حالت شب
  • Tuesday, 23 April 2024
برداشت گندم در استان اصفهان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از پارسال است

برداشت گندم در استان اصفهان بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر از پارسال است

 باخبرباش/ اصغر رستمی افزود: حدود ۶۵ هزار هکتار زمین در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ در ۲۸ شهرستان این استان زیر کشت گندم رفته است که با احتساب سطح زیر کشت اخیر در شرق اصفهان این آمار به حدود ۷۳ هزار هکتار می رسد و از این میزان نزدیک به ۴۰ هزار هکتار  به شکل آبی و در مناطق مختلف استان کشت شده است.

وی ادامه داد: نزدیک به ۲۵ هزار هکتار زمین در استان اصفهان  از جمله مناطق غرب و جنوب استان، شامل شهرستان های سمیرم، بویین و میاندشت، فریدن، فریدونشهر و چادگان به کشت دیم اختصاص دارد.
 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ابراز امیدواری کرد وضعیت بارش در این مناطق از نظر میزان و پراکنش خوب باشد تا این سطح زیر کشت به مرحله برداشت برسد.
به گفته وی، سال گذشته از اواسط اردیبهشت ماه به بعد  هیچ بارشی در مناطق دیم استان رخ نداد و ۹۰ تا ۹۵ درصد سطح زیر کشت دیم به مرحله برداشت نرسید.

وی با بیان اینکه بیشترین اراضی گندم استان از نظر زمان برداشت در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل و اردستان قرار دارد،اظهار داشت: برداشت گندم به زودی در مناطق شمال و شمال شرقی استان آغاز می‌شود.
رستمی خاطر نشان کرد: در زمان حاضر تمام سطح زیر کشت گندم استان از نظر مبارزه با آفات، بیماری ها و علف های هرز زیر پوشش شبکه های کارشناسی فنی دولتی و بخش خصوصی قرار دارد و مبارزه با سن غلات در نزدیک به ۴۰ هزار هکتار از این اراضی انجام شده تا گندم با کیفیتی تولید شود.
استان اصفهان دارای ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی و حدود ۴۸۶ هزار هکتار  اراضی زراعی است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن برآورد می‌شود.

مجموع اراضی باغی اصفهان حدود ۸۰ هزار هکتار است و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای  در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

دیدگاه / پاسخ