حالت شب
  • Monday, 16 September 2024
برای نجات نصف جهان

آنچه در انتخاب استاندار اصفـهان مهم است

برای نجات نصف جهان

برای نجات نصف جهان

اصغر عبدلی -نگاه کویر این روزها صحبت از انتخاب استاندار مجرب برای دیار نصف جهانی که در مشکلات متعددی گرفتار شده بالا گرفته و مدیری که این استان را از مشکلات بی شماری چون خشکسالی ، آلودگی های از وضعیت هشدار گذشته ، ریزگردها ، تنش های سیاسی و اقتصادی ، گردشگری به گل نشسته ، مهاجرت های شدت گرفته و ... عبور دهد یک چالش اساسی برای دولت پزشکیانی است که نتوانست رای اول اصفهان در انتخابات کم رمق ریاست جمهوری را داشته باشد.

اما حساسیت و سختی کار در اصفهان برای استانداران را می توان در خاطرات و مصاحبه های استانداران قبلی اصفهان به خوبی دید ، جایی که سیاستمدار با نفوذی چون اسحاق جهانگیری را با چالش برکناری روبرو کرد یا زرگرپور برخواسته از دل صنعت آب و آشنا با این حوزه هم از کارشکنی و عدم همراهی بالادستی ها در اجرای طرحی که تمام توانش را صرف آن کرد و امضای وزرای مختلف را داشت می گوید و حالا برای تصاحب این صندلی بالا بلند دسته های مختلف سیاسی یا سراغ سهم خواهی هستند یا به دنبال ابقای استاندار فعلی ، اما هیچکدام خود را مسئول وضعیت موجود استان نمی دانند .
انتخاب یک استاندار کاربلد ،اهل سیاست و اصفهان دوست و آشنا با زیر و بم روابط سیاسی کشور که در حد و اندازه اهمیت و نام بلند اصفهان باشد کمترین خواسته مردم از دولت پزشکیان است که ظاهرا رئیس جمهور ماموریت این کار را به مجمع نمایندگان استان اصفهان سپرده و حالا نمایندگانی که از انتخابات کم رونق سال قبل و در مشارکت 37 درصدی به مجلس راه یافته اند باید به نظر 63 درصدی که به هر دلیل قصد شرکت در انتخابات را نداشته اند و در این استان زندگی می کنند اهمیت داده و گزینه ای را معرفی کنند که صندلی استانداری زیر پایش لق نزند .
انتقادات از عقب ماندن اصفهان در عرصه‌‌هایی مختلف که هر دوره شدت بیشتری گرفته در بسیاری از محافل و شبکه‌های اجتماعی مطرح است و مدیریت فعلی استان هم از این قائده مستثنا نیست و حتی کمپینی که در سایت کارزار با بیانیه ای پرانتقاد به عملکرد سید رضا مرتضوی استاندار دولت سیزدهم منتشر شده بود و به امضا کاربران بسیاری رسیده بود به دستور مقام قضایی مسدود و مهر دیگری بر انتقادها به نقد ناپذیری استاندار فعلی اصفهان زده شد .
اما آنچه این روزها شنیده و دیده و ثبت می شود نشان می دهد ، این بار اصفهانی‌ها باتوجه‌به مشکلات عدیده این استان و لاینحل ماندن آنها نمی خواهند نظاره گر باشند و از فعالان اجتماعی تا سکوهای تجاری و فعالان صنعت اصفهان که به یمن تلاششان، این استان از رتبه‌های شایسته‌ای در تولید نهاده‌های کشاورزی و دامی، فولاد و... برخوردار بوده و هست انتظار انتخاب استانداری را دارند که حامی واقعی حقوق مردم اصفهان ، تولید و صنعت باشد.
اما برای اینکه بیشتر به پاسخ سوال خود تحت عنوان چه مدیری شایسته این صندلی یا بهتر بگوییم تکیه بر صندلی های مدیریتی این کشور در هر پست و مقام و منطقه ای است نزدیک شویم نگاهی به یک داستان واقعی داشتیم ، حتما خبر استعفای نخست‌وزیر ژاپن را شنیده اید ، کناره گیری کسی که جایگاه بسیار ارزشمندی در کشوری بازمانده از بمباران اتمی و سونامی های وحشتناک و فوران آتش نشان ها و میراث دار صدمات وسیع و ویران کننده سربلند بیرون آمده و تا به امروز نماد پیشرفت و احترام به حقوق شهروندان و پاکدستی مدیران است ، فومیو کیشیدا گفته که به‌خاطر افزایش دودرصدی هزینه‌های زندگی مردم خود را ملامت می‌کند و برای گرفتن تنها دو فقره وام بانکی توسط نزدیکانش احساس شرم کرده و کنار می‌رود. این دو جمله یک آموزشگاه و یک آزمون بزرگ برای هر مدیری است و آنهایی که به صندلی های تصمیم گیری و تصمیم ساز این کشور متمدن و غنی و دارای ریشه هاهی عمیق فرهنگی تکیه میزنند باید چنین مواردی را برای ترسیم خط قرمزهای خود به کار گیرند تا شاهد جامعه ای پیشرو و تامین منافع عمومی و مانع اتلاف سرمایه های کشور باشیم .
