حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
اعتبار 10 میلیاردی برای نگهداری پارکینگ های شهری

اعتبار 10 میلیاردی برای نگهداری پارکینگ های شهری

 

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان با اشاره به تدوین سند راهبردی نگهداشت از دارایی های فیزیکی شهرداری اصفهان براساس سند اصفهان 1405 گفت: با تشدید نظارت بر پارکینگ ها، پل ها، معابر و آسانسورهای تحت پوشش شهرداری، ایمنی استفاده از سازه های شهری افزایش می یابد.

به گزارش باخبرباش، ایرج مظفر اظهار کرد: یکی از اهداف مهم در شهرداری اصفهان شناسایی و برداشت لیست تجهیزات و دارایی های فیزیکی شهرداری و نگهداشت از این دارایی ها به منظور استفاده بهتر و افزایش طول عمر مفید تجهیزات و مهم تر از همه ایمنی و امنیت شهروندان در استفاده از این دارایی هاست.

وی با بیان اینکه به همین منظور مدیریت نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهری از سال 98 تشکیل شد، گفت: به واسطه وسعت این فعالیت ها و امکان برنامه ریزی دقیق برای نگهداری و تعمیرات معایب موجود، در ابتدا تنظیم سند راهبردی و حرکت بر اساس استانداردهای مربوطه ضروری به نظر می رسید، بنابراین این مهم تقریبا با 100 ساعت جلسه کارشناسی محقق شد و سند راهبردی نگهداشت از دارایی های فیزیکی شهرداری اصفهان بر مبنای سندهای بالادستی (اصفهان 1405) تنظیم شد که در مرحله تصویب نهایی است. 

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان افزود: این مدیریت بنا را بر این گذاشت که همه اقدامات، مراحل نگهداری و تعمیرات براساس استانداردهای جهانی از جمله استاندارد 14224 ( استاندارد نگهداشت سازه های شهری)پایه گذاری شود، به همین خاطر در ابتدا پس از شناسایی برای برداشت و ثبت دارایی ها، اقدام به تنظیم دستورالعمل کدینگ تجهیزات کرده است که با این عمل تمام تجهیزات کدگذاری شده و حتی محل دقیق نصب این تجهیزات نیز ثبت، ضبط و قابل رصد می شود.

وی بیان کرد: در ادامه لازم بود دارایی ها دسته بندی شده و برای هر دسته دستورالعمل های مربوطه آماده شود که در این راستا بخشی از دارایی ها در قالب 27 پارکینگ مسقف، 30 پل عابر پیاده مکانیزه، 103 پل غیر مکانیزه، 118  پل سواره رو، ساختمان های شهرداری، معابر و آسانسورها، تقسیم بندی شد.

مظفر افزود: در خصوص دستور العمل پارکینگ ها در فاز اول 8 پارکینگ و در فاز دوم 5 پارکینگ دیگر تحت پوشش نگهداری و تعمیرات قرار گرفت که در سال 99 و نیمه اول سال 1400 با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال نسبت به نگهداری و تعمیرات کلی و جزئی پارکینگ ها هزینه شده است. 

*تنظیم شناسنامه فنی ساختمان های شهرداری اصفهان

وی با بیان اینکه که انتظار می رود در فازهای بعدی همه پارکینگ ها تحت پوشش نگهداری و تعمیرات قرار گیرد، اعلام کرد: از جمله اقدامات بسیار مهم و اساسی در بخش تعمیرات پارکینگ ها راه اندازی سیستم های اعلام و اطفاء حریق، کنترل و نظارت بر بهداشت محیط و سرویس های بهداشتی، راه اندازی سیستم های تهویه، ایمنی آسانسورها و دریافت تایید استاندارد آنهاست، در بخش ساختمان ها نیز این فعالیت ها در چهار گروه تقسیم بندی شد که برای هر گروه پیمانکار مربوطه مشغول به کار شده و فقط در سال 99 با اعتباری بالغ بر 16 میلیارد ریال نگهداری و تعمیرات آنها انجام گرفت. 

