حالت شب
  • Saturday, 16 August 2025
ارتقای کیفیت آموزشی مدارس با لذت بخش کردن فرآیند یاددهی و یادگیری

ارتقای کیفیت آموزشی مدارس با لذت بخش کردن فرآیند یاددهی و یادگیری

اصفهان - ایرنا - آموزش و پرورش یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است و تلاش برای ارتقای کیفیت آموزش‌ها اعم از علمی و تربیتی از مسیر لذت بخش کردن فرآیندهای یاددهی و یادگیری یکی از مباحث مهم و اصولی در این نهاد است.

به گزارش ایرنا، مفهوم کیفیت آموزشی شامل چهار بعد «فرآیند یاددهی - یادگیری دانش آموزان»، «معلمان و دست اندرکاران آموزشی»، «دانش آموزان و مخاطبان» و «امکانات و تجهیزات آموزشی» است.

از سویی با توجه به اینکه نظام آموزش و پرورش مسوولیت عظیم باروری و شکوفایی استعدادها و توانایی نسل کنونی و آتی جامعه را برای نیل به توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برعهده دارد، ارتقای کیفیت آموزشی به بهترین نحو ممکن از اهمیت خاصی در این سیستم برخوردار است.

سیستم‌های آموزشی نوین به دانش آموزان کمک می‌کنند تا احساس لذت بخشی نسبت به تحصیل داشته باشند و با انرژی و اعتماد به نفس بیشتری به یادگیری بپردازند.

کارشناسان آموزشی بر این باورند که دانش‌آموزان با استفاده از شیوه‌های سرگرم کننده و جذاب، با نشاط و علاقه بیشتری به فراگیری آموزش‌ها خواهند پراخت که این مهم باید در صدر برنامه‌های آموزشی معلمان قرار گیرد.

آنها معتقدند که، وقتی دانش‌آموزان از مدرسه لذت می‌برند، به آنچه که می آموزند اهمیت بیشتری می دهند و بر این اساس معلمانی که آموزش را با شیوه‌های خاص و تلفیقی، تحریک دانش آموزان در کلاس درس و ترویج رفتارهای مثبت پیش می‌برند یادگیرندگان بهتری تربیت می‌کنند.

لذت بخش کردن فرآیند یاددهی و یادگیری با تغییرات کوچک ولی مستمر

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش اصفهان بر ضرورت لذت بخش کردن فرآیند یاددهی و یادگیری با تغییرات کوچک ولی مستمر تاکید کرد.

حامد عجبی افزود: هدف نهایی ما این است که معلم و دانش‌آموز، از آموزش لذت ببرند و این لذت به موتور محرک تحول در مدرسه تبدیل شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح تحول در مدارس نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت ملی است گفت: در این راستا نقش معلمان به عنوان عنصر مهم نیروی انسانی در اجرای طرح‌های تحولی از اهمیت خاصی برخوردار است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: نخستین گام در مسیر تحول، توانمندسازی مدرسین میانی است و باید با نگاه نقادانه و پذیرش چالش، این مسیر طی شود.

وی با اشاره به برنامه عملیاتی ارتقای کیفیت آموزشی با شیوه‌های نوین در مدارس استان، گفت: در حال حاضر، این برنامه در مدارس نظری دوره اول متوسطه و همچنین بخشی از مدارس فنی و حرفه‌ای استان در حال اجراست.

عجبی یادآور شد: رویکرد ما توانمندسازی همه مدیران مدارس با سنجش‌های نوین، بهره‌گیری از فناوری‌های نو و روش‌های نوین تدریس است.

وی، طرح «شبکه ملی یادگیری معلمان» را فرصتی برشمرد تا معلمان در قالب گروه‌های تخصصی با راهبران آموزشی تعامل کنند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.

وی، با بیان اینکه مقاومت‌ها در برابر تحول باید با گفت‌وگو و اقناع برطرف شود گفت: تحول واقعی در آموزش و پرورش، تدریجی و گام‌به‌گام محقق می‌شود.

اجرای طرح «توانا» با هدف تحول در آموزش ابتدایی اصفهان

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش اصفهان گفت: طرح «توانا» بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با موضوع «اصلاح و به‌روزآوری روش‌های تعلیم و تربیت» و با تأکید بر روش‌های فعال، گروهی و خلاق و همچنین نقش الگویی معلمان در راستای اجرایی سازی دستور ریاست جمهوری در استان طراحی و عملیاتی شده است.

