حالت شب
  • Thursday, 28 March 2024
از باق سیب تا ترسی که خودش را جابه جا می کند

از باق سیب تا ترسی که خودش را جابه جا می کند

جلسه نقد و بررسی فیلم‌های کوتاه اکران شده  در پاتوق فیلم کوتاه اصفهان با حضور مصطفی حیدری و احمدرضا سلطانی برگزار شد و از طریق صفحه اینستاگرام پاتوق فیلم کوتاه به صورت زنده برای مخاطبان پخش شد.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، مصطفی حیدری، کارشناس سینما گفت: مشکل اصلی فیلم‎ها معمولا در فیلم نامه نویسی است و این موضوع معمولا بعد از اکران فیلم ها مورد توجه قرار می‌گیرد. اما سوال اصلی این است که چرا ما هنوز درگیر این مسئله هستیم؟ با اینکه هر روزه آموزش‌های به روزتری انجام می‌گیرد و رویکردهای متفاوت و خلاقی به سینما اضافه می‌شود. همچنین در حوزه فیلم نامه نویسی کتاب‌های زیادی است که فیلم سازان می‌توانند آن ها را مطالعه کنند تا بتوانند در شخصیت‌سازی موفق‌تر عمل کنند.

وی افزود: ما باید بپذیریم که ضعف در فیلم نامه نویسی یکی از مواردی است که در فیلم‌های کوتاه باید مورد توجه قرار گیرد. موضوع فیلم نامه‌های ما با خود ما و حتی جامعه فرق دارد. این در حالی است که برای عمیق‌تر شدن فیلم لازم است فیلم نامه را زندگی کنیم. قطعا تمرین و نوشتن می‌تواند تاثیر به سزایی در این امر داشته باشد.

حیدری با اشاره به ساختار روایی فیلم "باق سیب" گفت: شناخت فیلم سازها از موضوعی که به آن می‌پردازند بسیار مهم است. متاسفانه این فیلم ساز شناخت خوبی از موضوع نداشت. هنر ارتباط برقرار کردن با مخاطب نیز بسیار مهم است اما این ارتباط باید با اشیای داخل فیلم هم صورت گیرد که این موضوع در این فیلم ناقص مانده است. تنها نکته‌ای که به خوبی در این فیلم به آن پرداخته شده است استفاده از نمادهاست که در آن فضای کودکانه به خوبی نشان داده شده است. منتها ما به عنوان تماشاگر باید متوجه نمادگرایی شخصیت اول این فیلم شویم.

کارشناس سینما با اشاره به ساختار فیلم "بازگشت" گفت: این فیلم هم یکی از فیلم‌هایی بود که به ایده‌ای که کارگردان داشته به خوبی پرداخته نشده است. زمان فیلم می‌توانست کوتاه‌تر باشد و در تدوین باید دقت بیشتری می‌شد.

حیدری اضافه کرد: یکی از نقاط قوت این فیلم طراحی صحنه است. ملیکا غلامی به این موضوع با دقت پرداخته است و فضای فیلم تماشاگر را به ایده نزدیک تر می‌کند.

وی با اشاره به ساختار روایی فیلم کوتاه "سال صفر" گفت: به ایده فیلم تا اواسط فیلم به خوبی پرداخته می‌شود و نقطه عطف به خوبی نشان داده شده است. اما بعد از گره‌ای که در  فیلم ایجاد شده متاسفانه کارگردان به آن نپرداخته و فیلم را قابل حضم نکرده است.

حیدری با اشاره به ساختار روایی فیلم کوتاه "ساکنین بهشت" گفت: از نظر من فیلم ساز تکلیف خود را نمی‌داند و مشخص نیست که می‌خواهد چه چیزی را نشان بدهد. احساس می‌کنم که فیلم ساز ایده‌ای داشته و فقط می‌خواسته ایده را ارائه کند. پارادوکسی که در این فیل ایجاد می‌شود جای سوال دارد. شاید اگر فیلم ساز اینجا بود می‌گفت که فیلم را پایان باز ساخته‌ام اما این حرف برای من قابل قبول نیست.

همچنین حیدری ادامه داد: گاها با فیلم‌هایی روبرو می‌شویم که ایده آن تازه نیست. ساخت این گونه فیلم‌ها دوره‌اش تمام شده و این نوع برخورد با قصه به روز نیست. فیلم با وجود همه المان‌های خوبی که دارد با تعدد شخصیت، فیلم را با چالشی روبرو کرده که متاسفانه نتوانسته آن را تحلیل کند.

حیدری با اشاره به ساختار روایی فیلم کوتاه "میرا" گفت: بزرگترین مسئله این فیلم چرایی داستان است که متاسفانه به خوبی به آن پرداخته نشده است. این فیلم نمادین نیست و پیرنگ از پس قصه نیامده و فقط چیدمان صورت گرفته است. این ایده شبیه پازل نیست و هر تکه آن مفهوم متفاوتی دارد. احساس می‌کنم بزرگترین ضربه‌ای که به این فیلم وارد شده فقدان تم و عدم یکپارچگی فیلم نامه است.

کارشناس سینما با اشاره به ساختار روایی فیلم کوتاه "بین ما" گفت: به نظر من نکته مثبت این فیلم این است که ما خیلی زود متوجه داستان اصلی فیلم می‌شویم. اما بزرگترین ضربه فیلم جایی است که در پایان بندی دقت کافی نشده است. سکته‌ای که در فیلم اتفاق افتاد ارتباط بین تماشاگر و فیلم را از بین می‌برد.

حیدری با اشاره به ساختار روایی فیلم کوتاه "ترس خودش را جابه جا می کند" گفت: برای این فیلم خلاقیت زیادی به کار برده شده است. شاید از نگاه بسیاری از مخاطبان این فیلم غیر قابل باور باشد اما فیلمی است که باید ساخته می‌شد. این فیلم فیلمی است که باید با احتیاط درباره آن حرف زد. چون همانجور که در بسیاری از جشنواره‌ها پذیرفته نشد، در بسیاری از فیلم نامه‌ها هم مورد تقدیر قرار گرفته است.

دیدگاه / پاسخ