حالت شب
  • Tuesday, 23 April 2024
انتخاب کنید: بیسوادی فرزندان یا بیماری و احتمال مرگ

اصرار بر بازگشایی مدارس بمنظور اجرای طرح صیانت از فضای مجازی با چه تدبیری صورت می گیرد

..

انتخاب کنید: بیسوادی فرزندان یا بیماری و احتمال مرگ

باخبرباش/عاطفه قلع ریز

پس از نزدیک به دوسال که از شیوع کرونا می گذرد و عدم موفقیت مسئولان در رفع این بحران در مدت زمان کوتاه  و مواجه شدن با موج شدیدتری از کرونا اینبار مسئولان به فکر هم زیستی با کرونا افتاده اند.

از انجائیکه تا مدارس بازگشایی نشود و مجبور به برگزاری کلاس های آنلاین برای دانش آموزان و دانشجویان باشیم امکان اجرای  طرح صیانت از فضای مجازی نیست، مسئولان در تلاشند که مدارس را تا دو هفته دیگر باز کنند.

در حالی تلاش مسئولان برای بازگشایی مدارس در وضعیت هشدار کرونا است و واکسیناسیون فرهنگیان را صورت داده اند که هیچ فکری برای واکسیناسیون دانش آموزان  نکرده اند.

جای دادن بین 20 تا 30 دانش اموز در محیط های سربسته کلاس بمدت 8 ساعت که تنها نفس ها در هم تنیده میشود و هیچ راه خروجی ندارد، اگر تنها یک نفر ناقل ضعیف باشد قطعا باعث شیوع بیشتر کرونا خواهد شد..

با وجودی که معتقدند کودکان کرونا نمی گیرند و این گفته برخی از موافقان بازگشایی مدارس در حالی است  که چندی پیش رئیس بخش عفونی بیمارستان کودکان مفید در تهران از مرگ ۷۷ کودک در این بیمارستان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون تا یکماه و نیم پیش خبر داد .


بیشتر بخوانید؛
افزایش ۴۰ درصدی بستری کودکان کرونایی

شمس‌الله نوری‌پور، متخصص کودکان، فوق تخصص نوزادان درباره جزییات ابتلای کودکان به کرونا در این پیک می‌دهد و افزود: روزانه حدود ۱۰ کودک مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری می‌شوند.

رئیس بیمارستان تخصصی کودکان در اصفهان آمار بستری و ابتلای کودکان تا 40 درصد افزایش یافته است، گفت: در ۱۱ ماه از فروردین تا اول اسفند سال ۹۹ حدود ۹۰۰ کودک مبتلا به کرونا در بیمارستان امام حسین(ع) بستری شدند که این تعداد در شش ماه گذشته تقریباً ۸۰ درصد افزایش داشته و به بیش از یک هزار و ۵۰۰ بستری از اسفند سال گذشته تا مرداد ۱۴۰۰ رسیده است.

مهرداد معمارزاده با بیان اینکه والدین باید به بروز علائم کرونا در کودکان توجه کنند، زیرا گاهی کودکان نمی‌توانند علائم را بیان کنند، اضافه کرد: کودکان مبتلا به کرونا معمولاً با علائمی از جمله تب، سرفه، مشکلات گوارشی، اسهال، درد شکم، تشنج، گرفتن مجاری تنفسی مراجعه می‌کنند، مراجعه به موقع به پزشک و از دست ندادن زمان طلایی درمان بسیار مهم است.

از همان ابتدا هم کودکان و نوزادان مبتلا می‌شدند اما حالا با شیوع ویروس جدید، تعداد بالاتر رفته است.

در همین راستا مسئولان برای اجرای طرح صیانت از فضای مجازی، بفکر آماده کردن جامعه و خانواده ها برای بازگشایی مدارس افتادند و با این عنوان که "مدارس جعبه سیاه جامعه هستند و آینده جامعه را رقم می‌زنند و حد و اندازه توسعه جامعه به حد و اندازه مدارس بستگی دارد" در صورتی مطرح شده که توسعه یافتگی هر کشور بستگی به توسعه و افزایش کیفیت آموزش ها دارد نه مدارس و تنها این دیدگاه ناقص در جامعه باعث شده که همواره شاهد افزایش تعداد مدارس و دانشگاه ها در انواع مختلف دولتی و غیر دولتی و غیر انتفاعی باشیم که جز بهم ریختگی در آموزش هیچ چیز عاید اجتماع نشده است.