امروز دیگر گزینه های آزموده شده و ناکارآمد قبلی جایی برای حضور در پست های کلیدی ندارند و اگر امروز در شرایط مناسبی نیستیم بدون شک مدیریت ضعیفی داشته ایم ، بدون شک توان مقابله با مافیای قدرت را نداشته ایم ، بدون شک توان ادامه راه را هم نداریم .
در اصفهان ما نیازمند مسئولینی هستیم که به وعده‌ها و تعهدات خود عمل کنند و پاسخگو باشند و چنانچه خطایی از خودش یا مدیرانش سر میزند سریعا قبول مسئولیت کرده و در صدد جلوگیری از ایجاد بحران ، جبران ضرر یا اصلاح فرایندها برآیند .
استاندار اصفهان باید چهره‌ای ملی باشد که بتواند منابع ملی را برای حل مشکلات و تکمیل پروژه‌های بزرگ ملی به اصفهان سرازیر کند و با ارتباطات قوی بتواند گره‌های این مسیر را بگشاید .
بحث شادی و نشاط مردم و بهبود نشاط اجتماعی از مباحث مهم فرهنگی اجتماعی است که استاندار جدید اصفهان باید اهالی فرهنگ و ادب و زیرساخت های آن را بشناسد و پلی به آینده این استان بسازد تا شکوفایی ظرفیت های آن را شاهد باشیم و لطافت هنر و فرهنگ راه گشای مقابله و خروج از موج فزاینده افسردگی‌ها و بیماری‌های ناشی از تبعات زیست محیطی و صنعتی باشد .
میراث پیدا و پنهان این دیار تاریخی باید به بهترین شکل حفظ و احیا شود و دگرباره اصفهان به قطب تئاتر، سینما، صنایع‌دستی، شعر و داستان‌نویسی و پایگاه اصلی نشر کتاب کشور تبدیل شود و در حفظ این میراث تسلیم محافل سیاسی و تندروی ها نشود.
امروز گزینه‌های مختلفی از سوی محافل اجتماعی و سیاسی اصفهان گمانه‌زنی شده و از افرادی همچون سید محمود حسینی، مهدی جمالی‌نژاد، سید مرتضی سقائیان نژاد، حاجیان (فرماندار سابق اصفهان) گرفته تا ابقای سیدرضا مرتضوی استاندار فعلی اصفهان با استدلال شرایط استراتژیک پروژه‌های آب دولت شهید رییسی ، سردار حسین اشتری و هاشم امینی مدیرعامل قبلی شرکت آبفا و ... ، بازگشت سید مرتضی بختیاری به اصفهان ، هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه‌ریزی اسبق وزارت نفت و حمیدرضا فولادگر نماینده چهار دوره اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز مطرح بوده است.
از میان اسامی مطرح شده جمالی‌نژاد تا قبل از انتصاب اخیرش نام پر رنگ تری بود ، اما سایر گزینه ها با آنچه از پارامترهای مطرح شده در خصوص استاندار اصفهان گفته شد فاصله های کم و زیادی دارند و اصلاح‌طلبان اصفهان نیز گزینه ای مناسب و قدرتمند برای این میدان مطرح نکرده اند .
در پایان باید مجدد تاکید کنیم که اصفهان از تنگ‌نظری‌های سیاسی و مذهبی و تندروی‌های معمول حاکم بر این شهر خسته شده ، زنده رودش را می خواهد ، هوای تازه در آسمانش باید باشد ، آزادی بیان و پویایی فرهنگ و هنرش را میخواهد ، رونق گردشگری را در سر دارد ، وفاق ملی در راستای احقاق حقوقش را می طلبد ، از بگیر و ببندها  و اقدامات گاها خودسرانه گروه های تندرو تا مدیریت ضعیف و جناحی اصلاح‌طلبان به تنگ آمده و یک جنگجوی تازه نفس و مدیری به معنای واقعی جهادی میخواهد تا روزهای پرامید و روشنایی پایتخت فرهنگی ایران را رقم بزند.
آنچه اکنون مطرح شده این است که پزشکیان مقرر کرده تا مجمع نمایندگان استان‌ها و محافل سیاسی و اجتماعی گزینه‌های خود را معرفی کنند تا در کارگروهی این گزینه‌ها بررسی و باتوجه‌به نیازهای هر استان فرد اصلح باتکیه‌بر بومی بودن انتخاب شود. ولی به گفته سخنگوی مجمع نمایندگان، تاکنون گزینه‌ای به دولت معرفی نشده است.

 

دیدگاه / پاسخ