حالت شب
  • Monday, 16 September 2024
استاندار جدید اصفهان از نگاه احمد شریعتی کمال آبادی چه کسی باید باشد

بومی، متخصص و دارای حس تعلق

احمد شریعتی کمال آبادی عضو شورای شهر اصفهان شاخص های استاندار اصفهان را اینگونه بر شمرد

استاندار جدید اصفهان از نگاه احمد شریعتی کمال آبادی چه کسی باید باشد

استانداری اصفهان یا وارث کرسی مدیریت ساختمان رشک جان در دولت پزشکیان شاید از بزرگترین چالش های ریاست جمهوری در این دوره باشد چرا که اینجا استانی وسیع و گلوگاه مرکزی ایران با پیشنیه تاریخی و فرهنگی و نامی جهانی است اما امکانات و زیر ساخت هایش با ماهیت آن همخوانی ندارد ، با بحران های محیط زیستی متعدد روبرو شده و مدیران سلیقه ای ، جزیره ای ، سیاسی و عموما نا آشنا با اکوسیستم آن مجموعه ای از نامهربانی ها و زخم های عمیق بر تنش نشانده اند و در دوره های مختلف حکومت های قبل و بعد از انقلاب کمتر مدیر کارآزموده و تاثیرگذاری به خود دیده است .
دیار نصف جهان به‌عنوان شهری تاریخ‌ساز و موطن اولین‌ها در ایران، همیشه در سپهر سیاسی کشور در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، نیروی انسانی و هویت تاریخی در صدر بوده است و ازاین‌حیث استانداری اصفهان موقعیت سیاسی ممتازی است که گاهی اهمیتش از وزارت هم کمتر نیست و بسیار دیدیم که شهرداران و استانداران این دیار تا سطوح بالای سیاسی کشور پیش رفتند.
از حیث وطن‌دوستی و ایثار نیز استان اصفهان با تقدیم هزاران شهید در صدر ایثارگری کشور قرار داشته و همه داشته‌های خود را در طبق اخلاص نهاده است؛ ولی با نگاهی اجمالی به دو مبحث ساده مالیات و بودجه در خواهیم یافت که در سال‌های اخیر به نسبت جمعیت بیشترین مالیات از این استان اخذ شده و طبق آخرین گزارش سازمان مالیاتی در ۴ ماهه اول امسال، ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به حساب خزانه واریز شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵۰ درصد رشد داشته و درحالی‌که در تخصیص بودجه در تهران با نگاهی برخوردار محور، به این استان نگریسته شده و بودجه اختصاصی با واقعیات و مشکلات این استان تطابقی ندارد
در همین موضوع احمــد شــریعتی عضو هیئت‌رئیسه شــورای اســــلامی شــهـر اصفـــهان در گفتـــــگوی اختصاصی با نگاه کویر با تکیه بر ظرفیت های اصفهان و مدیران لایق تاکید دارد و میگوید :در سیستم مدیریت کلان و در بین سیاسیون و رده‌هـــای بالای کشـوری و لشکری، اصفهان الان به‌انـدازه چنـــد کابینه در تهــران نیـروهای ارزشـمند و تصمیم‌ساز دارد، از ایــن‌رو انتصاب نیــروهای غیربومی در مدیریت سازمان‌های اصفهان و یا نیروهای بومی که حس تعلق به اصفهان ندارند، ظلم بزرگی در حق مردم مظلوم این استان است.
شریعتی اولویت مشکلات اصفهان را در مواردی همچون؛ احیای زاینده‌رود و مسئله آب، مسائل زیست‌محیطی و آلودگی هوا و خاک، مشکلات صنعتی و اشتغال دانست که اکثر مسائل ریزتر مثل فرونشست زمین، گردشگری، کاهش نشاط اجتماعی مردم، فراگیری بیماری‌ها و... ریشه در همین مسائل دارد.
