بردند.

فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان با بیان اینکه امروز نظام همه ظرفیت خود را پای کار آورده است تا بتواند بخشی از آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد، افزود: در روزهای گذشته شاهد عفو و گذشت عمومی رهبر معظم انقلاب برای برخی از مجرمان بودیم که این گذشت در اوج قدرت و اقتدار نظام آن هم جایی که دشمن هیچ غلطی نتوانست بکند، متکی بر سیره پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) است.

وی سپاه و بسیج را همواره سرباز ولایت فقیه و فرمان ولی امر مسلمین اعلام کرد و گفت: هر کجا احساس کردیم رهبر معظم انقلاب مطالبه‌ای دارند حتی اگر وظیفه خود و در عرصه‌های مأموریتی ما تعریف نشده باشد، ورود کرده‌ایم، به عنوان مثال در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی خاصه مواد مخدر اقدام به راه‌اندازی مرکز کرامت در شهرستان مبارکه کردیم که امروز شاهد موفقیت این مرکز در عرصه کاهش آسیب‌های اجتماعی، معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها هستیم.

سردار فدا با اشاره به لزوم تحقق مطالبات رهبری در عرصه‌های متعدد گفت: امروز مرکز توانمندسازی آقایان استان اصفهان جنب باغ فدک را تحویل می‌گیریم و تمام تلاش خود را برای درمان و رسیدگی و توانمندسازی این افراد با حفظ کرامت آنها انجام می‌دهیم.

وی خطاب به مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: دغدغه پشتیبانی و حمایت از مرکز توانمندسازی نباید فراموش شود و همه دستگاه‌های متولی باید خود را ملزم به حمایت از آن بدانند.

فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان تاکید کرد: حقیقت این است که قسمت پایانی توانمندسازی افراد معتاد متجاهر و کارتن خواب امروز در جامعه ناتمام است، در واقع صیانت از این افراد حلقه مفقوده است که باید نسبت به آن اهمیت داده شود در این راستا فرهنگ‌سازی عمومی در رویارویی با این افراد به منزله صیانت باید توسط مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نقش پررنگی پیدا کند.

وی بازیابی اعتماد عمومی مردم به افراد معتاد را ضروری دانست و ادامه داد: در این راستا لازم است برنامه‌های ویژه‌ای جهت سپردن وام به این افراد برای ایجاد اشتغال و توانمند شدن و بازگشت با کرامت به جامعه در نظر گرفته شود.

سردار فدا اظهار کرد: حفظ و صیانت وظیفه همه دستگاه‌ها است؛ ما می‌توانیم معتادان و کارتن خواب‌ها را بر اساس یک برنامه‌ریزی و اولویت‌سنجی مطابق با توانمندسازی به سربازان این نظام و انقلاب و افراد مؤثر مفید تبدیل کنیم.

ضرورت حمایت معنوی و مادی از مرکز توانمندسازی

محمد موسویان، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان نیز در آئین بهره‌برداری از مرکز جامع توانمندسازی استان اصفهان، اظهار کرد: از همه افرادی که از صفر تا صد برای راه‌اندازی این مرکز زحمت کشیدند، تشکر می‌کنم، هرچند مرکز توانمندسازی کمی دیر در اصفهان راه‌اندازی شد، اما همین اتفاق نیز بسیار قابل تحسین است.

وی ادامه داد: اگر چه اعتیاد از لحاظ قانون هنوز جرم محسوب می‌شود، اما در واقع معتاد مجرم نیست بلکه یک بیمار است و معتاد آسیب دیده به لحاظ روحی و جسمی نباید به زندان برود و باید درمان شود.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان افزود: تبدیل شدن یک معتاد به معتاد متجاهر یک آسیب اجتماعی است و نهادهای متولی موظف به رسیدگی به آن هستند.

