حالت شب
  • Tuesday, 25 November 2025
اصفهان، «کارخانه مهارت» می‌شود

اصفهان، «کارخانه مهارت» می‌شود

اصفهان - ایرنا - طرح کلان تبدیل اصفهان به قطب مهارت و نوآوری، می‌تواند آغازگر فصل نوینی از تحول در نظام مهارت آموزی کشور باشد. این نقشه راه که با عبور از سنت‌گرایی آموزشی و نفی مدرک‌گرایی تدوین شده، اصفهان را به «کارخانه مهارت» تبدیل کرده و نویدبخش ظهور نسلی از کارآفرینان ماهر را می‌دهد.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان که در حافظه تاریخی ایران همواره به عنوان مهد صنعتگران چیره‌دست، هنرمندان بی‌بدیل و معماران بناهای ماندگاری همچون پل های باستانی بر روی زاینده رود، منارجنبان و میدان نقش جهان شناخته می‌شود، اکنون در آستانه یک رنسانس مهارتی قرار دارد.

استراتژی جدید استانداری اصفهان، فراتر از برگزاری رویدادهای نمادین، به دنبال استقرار یک «زیست بوم جامع مهارت» در استان است که در آن، آموزش از حصار کلاس‌های درس خارج شده و به بطن کارگاه‌ها، صنایع و حتی سازوکار مدیریت شهری نفوذ می‌کند.

این رویکرد نوین که با میزبانی موفقیت‌آمیز «بیست و دومین مسابقات ملی مهارت» و حضور عالی‌ترین مقامات اجرایی کشور از جمله رئیس جمهور، کلید خورد، نشان دهنده عزم جدی برای تغییر ریل‌گذاری توسعه از «منبع محوری» به «دانش و مهارت محوری» است.

اصفهان با این طرح، الگویی از حکمرانی محلی را ارائه می‌دهد که در آن، به نیروی انسانی نه یک عدد در آمار اشتغال، بلکه به عنوان ارزشمندترین سرمایه و پیشران توسعه پایدار نگریسته می‌شود.

تغییر پارادایم از «کارخانه مدرک» به «کارخانه مهارت»

یکی از محوری‌ترین ارکان این طرح تحول، باز تعریف بنیادین مأموریت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان است. تأکید صریح استاندار اصفهان بر لزوم تغییر الگوی فکری از مدرک‌گرایی به سمت مهارت آفرینی، زنگ هشداری برای نظام سنتی آموزش عالی است.

در این الگوی جدید، دانشگاه دیگر تنها محلی برای انباشت تئوری‌ها نیست، بلکه، باید به «کارخانه تولید انسان‌های شایسته و کسب و کار» تبدیل شود.

شعار «هر دانشجو، یک مهارت متعالی؛ هر پایان‌نامه، یک راه‌حل برای صنعت» که به عنوان مانیفست این حرکت اعلام شده، هدف‌گذاری دقیقی برای پر کردن شکاف عمیق و تاریخی میان دانشگاه و صنعت است.

تشکیل کمیته‌های مشترک راهبردی با حضور مدیران صنعتی و اساتید، جذب متخصصان بازار به عنوان هیات‌علمی و تغییر معیارهای سنجش دانشگاه‌ها از تعداد مقاله به میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان، اقداماتی نوآورانه است که می‌تواند اصفهان را به پیشگام انقلاب آموزشی در کشور تبدیل کند. این رویکرد، دانشگاه را از یک نهاد صرفاً علمی به یک نهاد حل مسأله و ثروت آفرین ارتقا می‌دهد.

مهندسی نخبگان مهارتی؛ از پشتیبانی روان‌شناختی تا دیپلماسی مهارت

آنچه برنامه اصفهان در زمینه مهارت آموزی را از سایر طرح‌های مشابه در کشور متمایز می‌کند، نگاه چند بعدی به پرورش نخبگان مهارتی است. در «برنامه جامع ارتقای رتبه مهارتی جوانان استان»، انسان ماهر نه فقط یک تکنسین فنی، بلکه شخصیتی است نیازمند پشتیبانی همه‌جانبه.

ورود مفاهیمی همچون «پشتیبانی روان‌شناختی» و استخدام مربیان روان‌شناس ورزشی برای تیم‌های مهارتی، نشان از درک عمیق استانداردهای جهانی و فشارهای ناشی از رقابت‌های سطح بالا دارد. مدیریت استرس و افزایش تمرکز، حلقه‌های مفقوده‌ای بودند که اکنون در اصفهان به متن برنامه‌های آموزشی فنی و حرفه ای افزوده شده است.

علاوه بر این، اصفهان با نگاه به افق‌های دورتر، «دیپلماسی مهارت» را در دستور کار قرار داده و برنامه اعزام مهارت آموزان به کشورهای پیشرو و دعوت از مربیان بین‌المللی، قدمی برای گشودن دروازه‌های دانش جهان به روی جوانان اصفهانی است.