این فعال سیاسی معتقد است: اصفهان در همه عرصه‌ها سرآمد بوده و هست ، ولی در بحث بودجه‌های ملی و انتصاب مسئولین ارشد در حق این استان جفا شده است. اصفهان تجربه استانداران بومی و غیربومی زیادی داشته که هر کدام به‌قدر توان فعالیت کردند؛ ولی آن طور که بایدوشاید حلال مشکلات اصفهان نبودند و باید بپذیریم که جایگاه اصفهان بسیار ویژه است ، بسیاری از سیاسیون، نظامیان و مجتهدین به نام و بیشترین شهدا از این شهر برخاسته اند و اصفهان همیشه پیش‌قراول جهاد، سازندگی و دستاوردهای علمی، نظامی و فرهنگی و دانشگاهی بوده است اما آیا در کشور استانی با این پتانسیل‌های علمی، فرهنگی، تاریخی ،اقتصادی ، صنعتی ، جغرافیایی و معدنی و.. وجود دارد؟ آیا بدین اندازه استانی در تولید ثروت، مالیات، صادرات و کمک همه‌جانبه به کشور فعال بوده است؟
شریعتی با اشاره به مهمان نوازی و هم نوع دوستی اصفهانی ها گفت : از حیث مهاجرپذیری این استان در طول جنگ تحمیلی و بعد از آن از مهاجرپذیرترین استان‌ بوده و اشتغال ایجاد کرده و هزینه داده است ، ولی در بحث تامین اعتبار پروژه های زیرساختی و تامین منابع ملی بی مهری زیاد دید ایم.
متأسفانه، اصفهان که صادرکننده نیروی انسانی ماهر به تمام دنیا بوده و هست، تقریباً در دو دهه گذشته رو به افول رفته و شاهد انتصاب مدیران غیربومی ضعیف در این استان بوده‌ایم. از اوایل انقلاب اصفهانی‌ها در اکثر کابینه‌ها دست بالا را داشتند و نیروهای بسیار قوی و انقلابی به کشور تقدیم کردند، ولی در دو دهه اخیر این پتانسیل به فراموشی سپرده شده و سالهاست شاهد حضور نیروهای غیربومی یا غیر متخصص برای مدیریت کلان استان هستیم.
دکتر شریعتی در ادامه بیان می‌کند: در سیستم مدیریت کلان و در بین مشاوران رهبر انقلاب و رده‌های بالای نظامی و لشکری الان به‌اندازه چند کابینه در تهران نیروهای ارزشمند و تصمیم‌ساز داریم و وقت آن رسیده که نگاه به اصفهان تغییر کند و از انتصاب نیروهای غیربومی در مدیریت سازمان‌های اصفهان و یا نیروهای بومی که حس تعلق به اصفهان ندارند عبور کنیم و اگر این شود ظلم بزرگی در حق مردم مظلوم اصفهان خواهد شد.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اولویت‌های این استان را اینطور بر شمرد : احیای زاینده‌رود و مسئله آب، رفع مسائل زیست‌محیطی و آلودگی هوا و خاک، مشکلات صنایع و اشتغال در اولویت است و مسائل دیگر مثل فرونشست زمین، گردشگری، کاهش نشاط اجتماعی مردم، فراگیری بیماری‌ها و... ریشه در همین مسائل دارد.
این مقام مسئول می‌افزاید: اصفهان بزرگ‌ترین مهد خیریه‌ها و خیرین و کارآفرینان کشور است؛ ولی متأسفانه مدیریت کلان استان در این سال‌ها نتوانسته از ایشان استفاده بهینه در حل مشکلات استان داشته باشد ، وی در مثالی با اشاره به مسعود صرامی (بنیان‌گذار اصفهان سیتی‌سنتر و شهرک سلامت) می‌گوید: افرادی همچون ایشان قادرند با حضور پر رنگ تر در میدان های مدیریتی شهر و استان معضلی مثل ترافیک شهری ، ایجاد زیر ساخت ها و افزایش رفاه عمومی را مرتفع سازند، چرا که هم قادر به پروژه سازی هستند و هم می‌توانند سرمایه‌گذاران را ترغیب کنند .
