حالت شب
  • Friday, 19 April 2024
بازتاب ارفاق قضایی و آزادی زندانیان

بازتاب ارفاق قضایی و آزادی زندانیان

متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

تا لحظه تنظیم این گزارش، 123 زندانی در 4 استان آزاد شده بودند

«در پی دستور رییس قوه قضاییه ۴۶ زندانی که شرایط ارفاق قانونی را داشتند، آزاد شدند.» این خبری است که خبرگزاری میزان، خبرگزاری قوه قضاییه ساعت 14 و 30 دقیقه روز گذشته آن را به نقل از دادستان تهران روی خروجی خود قرار داد. قبل از انتشار این خبر، رییس کل دادگستری هرمزگان هم از آزادی ۱۴ زندانی مربوط به اغتشاشات در این استان، در اجرای دستور رییس قوه قضاییه و برای بهره‌مندی زندانیان از ارفاقات قانونی در پی پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان خبر داده بود. اما هنوز ابعاد مختلف این آزادسازی‌ها در فضای مجازی بررسی نشده بود که میزان خبر تکمیلی دیگری را نیز منتشر کرد و از آزادی 57 زندانی در کرج خبر داد. مجموعه زندانیانی که تعداد آنها به حدود 117 نفر می‌رسد، روز گذشته در راستای دستور رییس دستگاه قضایی پس از برد تیم ملی فوتبال ایران آزاد شدند.  ظهر روز جمعه دستورالعمل محسنی‌اژه‌ای در پی پیروزی ملی‌پوشان تیم ملی فوتبال کشورمان و شعف و شادمانی پدید آمده در سراسر ایران اسلامی خطاب به مراجع و مراکز ذی‌ربط قضایی صادر شد. در دستور رییس دستگاه قضا خطاب به مراجع و مراکز ذی‌ربط قضایی آمده بود: «نسبت به آن دسته از زندانیان که شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دارا می‌باشند، نهایت مساعدت و معاضدت انجام گیرد و مقدمات آزادی و بازگشت آنها به آغوش گرم خانواده‌های‌شان در اولین فرصت ممکن فراهم شود.» یک روز پس از صدور این دستور، دادستان تهران از بررسی پرونده ۴۶ زندانی که شماری از آنها از اغتشاشگران وقایع اخیر بوده‌‌اند، خبر داد. صالحی در تشریح خبر فوق گفت: پس از دستور روز گذشته رییس قوه قضاییه پرونده شماری از افرادی که شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دارا بودند مورد بررسی قرار گرفت و ۴۶ نفر که شماری از آنها در جریان اغتشاشات اخیر تهران دستگیر شده بودند با مساعدت و معاضدت انجام شده از زندان آزاد شدند. دادستان تهران تصریح کرد: نسبت به بررسی پرونده‌ افرادی که در جریان اغتشاشات اخیر بازداشت شده بودند و شرایط ارتکاب جرم آنها اجازه می‌داد مساعدتی در مورد آنها صورت پذیرد، موضوع مورد بررسی قرار گرفت و این افراد با قرار تامین مناسب آزاد شدند. پس از انتشار اخبار آزادسازی زندانیان، روز گذشته، بسیاری از ایرانیان در فضای مجازی به استقبال این اخبار رفتند و اعلام امیدواری کردند که دامنه این آزادسازی‌ها افزایش یابد. معصومه ابتکار ازجمله این فعالان سیاسی است که با انتشار توییتی به این اخبار واکنش نشان داد و نوشت: «با پیروزی تیم ملی و‌ به دنبال پیشنهاد برخی دلسوزان: رییس قوه قضاییه به مراجع قضایی دستور داد برای زندانیان که شرایط ارفاقات قانونی دارند، مقدمات آزادی و بازگشت به خانواده‌ در اولین فرصت فراهم شود. اقدام درستی که امیدوارم با سرعت و دقت انجام شود تا تمام زندانیان بی‌گناه آزاد شوند.» ‏محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در این زمینه نوشت: «آزادی ‎وریا غفوری (البته خبر آزادی وریا تکذیب شد) هدیه روح‌بخشی است به بچه‌های تیم فوتبال در جام جهانی. در حقیقت بازی خوب بچه‌ها و درک شرایط جامعه از سوی مسوولان، وریا را باید آزاد کند.» ابطحی در ادامه از مسوولان خواسته است: «دانشگاه و هنرمندان را هم با آزادی زندانیان‌شان خوشحال کنید.»