با وجودی که عنوان شده "نهاد اصلی تحول در جامعه آموزش‌وپرورش است و  سازمان تحول، مدرسه و کارگزار اصلی تحول، معلم فکور است "مطرح شده اما به اذعان جامعه معلمین در طی دولت های مختلف نه بودجه کافی در اختیار آموزش و پرورش قرار داده اند و همواره شاهد مسئولیت افراد غیر کارشناس و غیر مرتبط در وزارت کل اموزش و پرورش بودیم که جز تصمیمات و طرح های نادرست و آسیب زا به جامعه عایدی دیگری بدنبال نداشته است.

باز گفته‌اند که "از 207 کشور مدارس  107 کشور باز است و مدارس 70 کشور نیمه باز است و تعطیل مدارس را در 30 کشور از جمله ایران داریم "و این گفته آنها در حالی است که ایران در عرصه واکسیناسیون نیز جزو 30 کشور آخریست که نه تنها سرعت آن بشدت پایین است بلکه عدم همزمان واکسیناسیون گروه های مختلف در جامعه باعث عدم اثر بخشی لازم واکسن شده است و غالبا وقتی یک واکسن فقط تا شش ماه بعد بدن را ایمن نگه داشته است در این مدت با حجمی از افراد ناقل مواجهیم که هنوز واکسن نزده اند و افراد واکسینه از  این افراد مبتلا میشوند اما در 107 کشور انجام واکسیناسیون همزمان، باعث شده که اثر بخشی واکسن ها نشان داده شود.

هشت بند توجیهی که  برای بازگشایی مدارس عنوان شده است

  1. ضرورت یادگیری مهارت های اجتماعی و ارتباطی(مدرسه بیشتر از آنکه یک فضای آموزشی باشد یک فضای تربیتی و پرورشی است)

2.تغیر سبک زندگی دانش آموزان در دوران کرونا( تغییر ساعات خواب، به هم ریختگی در نظم و انضباط روزانه و..).

3.تبعات و مشکلات اجتماعی و روان شناختی ناشی از عدم ارتباط با همسالان و تنهائی در خانه ماندن از جمله افسردگی و پرخاشگری.

4.نامشخص بودن زمان پایان کرونا و لزوم یادگیری همزیستی با کرونا.

5.ضرورت توجه به سایر ابعاد سلامت جسمی ناشی از عوارض کم تحرکی از جمله چاقی و افزایش وزن (اضافه وزن دانش آموزان از 7 درصد در دوران کرونا به حدود 31 درصد رسیده است). برابر آار بدست آمده به صورت میانگین هر دانش آموز در روز 5 هزار قدم کمتر راه می رود.

6.افت شدید علمی در پایه های اول و دوم که بخشی از آنها حتی در خواندن و نوشتن مشکل دارند. در کنکور امسال و یا در امتحانات نهائی پایه دوزادهم شاهد افت یک و نیم نمره ای بودیم.

7.تبعات عدم آموزش حضوری و مهارت های اجتماعی بعدا جبران ناپذیر است.

8.هم اکنون نیز کودکان و نوجوانان به همراه والدین در همه فضاهای عمومی بجز مدارس حضور دارند

بی سوادی بهتر است یا مرگ کودکان

به هریک از بندهای مذکور که دقت شود قطعا عوارض ناشی از تدریس آنلاین بسیار بسیار کمتر از عوارض ناشی از کرونا در کودکان و احتمال مرگ فرزندان است آنهم در زمانی که کودکان، نوجوان و جوانان آینده سازان ایران هستند  و کشور نیازمند نیروی انسانی مدیر و مدبر است و چون کشور بسمت پیری وسالخوردگی رفته است حفظ سلامتی کودکان بسیارپراهمیت تر از سواد است.

در نظر خواهی که از خانواده ها شده است، هیچ از خانواده ها حاضر به فرستادن کودکان خود به مدارس از مهرماه نیستند و اگر همچنان مسئولان پافشاری دارند و همین آموزش مجازی را از خانواد ها دریغ کنند قطعا با رشد کودکان بی سواد مواجه خواهیم شد که عوارض بسیاری بدنبال دارد.

دیدگاه / پاسخ