امروز باید صنایع آلاینده را از محدوده های شهر خارج کنیم و زیرساخت‌های رفع ترافیک و ساخت رینگ چهارم ترافیکی را در اصفهان مهیا نماییم ، ولی این کارها بدون مدیریت کار دشوار و شاید محالی است .
شریعتی ادامه داد : استاندار بومی ، مقتدر و اصفهان دوست به شهردار و شورای شهر و نمایندگان مجلس جهت می‌دهد و همه را در راه اصلاح مشکلات بسیج می‌کند و با ظرفیت های قانونی که دارد از دولت و بالادستی ها برای بهبود وضعیت به خوبی استفاده می کند .
وی به مشکلات ریشه ای و کهنه کشاورزان شرق اشاره کرد و گفت : چرا باید در شرق اصفهان که قطب مهم اقتصادی، کشاورزی، دینی و نخبه‌پروری هست، مردم برای زندگی و معیشت و کشاورزی با این مشکلات روبرو باشند و وقتی هم اعتراض می‌کنند با قوه قهریه روبرو شده و آسیب می بینند ؟ در بین همین مردم شرق که چیزی جز حقابه خود را نمی‌خواهند و درهرصورت حق با آنهاست از پدر شهید تا جانباز 70 درصد حضور دارند و اینها دشمن کشور نیستند اما اینها مدیران شجاع و استانداری مطالبه گر و کاردان می‌خواهند که صدای مظلومیت اصفهان را به گوش رهبر انقلاب و رده‌های بالا برساند و بتواند طرح‌های ملی و خاک خورده اصفهان را فعال و برای رفع مشکلاتشان از جانانه مایه بگذارد ، پاسخگوباشد و تلاش کند.چرا باید پروژه ملی قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران و آزادراه شیراز یا رینگ چهارم ترافیکی و نیز بندر خشک اصفهان که اولویت کلان و ملی دارند بعد از دو دهه همچنان بلاتکلیف باشند و به فرجام نرسند؟چرا باید مردم اصفهان فقط دود صنعت را بخورند و شاهد تأسیس ابرپروژه‌ها بزرگ صنعتی اشتغال‌آفرین و مطابق با اکوسیستم خود و با رعایت حریم زیست‌محیطی از شهر اصفهان نباشیم؟
وی به گردشگری و ظرفیت های این صنعت در اصفهان اشاره کرد و گفت : ما بیش از 16 خواهر خوانده با اصفهان داریم، ولی نتوانستیم زیر ساخت های لازم برای استفاده از این فرصت ها را ایجاد کنیم چرا که هنوز در اصفهان دارای ایرلاین اختصاصی نیستیم و این ها باید اولویت برنامه ای استاندار جدید اصفهان باشد و زیرساخت‌های گردشگری مدرن روز دنیا را باید در اصفهان احیا کنیم و مباحث زیست‌محیطی را حل کنیم تا شاهد رونق اقتصاد پاک گردشگری باشیم چرا که در اصفهان همه فرصت‌های گردشگری را داریم از گردشگری تاریخی و ورزشی تا گردشگری سلامت و طبیعت‌گردی ولی نیازمند مدیریت زیست‌محیطی و ساخت زیرساخت‌های اقامتی، ترددی و رفاهی و حمایت های لازم از سرمایه گذاری در اصفهان هستیم.
دکتر شریعتی در پایان می‌گوید: استانداری می‌خواهیم که نخبگان را به شهر برگرداند و فرهیختگان را از عزلت خارج سازد و شرایط اشتغال و سرمایه‌گذاری استان را توسعه بدهد تا شاهد احیای هویت اصفهان باشیم. استانداری دلسوز با حس تعلق به این شهر با روابط فراگیر ملی و سیاسی و نگاهی فراجناحی که بتواند همه نیروهای کاردان و موثر را برای اصفهان قوی بسیج کند

 

دیدگاه / پاسخ