آزادی ۱۴ زندانی مربوط به اغتشاشات استان هرمزگان 
رییس کل دادگستری هرمزگان از آزادی ۱۴ زندانی مربوط به اغتشاشات در این استان، در اجرای دستور رییس قوه قضاییه و برای بهره‌مندی زندانیان از ارفاقات قانونی در پی پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان خبر داد. به گزارش مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه رییس کل دادگستری استان هرمزگان در این خصوص اظهار داشت: بلافاصله پس از دستور قاضی‌القضات کشور برای بهره‌مندی زندانیان از ارفاقات قانونی در پی پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان، نسبت به بررسی پرونده‌ها اقدام شد و نسبت به تخفیف و تبدیل قرار تامین آن دسته از متهمان که شرایط ارتکاب جرم آنها اجازه می‌داد، اقدام شد. مجتبی قهرمانی با اشاره به اینکه تعداد ۱۴ نفر از زندانیان اغتشاشات اخیر با تودیع قرار تامین آزاد شدند، گفت: کلیه متهمان از حق آزادی تحت قرار تامین برخوردار هستند و تاکنون نیز همه متهمانی که امکان تودیع تامین را داشته‌اند آزاد شده‌اند، ولیکن در مورد متهمان اخیر به صورت ویژه با تبدیل قرار و تخفیف قرار امکان آزادی فراهم شده است. وی در ادامه افزود: تصمیم رییس قوه قضاییه از جنبه‌های مختلف حقوقی، قضایی، سیاست جنایی، جرم‌شناسی، سیاسی و اجتماعی قابل بررسی است که از هر نگاهی این دستور کارکردهای مثبت خود را نشان می‌دهد. این دستور هم موافق سیاست‌های کلی کاهش آسیب‌های زندان است و هم جهت باز اجتماعی شدن و بازگشت متهم به آغوش خانواده و جامعه بسیار موثر است و علاوه بر آن، از این نظر که دشمنان نظام و انقلاب را در جذب فرزندان این کشور، ناکام می‌گذارد، مطلوب ارزیابی می‌شود. قطعا این دستور در ایجاد وحدت و نشاط اجتماعی و تقویت روحیه تیم ملی و اعتبار بخشیدن به کار با ارزش آنها هم تاثیرگذار است. هم‌اکنون تعداد کمی زندانی مربوط به اغتشاشات در زندان‌های استان هرمزگان وجود دارند که اکثرا مرتکب جرایم خشن و خاص شده‌اند و پرونده آنها نیز در دست بررسی است. وی با اشاره به اینکه هیچ زندانی کمتر از ۱۸ سال و دانشجو و دانش‌آموزی در زندان‌های استان هرمزگان نیست، تاکید کرد: کماکان برخورد با متهمان خشن باتوجه به جرم و شیوه ارتکاب جرم، قاطع و بازدارنده خواهد بود.


۵۷ زندانی در استان البرز آزاد شدند
پس از تهران و هرمزگان، خبر آزادسازی زندانیان البرزی در فضای عمومی کشور طنین‌انداز شد. حسین فاضلی هریکندی با تشریح اقدامات انجام شده پس از دستور ویژه رییس قوه قضاییه در پی پیروزی مسرت‌بخش تیم ملی فوتبال ایران مبنی بر مساعدت و معاضدت در آزادی زندانیانی که شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دارند، گفت: اجرای این دستور بلافاصله در دستور کار قرار گرفت تا زمینه برای استفاده از این ظرفیت برای آزادی زندانیان و محکومان واجد شرایط ازجمله دستگیرشدگان مربوط به اغتشاشات اخیر در استان فراهم شود که با بررسی پرونده آنها، ۵۷ نفر از زندانیان ازجمله تعدادی از بازداشت‌شدگان اغتشاشات اخیر در استان البرز که شرایط بهره‌مندی از نهادها و ارفاقات قانونی را دارا بودند، از زندان آزاد شدند. رییس کل دادگستری استان البرز با تاکید بر اینکه این ارفاقات قانونی قطعا در مورد کسانی که اقدام به مقابله با مامورین حافظ امنیت یا شهادت و مجروح نمودن آنها کردند و نیز شامل اشخاصی که اقدام به تخریب یا آتش زدن اموال عمومی و خصوصی کردند، اعمال نخواهد شد، تصریح کرد: امیدواریم در روزهای آتی نیز با بررسی پرونده سایر بازداشتی‌ها، امکان بهره‌مندی سایر متهمان واجد شرایط از ارفاقات قانونی مطابق دستور رییس قوه قضاییه فراهم شود.

۶ زندانی اغتشاشات اخیر  از زندان کرمان آزاد شدند
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در پی پیروزی تیم ملی فوتبال ایران و در راستای اجرای دستور رییس قوه قضاییه برای بهره‌مندی زندانیان از ارفاقات قانونی بلافاصله جلسه‌ای در این رابطه با حضور مسوولان قضایی دادگستری استان برگزار شد. حجت‌الاسلام حمیدی اظهار کرد: طی روز جاری و پس از بررسی پرونده‌ها نسبت به تخفیف و تبدیل قرار تامین آن دسته از متهمان که شرایط ارتکاب جرم آنها اجازه می‌داد اقدام و تعداد ۶ نفر از زندانیان اغتشاشات اخیر با استفاده از ارفاقات قانونی از زندان کرمان آزاد شدند و نسبت به آزادی ۲۵ نفر از زندانیان سایر جرایم در روز آینده اقدام خواهد شد.

دیدگاه / پاسخ