حالت شب
  • Friday, 03 May 2024
توسعه اصفهان نیازمند اراده داخلی و رفع مزاحمت های خارجی است

اصفهان با زحمت خود مردم استان به توسعه یافتگی رسید.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان:

توسعه اصفهان نیازمند اراده داخلی و رفع مزاحمت های خارجی است

 

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: توسعه اصفهان نیازمند اراده داخلی و رفع مزاحمت های خارجی است.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، سید مهدی ابطحی در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید بر لزوم شناسایی ظرفیت‌های قوی و چالش‌های استان اصفهان اظهار داشت: بدنبال رفع اصفهان ستیزی هستیم وقتی صحبت از انتقال آب از خلیج فارس به کرمان و یزد میشود همه سکوت می کنند اما زمانی که صحبت از انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان میشود همه صداها بلند می شود که اصفهان زاینده رود دارد.

وی افزود: اصفهان در طول تاریخ کمک های بسیاری در جهت توسعه ملی انجام داده است برای توسعه اصفهان نیاز به اراده داخلی و عدم مزاحمت های خارجی داریم.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: تنها در راستای همدلی و استفاده از فرصت ها و سرمایه گذاری روی آن میتوان اصفهان را نجات داد.

وی بیان داشت: اصفهان را کویر نبینید هم اکنون هم اصفهان بزرگترین پارک های علم و فناوری را دارد که 2 هزار پارک داریم و برای رسیدن به 70 هزار پارک و توسعه یافتگی اصفهان لازم زیرساخت های آن فراهم شود.

ابطحی با اشاره به اینکه اصفهانی ها آدم های پرتلاشی هستند ، گفت: اصفهان با زحمت خود مردم استان به توسعه یافتگی رسید.

وی تصریح کرد: خشکسالی تالاب گاوخونی، اشتغالزایی، گردشگری و محیط زیست ،خشکسالی از موضوعاتی که پرداختن به آن درکنگره حائز اهمیت است.

ابطحی با اشاره به اینکه دبیرخانه دائمی کنگره در دانشگاه صنعتی اصفهان ایجاد خواهد شد، افزود: در راستای برگزاری این کنگره همه دانشگاه ها با یکدیگر هم افزایی پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه کنگره مقرر بود اردیبهشت ماه برگزار شود که به علت اینکه برداشت های اشتباهی نشود، در تیرماه قرار دادیم که در پایان دولت فعلی و آغاز دولت جدید باشد.

دبیرکل کنگره اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو  گفت: لازم است مشکلات توسعه ناپایدار و نامتوازن برای مناطقی که در حال گذران توسعه هستند بازگو شود تا آنها اشتباهات دیگران را مرتکب نشوند و از طرفی لازم است در این زمینه شفاف عمل شود. 

ابطحی با اشاره به ظرفیت‌های استان در زمینه های مختلف، اظهار داشت: تعدادی از دانشگاه‌های برتر ایران در این استان مستقرند و نقش آفرینی اصفهان در آموزش عالی کم‌نظیر است بطوریکه با تربیت ۱۰ درصد نیروی انسانی کارآمد در دانشگاه‌ها بیش از ۱۵ درصد دستاوردهای علمی کشور را ایجاد می‌کند.

ابطحی با اشاره به اینکه اصفهان در تجارت بین‌المللی و صنایعی مانند فولاد، نفت و گاز و پتروشیمی در کشور پیشتاز است، افزود: نخستین پارک علم و فناوری کشور در اصفهان ایجاد شد و در بخش سلامت  و پزشکی نیز ظرفیت های بسیاری از جمله گردشگری سلامت داریم.

وی با تاکید بر اینکه با وجود ظرفیت‌های فراوان، توسعه پایدار در استان اصفهان به معنی واقعی اتفاق نیفتاده و با مشکلات زیادی همراه است، گفت: اصفهان مهاجرپذیر و پذیرای تعداد زیادی مهاجر بوده و چالش‌هایی مانند بحران آب، فرونشست زمین، بی توجهی سرمایه‌گذاران به این خطه و مهاجرت نخبگان در آن ایجاد شده است.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان بهترین سرمایه‌های خود را برای دفاع از کشور تقدیم و پس از جنگ تحمیلی بهترین میزبانی را از مهاجران کرد، افزود: اگر ما تصویر واقعی اصفهان را معرفی کنیم، اصفهان ستیزی کاهش می یابد. 

وی با تاکید بر اینکه در سابقه تاریخی گذشته اصفهان همواره به کشور کمک کرده است، گفت: ما امروز قصد انتقال این تجربه‌ها را داریم و از طرفی نباید خود را کم ببینیم بلکه به توسعه دارایی‌های خود کمک کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کنگره اصفهان و توسعه ملی، برای مردم است، افزود: دانشگاه‌های استان همگرایی بسیار خوبی برای برگزاری آن داشتند و این شبکه سازی دستاورد و سرمایه خوبی به‌شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه همه طیف‌ها و افکار در برگزاری این رویداد، مشارکت دارند، تصریح کرد: ساختار علمی همواره پابرجاست و نگران آن نیستیم که دستاوردهای کنگره پس از آن رها شود.

ابطحی با اشاره به مشکلات استان مانند مسائل زیست محیطی، کمبود منابع آبی و خشک شدن تالاب گاوخونی، اضافه کرد: بسیاری از سرمایه‌های اجتماعی ما از بین رفته است اما باید برای رفع این مشکلات بسیج افکار داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در کنکره اصفهان و توسعه ملی به سند آمایش سرزمین نیز توجه می شود، گفت: لازم است مفاد و جزییات این سند به اطلاع مردم برسد تا آنها برای " نبایدها " مطالبه گر باشند و برای "بایدها"، لازم است دولت زیرساخت‌ها را فراهم کند و مردم سرمایه لازم را بیاورند.

 

 

دیدگاه / پاسخ