حالت شب
  • Friday, 26 April 2024
بازشدن مجدد سامانه یکپارچه خودرو با عرضه محدود

بازشدن مجدد سامانه یکپارچه خودرو با عرضه محدود

 سامانه یکپارچه عرضه خودرو، روز ۲۰ شهریور برای بار دوم در ماه جاری با عرضه برای متقاضیان محدود باز می‌شود. 

 سامانه فروش یکپارچه عرضه خودرو بار دیگر فعال می‌شود تا امکان ویرایش اولویت بندی برای متقاضیان خودرو در اولین و دومین دور ثبت نام سامانه یکپارچه که موعد تحویل خودرو به آنها سال 1403 است، فراهم شود. 

براساس اطلاعیه شماره پنج سامانه یکپارچه عرضه خودرو به آدرس esalecar.ir زمان اجرای این طرح به مدت 3 روز است که از روز دوشنبه مورخ 20 شهریور 1402 آغاز می‌شود و تا روز پنج شنبه 23 شهریور ماه 1402 ادامه دارد. 

با توجه به اجرای مرحله اول تخصیص خودرو از محل ظرفیت های خالی موجود برخی شرکت های خودروساز و نظر به عدم استقبال و تکمیل نشدن ظرفیت‌های موجود، در راستای اجرای تصمیمات کارگروه خودروی شورای رقابت و با هدف تسهیل شرایط برای متقاضیانی که در سامانه ثبت نام کرده و دارای پروفایل کاربری هستند، ظرفیت‌های خالی موجود خودروسازان مجددا با شرایط جدید و از طریق سامانه یکپارچه عرضه خواهد شد که در این مرحله، با توجه به اعلام شرکت های کرمان موتور و مدیران خودرو مبنی بر امکان تحویل خودرو در سال 1402 از محل این ظرفیت ها، متقاضیان دارای شرایط به شرح ذیل می توانند نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام کنند. 

1 - متقاضیان محصولات همه شرکت‌های حاضر در طرح (اول و دوم) که موعد زمانی تحویل آن ها در سال 1403 تعیین شده است می توانند نسبت به تغییر خودروی اعلام شده قبلی به محصولات عرضه شده توسط شرکت های کرمان موتور و مدیران خودرو و تکمیل وجه آن اقدام کنند.

تبصره یک - در صورت انتخاب خودرو بیش از ظرفیت موجود در فصول اعلام شده، تخصیص به ترتیب اولویت های تعیین شده قبل صورت خواهد گرفت. 

تبصره دو - در صورتی که متقاضی سفارش قبلی را لغو و امکان انتخاب خودروی جایگزین فراهم نشود کماکان اولویت قبلی وی محفوظ خواهد ماند. 

تبصره سه - در صورتی که متقاضی، خودروی جدید را انتخاب کند ولی در زمان مشخص شده توسط خودروساز مبالغ تعیین شده را به حساب خودروساز واریز نکند از اولویت بندی حذف می‌شود. 

2 - متقاضیانی که در دور دوم سامانه نوبت دهی هیچ خودرویی به آنها تخصیص داده نشده است نیز امکان انتخاب همه محصولات عرضه شده دو شرکت مذکور برای آنها فراهم است. بدیهی است ظرفیت قابل عرضه به این افراد از محل تکمیل ظرفیت پس از تخصیص به متقاضیان بند یک خواهد بود. 

مدت زمان جابجایی یا انتخاب خودرو 4 روز است. 

پس از ارسال فهرست اولویت بندی شده به شرکت های خودروساز و اطلاع رسانی به متقاضیان امکان تکمیل وجه به مدت 5 روز فراهم می شود. 

همه افرادی که تاکنون دعوتنامه برایشان صادر شده و یا خرید خودرو داشته‌اند مشمول این طرح نیستند. 

به جهت تسهیل در فرآیند انجام کار پیشنهاد می شود متقاضیان جهت مشاهده محصولات و اطلاع از جزئیات برنامه فروش خودروسازان به سایت شرکت های مذکور مراجعه کنند. 

پیش از این نیز یکبار دیگر در شهریور ماه سامانه با شرایط فوق برای متقاضیان خودرو باز شده بود.

گفتنی است عرضه یکپارچه خودرو از طریق سامانه تاکنون در دو نوبت برگزار شده است دور اول در اسفند ماه 1401  و دور دوم در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد. 

در دور دوم عرضه خودرو از طریق سامانه به 3 درصد از متقاضیان خودرو هیچ خودرویی تخصیص داده نشد بنابراین در اوایل شهریور (6 تا 9 شهریور)  با باز شدن سامانه به این افراد فرصت داده شد تا  خودروهای خود را از بین 9 محصول دو خودروساز بخش خصوصی انتخاب کنند و در نوبت تحویل قرار بگیرند. همچنین در این نوبت به متقاضیانی که در دور دوم عرضه خودرو نوبت تحویل خودروی آنها 1403 تعیین شده بود فرصت داده شد تا با انتخاب محصولات مدیران خودرو یا کرمان موتور در نوبت تحویل خودرو در سال جاری قرار بگیرند. 

این گزارش می افزاید: همچنین یک بار دیگر سایت سامانه فروش یکپارچه خودرو فعال می شود تا امکان ویرایش اولویت بندی برای متقاضیان خودرو در اولین و دومین دوره سامانه یکپارچه که موعد تحویل 1403 را دارند فراهم شود. 

با توجه به وضعیت انحصاری بازار خودروی سواری در کشور و بر اساس بالا بودن شاخص‌های تمرکز، تقاضای انباشته در بازار، ممنوعیت یا محدودیت واردات طی سال‌های اخیر، پایین بودن قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان، برخی احکام قانونی همچون ماده ۱۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب 24 مهر 1400، بند (ف) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و تبصره ۵ قانون اصلاح ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب نهم آذر 1401، که وضعیت انحصاری این بازار را شدیدتر ساخته‌اند، ضمن دریافت نظرات مشورتی و پیشنهادات در کارگروه خودرو، شورای رقابت به استناد بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و با توجه به مفاد ماده ۲ و ماده ۷ قانون ساماندهی صنعت خودرو، در جلسه شماره ۵۴۳ مورخ یازدهم بهمن 1401 دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را را مصوب کرد.

دیدگاه / پاسخ