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: یکی از نکات مهم در نگهداری ساختمان ها تنظیم شناسنامه فنی هر ساختمان است که این کار با تنظیم دستورالعمل های لازم محقق شده و برای اجرا در شش ماهه دوم سال 1400 به همه پیمانکاران ابلاغ می شود که هم اکنون در فاز اول، برای پارکینگ فرشادی این امر محقق و ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف مهم و اساسی در نگهداری، تامین ایمنی شهروندان و استفاده کنندگان از تجهیزات و دارایی هاست که در این راستا همه آسانسورهای ساختمان های شهرداری پس از انتخاب پیمانکار و انعقاد قرارداد نگهداری و تعمیرات، برای اقدامات اساسی به منظور رفع عیب و اخذ تاییدیه استاندارد در دستور کار قرار گرفته است.

مظفر افزود: البته این کار به صورت مرحله به مرحله در حال انجام است و تاکنون بیش از 10 آسانسور تاییدیه استاندارد دریافت کرده است. این فعالیت در سال 99 با اعتباری بالغ بر 900 میلیارد ریال صورت گرفت و هر سال برای تحقق این کار بودجه ای اختصاص می یابد. 

وی بیان کرد: همچنین پل های عابر پیاده مکانیزه یکی دیگر از دارایی های فیزیکی است که نقش مهمی در آرامش و آسایش شهروندان ایفا می کند که در فاز اول تعداد 9 پل عابر پیاده مکانیزه تحت پوشش قرارداد نگهداری و تعمیرات قرار گرفته است.

معاون عمران شهری شهرداری اصفهان در ادامه گفت: در این قرارداد، خدماتی همچون بررسی ایمنی عرشه و آسانسور پل ها و پله ها، تامین روشنایی کافی، انجام سرویس های دوره ای پل و کنترل و بررسی صلاحیت افراد مستقر در پل برای حفظ و حراست آن ارائه می شود. این فعالیت ها در سال 99 با اعتباری بالغ بر 18 میلیارد ریال انجام گرفته و هر سال ادامه خواهد داشت.

*رفع همه موانع در سطح پل های شهر برای دفع آب های سطحی

وی با اشاره به اینکه در قسمت پل های سواره رو یکی از مسائلی که هر سال باعث نگران شدن شهروندان و ایجاد حوادث ناگوار می شود، مباحث دفع آب های سطحی و هدایت روان آب ها در سطح پل ها و تقاطع های غیرهمسطح است، تصریح کرد: همچنین معایب و خرابی های موضعی که در اثر تصادفات یا موارد دیگر در سطح پل ایجاد می شود، نیاز به تعمیر دارد که این کار در حال اجراست و با تحت پوشش قراردادن همه پل های سواره رو در قرارداد های نگهداری و تعمیرات همه موانع در سطح پل ها برای دفع آب های سطحی و خرابی های موضعی پس از اعلام فورا برطرف می شود.      

*بازدیدهای تخصصی از پل ها برای افزایش ایمنی شهروندان

مظفر بیان کرد: همچنین برای تداوم این خدمات، با طراحی نرم افزار مدیریت پل ها و بازرسی های دوره ای از سازه پل، همه پل های سطح شهر دوره ای رصد و این اقدامات به صورت فوری انجام می گیرد. این کار در سال 99 با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و 700 میلیون ریال آغاز شد و همچنان ادامه دارد. همچنین یکی از قسمت های مهم پل ها درزهای انبساطی و بررسی ترک های احتمالی و مقاوم سازی آنهاست که در این زمینه اقداماتی همچون مطالعات، طراحی، مقاوم سازی، نظارت بر عملیات اجرایی پل های فلزی، آذر، شهید ستاری و دفاع مقدس با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد و 800 میلیون ریال در حال اجراست.   

وی افزود: طراحی درزهای انبساطی تعدادی از پل های شهر اصفهان شامل پل های بزرگمهر، شهید شاهمرادی، دفاع مقدس، غدیر، فلزی، زیر گذر شهید آقاخانی با اعتباری بالغ بر 800 میلیون ریال، اصلاح درزهای انبساطی پل غدیر با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد ریال، بازدیدهای تخصصی از پل های سواره رو با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و 700 میلیون ریال و بازرسی از پل های عابر پیاده با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال نیز در حال اجراست.

دیدگاه / پاسخ