وی تصریح کرد: تاکنون مرکزی برای توانمندسازی معتادان متجاهر وجود نداشت، تنها یک مرکز در قلعه شور با ظرفیت ۲۰۰ نفر فعالیت می‌کرد که بسیاری از طرح‌های برای اجرا با کمبود فضا روبه‌رو می‌شد، از این رو معتادان را در زندان مرکزی نگهداری می‌کردیم، هر چند مراکز خصوصی نیز برای نگهداری کمک حال بودند که از آنها نیز قدردانی می‌کنیم.

موسویان ادامه داد: با راه‌اندازی این مرکز مکان مناسبی برای نگهداری از این افراد فراهم شده است، بنابراین فعالیت خود را امروز آغاز می‌کنیم تا معتاد متجاهر در شهر دیده نشود. 

وی با بیان اینکه اعتیاد ریشه در بسیاری از جرایم دارد، افزود: دو جرمی که چهره شهر را بر هم می‌زند تکدی‌گری و سرقت خرد است که توسط معتادان متجاهر انجام می‌شود، بنابراین امیدواریم با افتتاح این مرکز معتادان متجاهر جمع‌آوری شوند و در این مرکز آموزش‌های لازم را ببینند تا آسیب اجتماعی و جرایم کمتر شود.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان خاطرنشان کرد: دستگاه‌های متولی نیز نظارت بر این مرکز را فراموش نکنند، زیرا به طور قطع آسیب‌های این مرکز نیز زیاد خواهد بود و با نظارتی که انجام می‌شود می‌توان از به وجود آمدن مشکلات جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه برای حمایت از این مرکز نباید از ظرفیت خیران و معتمدان شهر غافل شویم، اظهار کرد: این مرکز ظرفیت نگهداری از حدود ۷۰۰ نفر را دارد، از این رو نیازمند رسیدگی و حمایت مالی ویژه است تا بتوان رسیدگی مناسبی به وضعیت معتادان کند.

مرکز توانمندسازی قابلیت ساماندهی هزار معتاد را دارد

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان به عنوان دیگر سخنران این آئین ضمن قدردانی از مجموعه افرادی که برای راه‌اندازی مرکز جامع توانمندسازی استان اصفهان تلاش کردند، اظهار کرد: راه‌اندازی این مرکز مطالبه جدی و مکرر از مجموعه استان بود و امروز شاهد بهره‌برداری این مرکز با همدلی همه مسئولان شهری و استانی هستیم.

وی در دین مبین اسلام نجات یک فرد را نجات همه انسان‌ها دانست و گفت: تا امروز با وجود همه تلاش‌ها، بخشی از فعالیت‌ها در جمهوری اسلامی در عرصه مبارزه با مواد مخدر ناقص و ناتمام مانده است که باید تکمیل شود، در واقع آنگونه که باید و شاید به موضوع توانمندسازی معتادان و مباحث اعتیاد پرداخته نشده است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: در موضوع اعتیاد در سطح کشور بخشی از اقداماتی که در قوانین پیرامون این موضوع تصریح شده است شامل اقدامات سلبی چون مبارزه با قاچاقچیان و مسئولان کاشت و توزیع مواد مخدر انجام می‌شود، اما بخش مهم این موضوع افراد گرفتار در دام اعتیاد هستند که باید نسبت به فرهنگ سازی و بازسازی دیدگاه عموم جامعه نسبت به این افراد بیشتر تلاش کرد.

مرتضوی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در موضوع اعتیاد خاطرنشان کرد: در این سیاست‌ها به حوزه‌های آموزش، فرهنگ و اشتغال معتادان به صورت ویژه اشاره شده است و در این راستا راه اندازی مرکز جامع توانمندسازی استان اصفهان اگر پایه این اقدامات در زمینه اعتیاد و معتادان باشد، مؤثر و کارآمد است. 

