حالت شب
  • Thursday, 25 April 2024

ارز ترجیحی توزیع کننده تورم بود

ارز ترجیحی توزیع کننده تورم بود

 باخبرباش معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: ارز ترجیحی توزیع کننده تورم بوده و هدف از اجرای طرح آزادسازی قیمت‌ها، مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و فقرزدایی است.

امیررضا نقش در نشست شورای اداری شاهین‌شهر و میمه که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با ارائه تاریخچه‌ای از تحولات اقتصادی و تشریح مسائل یارانه‌ای و اختلاف‌ مبالغ ناشی از ارز ترجیحی، نیمایی و آزاد بر قیمت‌ها و اقتصاد کشور، اظهار کرد: در روزهای اخیر طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در کشور آغاز شده است که متأسفانه در بین عامه مردم از آن با عنوان طرح حذف یارانه‌ها یاد می‌شود و این مهم نیازمند همت مسئولان، مدیران و کارشناسان اقتصادی است تا به تشریح و تبیین زوایای این طرح و تأثیرات اجرای آن بر زندگی مردم بپردازند.

وی ادامه داد: در دین مبین اسلام همواره از عدالت یاد شده است زیرا تفاوت بسیاری میان مساوات و عدالت وجود دارد، پرداخت نقدی یارانه مساوی برای همه و پرداخت یارانه به تولید کننده و وارد کننده به جای مصرف کننده همان توزیع مساوات بوده نه عدالت، اما در طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها با توزیع عدالت همه مردم نسبت به میزان مصرف از یارانه‌ها بهره‌مند می‌شوند.

 نقش با اشاره به سو استفاده‌ها از ارز ۴۲۰۰ تومانی ترجیحی در تهیه کالاهای لوکس و غیرضروری به جای تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، خاطرنشان ‌کرد: ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی خود عامل تورم بود، زیرا با توزیع این ارز به تولیدکنندگان و واردکنندگان دولت باید بدون پشتوانه اختلاف پایه پولی را حل می‌کرد. توزیع یارانه‌ها به جای تولید و واردات به میزان مصرف و شخص مصرف کننده در طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها انتقال یافته ‌است.

بمعاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری اصفهان با تأکید بر حذف رانت و دلالی با اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، افزود: با اجرای این طرح قطعاً فقرزدایی رقم خواهد خورد به عنوان مثال در ماجرای نان، آرد بین نانوایی‌ها با نرخ آزاد توزیع می‌شود، اما نرخ نان افزایش نمی‌یابد که برای حصول این مهم ضروری است اتحادیه‌ها، بازرسان و اصناف نظارت‌های مستمر و گسترده‌ای بر نانوایی‌ها داشته باشند. از سوی دیگر به میزان تراکنش نانوایی‌ها و میزان پخت نان، یارانه آرد به حساب نانوایان واریز خواهد شد.

دولت سیزدهم دولت پاسخگو

سید محمدرضا کاظمی‌طبا فرماندار شاهین‌شهر و میمه نیز با اشاره به فرارسیدن روز سوم خرداد مصادف با روز فتح خرمشهر و روز حماسه و ایثار این شهرستان، اظهار کرد: تبیین فرهنگ شهادت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و بزرگ‌مردانی که با رشادت‌ها و دلیری‌های خود امنیت و آسایش کنونی را برای ما به ارمغان آورده‌اند برای نسل‌ جوان یک ضرورت است.

 وی با بیان اینکه دولت سیزدهم دولتی مردم محور و پاسخگو است، افزود: اصحاب رسانه و خبرنگاران پل‌های ارتباطی میان مسئولان و مردم هستند و هر نهاد، اداره و دستگاه در دولتِ مردم محور موظف است بیش از گذشته در مقام پاسخگویی به مطالبه اصحاب رسانه و مطالبه‌گران برآید.

 فرماندار شاهین‌شهر و میمه با اشاره به تأکید دولت در برنامه‌ریزی و اجرای سند تحول، گفت: برنامه‌ریزی‌ها و سند مدون تحول به تمام نهادها و ادارات شهرستان ابلاغ شده ‌است و همه دستگاه‌های اجرایی خدمتگزار موظف هستند در راستای بومی‌سازی و اجرایی کردن آن اهتمام کامل داشته باشند.

دیدگاه / پاسخ