حالت شب
  • Wednesday, 16 October 2024
برای مراقبت بعد از شستشوی گوش چه کارهایی انجام دهیم؟

آنچه میخوانید

مراقبت بعد از شستشوی گوش کمک می‌کند تا از عوارض احتمالی جلوگیری شود. پس از شستشوی گوش، برای جلوگیری از عفونت یا آسیب، بهتر است از فرو کردن هرگونه جسمی در گوش خودداری کرده و اجازه دهید گوش به طور طبیعی خشک شود. از انجام فعالیت‌های آبی مانند شنا و دوش گرفتن با فشار آب زیاد تا چند ساعت پس از شستشو پرهیز کنید. اگر احساس درد، خارش یا کاهش شنوایی کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

برای مراقبت بعد از شستشوی گوش چه کارهایی انجام دهیم؟

 

 

مراقبت بعد از شستشوی گوش کمک می‌کند تا از عوارض احتمالی جلوگیری شود. پس از شستشوی گوش، برای جلوگیری از عفونت یا آسیب، بهتر است از فرو کردن هرگونه جسمی در گوش خودداری کرده و اجازه دهید گوش به طور طبیعی خشک شود. از انجام فعالیت‌های آبی مانند شنا و دوش گرفتن با فشار آب زیاد تا چند ساعت پس از شستشو پرهیز کنید. اگر احساس درد، خارش یا کاهش شنوایی کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت بعد از شستشوی گوش

مراقبت های بعد از شستشوی گوش

درست است که شستشوی گوش خود یکی از اقداماتی است که می‌توانید برای سلامتی انجام دهید؛ اما نکته مهم آن است که بدانید بعد از آن نیز لازم است با کمی مراقبت، از بروز عوارض احتمالی جلوگیری کنید.

به گفته مرکز یارا درمان که خود یکی از بهترین مراکز ارائه دهنده خدمات شستشوی گوش در منزل می باشد:

۴ الی ۵ روز از رساندن آب و رطوبت به گوش جلوگیری کنید و گوش‌ها را خشک نگه ‌دارید. برای این منظور می‌توانید در زمان حمام یا شنا از گوش‌گیر استفاده کنید. احساس ناراحتی جزئی پس از شستشوی گوش طبیعی تلقی می شود. اگر سرگیجه شدید ، افت شدید شنوایی و ترشح مایعات از گوش را داشتید حتماً به پزشک اطلاع دهید. افرادی که از سمعک استفاده می‌کنند باید هر چند وقت یکبار جهت معاینه گوش به پزشک مراجعه کنند و در صورت لزوم تخلیه ی جرم گوش برای آنان انجام شود.

ما در اینجا چند نکته را که می‌تواند مفید و البته ساده باشد در اختیارتان قرار داده‌ایم. شما کدام یک را امتحان می‌کنید؟

خشک نگه داشتن گوش

پس از شستشوی گوش، بهتر است از وارد شدن آب به گوش خودداری کنید. اگر گوش شما به هر دلیلی خیس شد، می‌توانید با استفاده از یک حوله تمیز و خشک به آرامی رطوبت گوش را گرفته و آن را تخلیه کنید.

سایت دکترتو در این باره گفته است:

بعد از جرم‌گیری گوش با دستگاه ساکشن، مجرای گوش به دلیل حذف موم‌ها که وظیفه محافظتی در برابر عفونت و میکروب‌ها را داشته‌اند، آسیب‌پذیرتر می‌شود. تا زمانی که گوش‌ها دوباره موم بیشتری برای محافظت و چسبندگی در برابر میکروب‌ها ایجاد کنند و برای مراقبت بعد از شستشوی گوش، به مدت ۴ تا ۵ روز از رساندن آب و رطوبت جلوگیری کنید و گوش‌هایتان را خشک نگه‌دارید.

استفاده از قطره‌های گوش

در برخی موارد، پزشک ممکن است پس از شستشوی گوش استفاده از قطره‌های خاصی را برای ریختن درون گوشتان تجویز کند تا التهاب یا خشکی مجرای گوش کاهش یابد.

