حالت شب
  • Thursday, 25 April 2024
از حمله ملخ ها به مزارع تا آتش سوزی های مراتع در اصفهان

مدیریت بحران استانداری اصفهان از عوارض سنگین بی آبی و خشکسالی در اصفهان گفت.

بلاهایی که خشکسالی بر سر نصف جهان آورد

از حمله ملخ ها به مزارع تا آتش سوزی های مراتع در اصفهان

 

با دمیدن نفس های تابستانه به اصفهان و افزایش تب گرما در این کلان شهر و برخورد مستقیم شراره های آفتاب به بدنه خشک نصف جهان شاهد عوارض سنگینی  شدیم از حمله ملخ ها به مزارع تا آتش سوزی مراتع و سبزه زارهای اصفهان، از باز شدن دهنه اصفهان و بلعیدن مردم تا تبدیل شدن به کانون گرد و غبار از قطعی برق تا بسته شدن گلوی آب تا مرگ جوان ها به خاطر غرق شدگی در استخرهای آب همه و همه ناشی از آغاز موج گرما در اصفهان است.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، مدیریت بحران استانداری اصفهان از عوارض سنگین بی آبی و خشکسالی در اصفهان گفت.

منصور شیشه فروش اعلام کرد: بدنبال افت کیفی آب در چاه های حریم زاینده رود و تبدیل اصفهان به کانون گرد وغبار و تشدید فرونشست زمین، شاهد افزایش بیماریهای گیاهی و آفات به مزارع و حمله ملخ ها در اکثر مناطق کم بارشی هستیم که در این راستا 65 هزار کیلومتر از مزارع لنجان و تیران و کرون سم پاشی شده است و شاهد سن زدگی 55 هزار هکتار از غلات شدیم.

آتش سوزی دو هزار هکتار از باغات در امسال 

وی بیان داشت: بدنبال بارش کم و خشکی هوا و وزش بادهای گرم شاهد حریق و آتش سوزی ها در مراتع و جنگل های اصفهان هستیم که از اول سال تاکنون 7 مورد حریق صورت گرفته است و دو هزار هکتار از باغات در اردستان و خوانسار و لنجان دچار آتش سوزی شده است.

مدیر بحران استانداری اصفهان از آتش سوزی 17 هکتار از مراتع خبر داد و اضافه کرد: در طول تابستان سال گذشته 150 مورد حادثه داشتیم و 568 هکتار آسیب دیدند.

وی با بیان اینکه پوشش گیاهان دارویی و بوته های 20 ساله به خاطر بادهای گرم و خشکی هوا در معرض حریق قرار دارد که در این راستا اعلام شده باغات و ته مانده مزارع را  هرس کنند و دامداران و عشایر برای پخت غذا آتش روشن نکنند و این در حالی که بین آنها کپسول گاز و پکیج توزیع شده است و برای شارژ از پنل های خورشیدی استفاده شده است.

شیشه فروش از 70 تیم عملیاتی برای  آتش سوزی ها خبر داد، افزود: احتمال حریق 100 هزار هکتار باغ و وجود بیش از 6 هزار هکتار مرتع و  370 هزار هکتار جنگل  در معرض حریق است.

وی از غرق شدگی 4 نفر در سد خمیران و استخر باغات و داخل زمین های کشاورزی خبر داد و یک مورد مجروح خبر داد و گفت: بالغ بر 3 هزار و 500 ذخیره آب در باغات شخصی ، استخرها و  منابع آب داریم که از آب منطقه ای خواستیم در اطراف منابع آب سدها نظارت داشته باشند تا از هر گونه حادثه و غرق شدگی پیشگیری کنند.

21 روز ناسالم در اصفهان طی سه ماهه امسال 

وی از فعال شدن 16 کانون گرد و غبار در اصفهان خبر داد و بیان داشت: خشکی هوا و کمی بارش باعث شده است با پدیده گرد وغبار بیش از پیش مواجه شویم و امسال 21 روز ناسالم را در پی داشته باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از دیگر عوارض خشکسالی و بحران آب در اصفهان را کم شدن پوشش گیاهی و مشکل در تامین علوفه دام خبر داد و بیان داشت: امسال با کاهش یک میلیون و 200 هزار  علوفه در مزارع داریم و این در حالی که 44 هزار راس نادر جانوری داریم و خشکسالی سبب خشک شدن 400 هزار اصله درخت قدیمی در نوار زاینده رود شده است .

شیشه فروش گفت: خشک شدن چاه های حریم زاینده رود نیز فرونشست زمین را برای اصفهان به ارمغان آورده است.

دیدگاه / پاسخ