وی تاکید کرد: اگر مرکز جامع توانمندسازی استان اصفهان که با همه امکانات و تلاش‌ها امروز به بهره‌برداری می‌رسد، صرفاً به محلی برای اسکان معتادان جمع آوری شده باشد، نتوانسته مأموریت اصلی خود را به سرانجام برساند؛ بنابراین لازم است برای بهتر شدن حال معتادان بهبود یافته و تکمیل چرخه بازگردانی افراد بهبود یافته این مرکز به جامعه تلاش و برنامه‌ریزی خاصی کرد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه شورای مبارزه با مواد مخدر کشور نباید گرفتار مسائل جزئی شود، گفت: در صورتی که ستاد مبارزه با مواد مخدر مساعدت‌های قول داده شده را عملی کند، مجموعه استانی همت دارد که کاری متفاوت در عرصه توانمندسازی معتادان متجاهر و کارتن خواب انجام دهد.

وی با اشاره به نقش سپاه و بسیج برای کمک‌رسانی در عرصه‌های گوناگون اظهار کرد: به عنوان مثال در عرصه بهبود معتادان و توانمندسازی آنها نیز سپاه استان به منظور اداره این مرکز وارد عمل شد اما باید مراقب باشیم که نباید آنها را در تجهیز و پشتیبانی مرکز جامع توانمندسازی تنها بگذاریم.

مرتضوی ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌ها این مرکز قابلیت اسکان و ساماندهی نزدیک به هزار نفر معتاد و کارتن خواب را دارد و اگر حمایت‌های مناسبی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور صورت گیرد، اتفاقات بسیار خوبی را در سطح شهر اصفهان و چند شهرستان انجام خواهیم داد.

ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از مرکز توانمندسازی پشتیبانی می‌کند

علیرضا کاظمی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور نیز در این آئین اظهار کرد: راه‌اندازی این مرکز ثمره تلاش ارزشمند و مجاهدانه بخش‌های مختلف است، از این رو از استانداری به دلیل این هماهنگی و هم‌افزایی که میان دستگاه‌ها شکل گرفته است، تشکر می‌کنم.

وی ضمن تشکر از شهردار اصفهان، گفت: نگاه همراه با مسئولیت اجتماعی شهردار اصفهان به حوزه‌های مختلف اجرایی جای تقدیر دارد؛ بدون اغراق می‌گویم که این اقدامات در سطح کشور بی‌نظیر است و می‌توانیم آن را به عنوان الگوی دقیق به استان‌های دیگر ارائه کنیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به پذیرش مسئولیت و میدان‌داری سپاه، ادامه داد: سپاه و بسیج در هر عرصه که ورود کرده است نگاه مجاهدانه و الهی به مسئولیت خود داشته و از آن سربلند بیرون آمده‌اند.

وی با بیان اینکه رویکرد تربیتی سپاه در این حوزه رویکرد دینی و اعتقادی است که رمز و راز موفقیت‌هایش در مسئولیت‌ها بوده است، تصریح کرد: بیش از آنکه حس کنیم یک مجموعه نیاز به منابع مالی و سخت افزاری دارد، نیازمند طراحی استانداردهای نرم افزاری است، روزی میدان جنگ را بدون استانداردهای سخت‌افزاری پیروز شدیم و در عرصه‌های سخت انقلاب نیز بدون استانداردهای حداقلی پیروز میدان بودیم.

کاظمی تاکید کرد: در مواجهه با دنیای استکبار سربلند بیرون آمدیم که دلیل آن اعتقاد، باور، ایمان و اخلاصی بود که در عمل و فعل ما وجود داشت.