مراقبت از علائم عفونت

شستشوی گوش در برخی موارد می‌تواند باعث تحریک یا عفونت موقت گوش شود. اگر پس از شستشو علائمی مانند درد شدید، ترشح چرکی، کاهش شنوایی یا تورم تجربه کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

پرهیز از فعالیت‌های آبی

بعد از شستشوی گوش، از شنا کردن یا دوش گرفتن طولانی خودداری کنید تا گوش شما فرصت بهبودی پیدا کند. ورود آب به گوش پس از شستشو می‌تواند باعث عفونت یا تحریک شود. بهتر است تا یک هفته این دو را به تعویق انداخته و یا با متخصص خود برای انتخاب بهترین زمان شنا مشورت کنید.

استفاده از محافظ گوش

محافظت از گوش در مقابل ورود عناصر خارجی یکی از راه‌های مراقبت بعد از شستشوی گوش محسوب می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود اگر مجبور به حضور در محیط‌های مرطوب یا پر از گرد و غبار هستید، استفاده از محافظ‌های گوش مانند پنبه یا گوشی‌های محافظتی می‌تواند از ورود آلودگی‌ها و میکروب‌ها به گوش جلوگیری کند.

بررسی منظم وضعیت گوش

اگر به‌ طور مکرر در گوش شما جرم ایجاد می‌شود یا به هر دلیلی، بنا به تشخیص پزشک نیاز به شستشوی دوره‌ای گوش دارید، باید به‌ طور منظم با پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. این اقدام به شما کمک می‌کند تا هرگونه تغییر یا مشکل احتمالی در گوش را سریع‌تر شناسایی و درمان کنید.

جلوگیری از استفاده از اشیاء خارجی

یکی دیگر از روش‌های مراقبت بعد از شستشوی گوش آن است که از وارد کردن گوش ‌پاک‌کن، انگشتان یا اشیاء خارجی به گوش خود خودداری کنید. این کار ممکن است باعث تحریک پوست حساس گوش شده یا موجب ورود باکتری‌ها به داخل گوش گردد.

جلوگیری از استفاده از اشیاء خارجی

مصرف مایعات گرم

نوشیدن مایعات گرم مانند چای یا دمنوش می‌تواند به تسکین حس ناخوشایند پس از شستشوی گوش کمک کند و مجرای گوش را آرام کند. البته بهتر است از مصرف نوشیدنی‌های بسیار داغ بپرهیزید. می‌توانید کمی نوشیدنی را درون دهان خود نگه دارید تا گرما به نواحی مجاور نیز سرایت کند.

شستشوی گوش در منزل

همه ما تصور می‌کنیم که خودمان می‌توانیم در منزل برخی اقدامات پزشکی را انجام دهیم و شستشوی گوش نیز یکی از این موارد است. با وجود این باید بدانید که شستشوی گوش در منزل می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد. در صورتی که در این زمینه تجربه کافی نداشته باشید، خطرات احتمالی چند برابر خواهد شد.

برای انجام شستشوی گوش در منزل شما می‌توانید با متخصصان یارا درمان مشورت کنید و از آن‌ها بخواهید که با حضور در منزل شما، این اقدام را در نهایت ایمنی و سلامتی برایتان انجام دهند.

در زمان افزایش جرم گوش ، پزشک و یا کارشناس متخصص مرکز یارا درمان ابتدا با استفاده از اتوسکوپ گوش را معاینه می کند تا میزان و محل جرم گوش را ببیند. پس از معاینه در صورت لزوم قطره ی گوش ( گلیسرین فنیکه ) را تجویز می کند. قطره ی گوش باعث نرم و روان شدن جرم می شود و بدین ترتیب خارج سازی جرم میسر می شود. در این مرحله ممکن است از شستشو یا ساکشن گوش استفاده شود.

سخن پایانی

در نهایت، شستشوی گوش تنها قدم اول برای داشتن گوش‌هایی سالم است. مراقبت‌های بعد از شستشو به اندازه خود عمل شستشو اهمیت دارد. با رعایت نکاتی ساده مانند خشک نگه داشتن گوش، اجتناب از فعالیت‌های آبی، و مراجعه به پزشک در صورت بروز هرگونه مشکل، می‌توانید از سلامتی گوش‌های خود به بهترین شکل محافظت کنید.

دیدگاه / پاسخ