این تعاملات نه‌تنها سطح فنی استان را ارتقا می‌دهد، بلکه اصفهان را به مرکزی برای تبادل دانش فنی در منطقه تبدیل می‌کند. مشوق‌های طراحی شده، از بورسیه‌های تحصیلی تا تسهیلات راه‌اندازی کسب‌وکار و صدور کارت‌های اعتباری ویژه، اکوسیستمی حمایتی ایجاد می‌کند که مانع از مهاجرت نخبگان شده و آنان را به ماندن و ساختن ترغیب می‌کند.

مدرسه، کانون تحول؛ تلفیق آموزش با فناوری‌های سبز

دامنه این تحول بزرگ تنها به دانشگاه‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای محدود نمی‌شود، بلکه ریشه در تمام اکوسیستم مهارت آموزی استان دارد و حتی زمینه های تحول و تلفیق آموزش با فناوری های سبز در مدارس و نظام آموزش عمومی که برنامه های کشوری یکسان دارند نیز دنبال می شود.

ایده ایجاد هنرستان‌ها در جوار کارخانجات، مراکز صنعتی، خدماتی و کشاورزی در استان اصفهان بنا نهاده شد و سپس سایر استان‌ها نیز از آن الگوگیری کردند.

از سال ۱۴۰۱، عملیات اجرایی ساخت ۳۲ هنرستان در جوار صنعت در مناطق مختلف استان اصفهان آغاز شده که برخی از این مراکز تکمیل شده و مابقی در حال اجرا است.

بر این اساس و به گفته احمدرضا انصاری، رییس اداره آموزش فنی و حرفه‌ای اصفهان، بنا بر اقدامات صورت گرفته در ایجاد هنرستان‌های در جوار صنعت و بر اساس برنامه‌ریزی‌های استانی تا سه سال آینده بیش از ۵۵ درصد دانش آموزان پایه دهم در رشته‌های فنی و حرفه‌ای شامل صنعت، کشاورزی، خدمات و هنر مشغول به تحصیل خواهند شد.

اصفهان؛ چهارراه تعاملات ملی و الگوی حکمرانی شبکه‌ای

میزبانی اصفهان از رویداد ملی مهارت در مهرماه امسال که رئیس‌جمهور و ۲ وزیر در آن حضور داشتند تنها یک رویداد تشریفاتی نبود؛ بلکه مانوری از قدرت مدیریتی و ظرفیت هماهنگی استان محسوب می‌شود برای تبدیل اصفهان به چهارراه تعاملات به ویژه در زمینه مهارت آموزی.

برگزاری گردهمایی‌هایی با محوریت مهارت و توسعه، اصفهان را به عنوان «اتاق فکر» و «پایتخت تصمیم‌سازی های نوین» مهارت آموزی در کشور تبدیل و جایگاه این استان در این زمینه را تثبیت می کند.

حضور همزمان نخبگان مهارتی، خیرین مدرسه‌ساز و مقامات ارشد دولتی در اصفهان، نمادی از «حکمرانی شبکه‌ای» است. در این مدل، دولت، بخش خصوصی، نهادهای مدنی (خیرین) و جامعه نخبگانی در یک هم افزایی کم‌نظیر، حول محور توسعه استان گرد هم آمده‌اند.

استاندار اصفهان با بهره‌گیری از این فرصت، توانست اصفهان را به عنوان الگویی موفق در جذب مشارکت‌های ملی و مردمی معرفی کند.

آینده‌ای روشن بر مدار مهارت و امید

طرح تبدیل اصفهان به یک قدرت مهارتی، پاسخی راهبردی به چالش‌های اصلی استان است. حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع خلاق که نیاز کمتری به منابع آبی و فیزیکی دارند و ارزش‌افزوده بالاتری تولید می‌کنند، تنها راه نجات و توسعه پایدار در فلات مرکزی ایران است.

ایجاد مدارس تخصصی بین‌رشته‌ای در حوزه‌های نوظهور مانند «هنر-دیجیتال» و «گردشگری-فناوری»، نشان می‌دهد که اصفهان هویت تاریخی خود را فراموش نکرده، بلکه آن را با ابزارهای مدرن بازآفرینی می‌کند. امروز اصفهان با تکیه بر «مردان آهنین و زنان سختکوش» خود، بار دیگر در حال ساختن تمدنی است که این بار نه با آجر و کاشی، بلکه با مهارت، نوآوری و نیروی انسانی کارآمد بنا می‌شود.

به گزارش ایرنا، هم اکنون ۶۴۰ کارگاه فنی و حرفه‌ای در رشته‌های فنی، خدماتی و کشاورزی، آموزش های تخصصی را در بخش دولتی به مهارت جویان در استان اصفهان ارایه می‌کنند و در کنار مراکز دولتی افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه آزاد و غیر دولتی دارای مجوز از مرکز فنی و حرفه‌ای در استان فعال هستند که بر کار آنها نظارت می‌شود.

اداره کل آموزش فنی و حرفه ای در همه شهرستان‌های استان اصفهان فعال و دارای ۵۴ مرکز برادران و خواهران در سطح استان است

دیدگاه / پاسخ