وی با بیان اینکه همه قول‌هایی که در رابطه با پشتیبانی از مرکز توانمندسازی داده شده است، را عملی خواهیم کرد، گفت: در موقعیت حساسی هستیم و دوره سخت انقلاب را سپری می‌کنیم در این راستا باید نگاه کلان و تحلیل درستی از مسائل داشته باشیم، جهاد تبیین که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر آن تاکید دارند ناظر به همین نگاه کلان است. در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز باید نگاه کلان به مسائل داشته باشیم در واقع نواقص و کمبودها را در نگاه کلان تحلیل و آنها را در کنار موفقیت‌ها ببینیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه نباید در دام بسیاری از اتفاقاتی که دشمن طراحی می‌کند، بیفتیم، تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر یکی از موفق‌ترین کشورهای دنیا است، آن هم در شرایطی که در کنار کشورهایی مانند افغانستان هستیم که مرکز تولید مواد مخدر سنتی و صنعتی است و ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد.

وی با بیان اینکه نگاه استکبار جهانی به نظام جمهوری اسلامی در قالب بسته آسیب‌های اجتماعی، یک حرکت توطئه‌ای برای براندازی نظام است، اظهار کرد: اگر به میانگین رشد جهانی مواد مخدر و میانگین سن اعتیاد در عرصه جهانی توجه کنیم و موفقیت نظام جمهوری اسلامی را در رویارویی این مسئله ببینیم، خواهیم فهمید که موفق بوده‌ایم. 

کاظمی با بیان اینکه در همه عرصه‌ها با تحریم ظالمانه مواجهه هستیم و سیاه‌نمایی و اتحاد همه رسانه‌های دنیا علیه نظام وجود دارد، گفت: با این همه پرچم نظام سربلند و سرافراز برافراشته است، اما دشمن با همه توان و وجودش به دنبال تغییر باورها و نگاه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: مواد مخدر به عنوان مادر آسیب‌های اجتماعی و مسئله پیچیده‌ای است، در کشور حدود ۶۰ تا ۱۰۰ هزار معتاد متجاهر و بیش از چهار میلیون معتاد حرفه‌ای و تفننی داریم که سالانه حدود پنج هزار نفر بر اثر این آسیب جان خود را از دست می‌دهند، البته این آمار نسبت به جمعیت سالم عدد بالایی نیست.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اولویت راهبردی ستاد مبارزه با مواد مخدر را پیشگیری دانست و افزود: انتظار داریم دستگاه‌های فرهنگی استان و نهاد آموزش و پرورش در این حوزه اقدامات اساسی و مهم طراحی کنند.

وی تنها راه برون رفت از این موضوع را مشارکت اجتماعی وسیع و خیزش عمومی دانست و گفت: هر جا که مردم پای کار آمده‌اند موفق بودیم و این نکته‌ای است که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر آن تاکید دارند.

کاظمی با بیان اینکه نقایصی نیز در حوزه مواد مخدر وجود دارد، به ویژه که در حلقه درمان مشکل داریم، افزود: طول درمان معتادان استاندارد نیست و باید آن را حداقل تا دو سال ادامه دهیم تا درمان قطعی انجام شود؛ البته مراقبت پس از خروج معتادان از مراکز انجام نمی‌شود و صیانت و اشتغال برای آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سعی کردیم برنامه‌ها را به سمت توسعه مشارکت‌های مردمی پیش ببریم و چندین طرح خوب نیز در این راستا طراحی شده است، گفت: در این راستا طرح یاری‌گران زندگی در روستا از دوم اسفند در استان سمنان کلید می‌خورد تا با شکل‌گیری شبکه گسترده مردمی در سطح روستا حوزه پیشگیری را توسعه دهیم.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور طرح پیشگیری محله محور با تمرکز بر حوزه نرم افزار را یکی دیگر از طرح‌ها دانست و گفت: این طرح را بدون اتکا به پشتوانه دولتی و با مشارکت سپاه و بسیج دنبال خواهیم کرد و به سمت مسیرهایی خواهیم رفت که خودمان را به مردم وصل و حس اجتماعی را در مردم ایجاد کنیم و این راز و رمز غلبه بر بحران بوده و استان اصفهان طبق آمار و ارقام استان موفقی در زمینه مدیریت آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد بوده است. 

دیدگاه / پاسخ