حالت شب
  • Tuesday, 30 April 2024
استان اصفهان با ۵۰۰ کانون در مناطق عشایری و روستایی جایگاه ممتاز دارد

استان اصفهان با ۵۰۰ کانون در مناطق عشایری و روستایی جایگاه ممتاز دارد

به گزارش خبرگزاری باخبرباش به نقل از فارس  محمد تقی محمدیان سرپرست کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان با اشاره به پیشینه جایگاه مسجد در انقلاب، دفاع مقدس و نیرو‌سازی برای انقلاب، گفت: این کانون‌ها در برنامه‌های خود تربیت نیروی متعهد انقلابی را برای پرچمداری در گام دوم در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی افزود: ستاد کانون‌های فرهنگی با رویکرد احیای جایگاه فرهنگی و هنری دینی مساجد، هویت بخشی به عناصر فرهنگی هنری مساجد و توانمندسازی آنها و شبکه‌سازی در فضای فرهنگی، ایفای نقش دارد.

محمدیان با بیان اینکه وجه امتیاز نظام فکری و تربیتی که بهره‌مند از عناصر فرهنگی متعهد است، افزود: شعار دولت یازدهم در نهضت بازگشت به مسجد را با این هدف دنبال می‌کنیم و قطعا نقطه شروع بازسازی و بازطراحی در نظام فرهنگی کشور در گام دوم انقلاب از مسجد است.

سرپرست کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان اظهار کرد: مردمی بودن، محلی بودن، هم‌افزایی با سایر مجموعه‌ها از جمله ائمه جماعت و بسیج از مهمترین ویژگی‌های حرکت ما است؛ حرکت به سمت توسعه فرهنگی و توانمندسازی با نگاه اصیل انقلابی در هر مسجد به عنوان یک سلول فرهنگی کشور از دیگر رویکردهای ما است.

وی تصریح کرد: مجموعه کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد استان اصفهان با نگاه وسیع، آغوش خود را باز کرده‌ است و افراد آموزش‌های لازم را برای حضور در عرصه تولید فرهنگ، هنر و صنایع خلاق هنری کسب می‌کنند.

محمدیان با بیان اینکه در کشور ۲۶ هزار کانون فعال است، افزود: استان اصفهان با یک هزار و ۹۲۳ کانون فرهنگی هنری مسجد، یک هزار و  ۳۰۰ کتابخانه، ۴۳۹ گروه سرود، ۲۶۹ گروه نمایش، ۱۴۴ گروه فیلم‌سازی و ۴۹۵ گروه هنرهای تجسمی به لحاظ شاخص‌های کمی و کیفی رتبه اول کشور را دارد.

سرپرست کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان با اشاره به مردم پایه بودن فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، اضافه کرد: نیروهای این کانون‌ها، بدون توقع مالی و البته با کمبودهای مالی، فعالیت‌ها و وظایف انقلابی خود را عمل دنبال می‌کنند. 

وی با بیان اینکه یکی از عرصه‌های فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ورود در بحث خدمات اجتماعی با مشارکت برخی نهادها است، ادامه داد: در همین راستا طرح ۲۰۲۰ با هدف توانمندسازی محلات کمتر برخوردار با محوریت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد دنبال می‌شود.

محمدیان اظهار کرد: طرح کلان مواسات در نیمه ماه قمری به صورت ماهانه برگزار می‌شود که در هر دوره بالغ بر ۱.۵ تن گوشت در بین خانواده‌ها کمتر برخوردار توزیع می‌شود و تا کنون ۱۴ دوره آن برگزارشده است.

سرپرست کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان با بیان اینکه کانون‌های مساجد امتداد فرهنگی در روستاها و عشایر است، ابراز کرد: در این راستا استان اصفهان با ۵۰۰ کانون در مناطق عشایری و روستایی، جایگاه ممتاز دارد.

وی ادامه داد: همچنین مجموعه برنامه‌ها و حمایت‌های محتوایی در ماه رمضان، شعبان و مناسبت‌های دینی دیگر تولید و در اختیار قرار می‌گیرد. طرح پالایش کتاب‌های کتابخانه‌های مساجد در حال اجرا و این طرح در اصفهان در ۳۰۰ کتابخانه اجرا شده است.

محمدیان بیان کرد: مجموعه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در کنار عملیات‌های شبکه فرهنگی کشور رویکرد نیروسازی را ذیل کانون‌های مساجد دنبال می‌کند و امیدواریم با صلابت بیشتر طی شود. 

دیدگاه / پاسخ