اعظم هارونی، با اشاره به آغاز اجرای برنامه تحول در روش های یاددهی - یادگیری و محیط‌های آموزشی ویژه دوره ابتدایی در تابستان ۱۴۰۴ افزود: کارگاه‌های آموزشی این طرح به‌ صورت قطبی و در قالب ۶ قطب در سطح استان برگزار می‌شود که نخستین جلسات آموزشی آن ویژه مدرسان میانی است.

هارونی تصریح کرد: این کارگاه‌ها در قالب دوره‌های سه روزه حضوری و در۲ بخش «اصلاح روش‌ها و تحول در محیط‌های یادگیری» شامل سر فصل های اصول یادگیری فعال و طراحی آموزشی، محیط یادگیری مثبت و کاربست فناوری در ایجاد فرصت‌های یادگیری و «الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین» شامل سرفصل های مدرسه تراز سند تحول بنیادین، برنامه‌های تحولی معاونت آموزش ابتدایی و تعامل اثر بخش با خانواده و محله اجرا می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان یادآور شد: اجرای برنامه «توانا» گامی مؤثر در راستای ارتقای کیفیت آموزش، توسعه محیط‌های یادگیری نوآورانه و تقویت مهارت‌های حرفه‌ای معلمان و مدیران در مدارس ابتدایی استان اصفهان است.

وی خاطرنشان کرد: مخاطبان طرح همه مدیران، آموزگاران، معاونان آموزشی، راهبران، معاونان آموزش ابتدایی مناطق و کارشناسان تکنولوژی هستند که بعد از تربیت مدرسان میانی باید همه مخاطبان در سرتاسر استان دوره‌های آموزشی فوق را تا پایان شهریور بگذرانند.

هارونی تصریح کرد: مدرسان میانی با بهترین اساتید، آموزش‌هایی شامل روش‌های تدریس تعاملی و مشارکتی، یادگیری فعال، کاربست فناوری و هوش مصنوعی و ایجاد محیط یادگیری مثبت را دریافت می‌کنند و تا پایان شهریور، تمامی معلمان مدارس لازم است این آموزش‌ها را پشت سر بگذارند.

وی یادآور شد: دانش‌آموزان امروز از نسل آلفا هستند و پذیرش ویژگی‌های خاص آنان و انطباق برنامه‌های آموزشی با نیازهایشان ضروری است.

نسل آلفا (Generation Alpha) به افرادی گفته می‌شود که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴ ( دهه نود شمسی) متولد شده‌اند. این نسل، پس از نسل زد (Gen Z) قرار دارد و به عنوان اولین نسلی که از ابتدا با اینترنت و فناوری‌های دیجیتال در زندگی روزمره خود پیوند داشته‌اند، شناخته می‌شود.

هارونی با تأکید بر ضرورت توجه معلمان به همه دانش آموزان گفت: نباید دانش آموزی به دلیل ضعف تحصیلی از فرایند یادگیری کنار گذاشته شود.

اجرای برنامه توان افزایی کادر آموزشی و اجرایی مدارس سمپاد اصفهان

رییس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: برنامه جامع توان افزایی مدیران، معاونان و دبیران مدارس استعدادهای درخشان اصفهان با هدف ارتقای دانش حرفه‌ای و مهارتی از نیمه دوم تابستان امسال آغاز شده است.

حمیدرضا رحیمی افزود: این برنامه با هدف ارتقای دانش حرفه‌ای و مهارتی همکاران سمپاد طراحی شده و طی سال تحصیلی نیز به صورت مستمر ادامه خواهد یافت.

وی اظهار داشت: دوره‌های آموزشی این برنامه در ۲ محور تخصصی و عمومی، متناسب با نیازهای محیط یاددهی و یادگیری در مدارس استعدادهای درخشان برنامه ریزی شده و اجرای آن در قالب نشست‌های آموزشی، جلسات هم‌اندیشی و تجربه‌نگاری در دستور کار قرار دارد.

رییس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: محورهایی همانند «مدیریت استعدادهای برتر در مدرسه»، «کاربرد هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین در آموزش»، «طراحی و مدیریت پروژه‌های نوآورانه» و «پژوهش‌های دانش‌آموزی» از جمله سرفصل‌های دوره‌های تخصصی آینده است که با هدف ایجاد تحول در مدرسه داری نوین در مدارس سمپاد استان ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این برنامه، گامی مؤثر در مسیر ارتقای اثربخشی مدرسه در تربیت نخبگان آینده کشور به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، در سال تحصیلی گذشته حدود یک میلیون دانش‌آموز در ۶ هزار واحد آموزشی توسط ۸۰ هزار معلم در استان اصفهان مشغول به تحصیل بودند.

دیدگاه / پاسخ