حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
بروز فساد زاییده ضعف در مدیریت و نظارت مسؤولان است

بروز فساد زاییده ضعف در مدیریت و نظارت مسؤولان است

 حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در مراسم معارفه دادستان اصفهان  مهم‌ترین و برجسته‌ترین وظیفه دادستان را مدعی‌العمومی آن دانست و اظهار کرد: دادستان دو وظیفه مهم و برجسته را عهده دار است؛ یکی پیگیری و رسیدگی به شکایات شکات و احقاق حق و دیگر وظیفه در حوزه حقوق عامه و حقوقی که مدعی خاص ندارد و اینجاست که دادستان شخصاً یا با تعیین معاون با بهره گیری از ابزار قانونی خود یعنی ضابطان خاص و عام و اسباب که وسیله اجرای عدالت در دستگاه قضایی هستند، از حقوق عمومی دفاع می‌کند.

وی افزود: هر کجا حقی از حقوق مردم تضییع شد وظیفه همه ضابطان در مقام ضابطیت است، ضمن اعلام گزارش به دادستان، تمامی اقدامات لازم را به عمل آورند.

منتظری با اشاره به اینکه وجود و بروز فساد در جامعه زاییده ضعف در مدیریت و نظارت مسؤولان است خاطرنشان کرد: اگر رصد، کنترل و نظارت به درستی صورت پذیرد چگونه یک مدیر یا اشخاصی می‌توانند به خود اجازه دهند از بسترهای موجود به نفع منافع باندی خود سوء استفاده کند و این نشان از ضعف و عدم نظارت و رصد صحیح نظارتی دستگاه‌های مسؤول دارد.

دادستان کل کشور اظهار کرد: از رئیس‌جمهور خواسته‌ایم با همان نگاهی که در زمان تصدی در دستگاه قضا نسبت به مبارزه با فساد داشتند، در دستگاه اجرایی نیز همان حساسیت را داشته باشند و اجازه شکل‌گیری فساد در هیچ حوزه و زمینه‌ای داده نشود و در این راستا دستگاه‌های اجرایی با نگاه پیشگیرانه از وقوع جرایم که یک مسأله فراقوه‌ای است، با مظاهر فساد مقابله کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات و سیاست‌های اصلاحی دولت در زمینه اقتصاد اشاره و بیان کرد: در بخش‌ها و حوزه‌های اقتصادی وجود گره و مشکلات به طور مستقیم به مسؤولان اقتصادی بر می‌گردد و این مشکلات مربوط به یک یا دو سال گذشته نیست و همانگونه که رهبر معظم انقلاب همواره بر اصلاح نظام بانکی و سایر بخش‌های اقتصادی تأکید داشته‌اند، امروز انجام اصلاحات اقتصادی که دولت آن را آغاز کرده، ضروری بود.

دادستان‌ها در خط مقدم دفاع از حقوق مردم و اجرای عدالت هستند

حجت‌الاسلام اسدالله جعفری رییس کل دادگستری استان اصفهان نیز در این در جلسه به لزوم همپوشانی و هم افزایی مسؤولان کشور اشاره و اظهار کرد: در موقعیت حساس کنونی و در زمانی که دولت در حال انجام تغییرات اساسی و بنیادی به ویژه در مقوله اقتصادی است لزوم همپوشانی، هم افزایی، همدلی و همگرایی مسؤولان کشور بیش از پیش احساس می‌شود.

وی افزود: تمام ظرفیت‌های نظام باید دولت را در این پیچ بسیار سخت اقتصادی یاری کند تا مردم بتوانند هرچه زودتر از ثمره شیرین عدالت و رفاه بهرمند شوند، قوه قضائیه نیز فراتر از وظایف ذاتی خود که در قانون مشخص شده است دوشادوش قوه مجریه به حمایت از این اقدامات پرداخته است.

جعفری در ادامه با برجسته دانستن نقش دادستان‌ها در گسترش عدالت در جامعه خاطرنشان ساخت: از جمله ماموریت‌های قوه قضاییه، احقاق حقوق عامه و پاسداری از حقوق افراد جامعه است و دادستان‌ها در خط مقدم این جبهه قرار دارند.

رییس کل دادگستری استان اصفهان از دادستان‌ها به مثابه شمشیر عدالت یاد کرد و بیان داشت: دادستان‌ها در برخورد با مجرمین و متجاوزین به حقوق و امنیت مردم همچون شمشیری هستند که از یک سو مردم و مظلومان در سایه آن احساس آرامش و امنیت کرده و عدالت را با تمام وجود لمس کنند و از سوی دیگر تبهکاران، مجرمین خطرناک و جرائم خشن و متجاوزین به حقوق مردم و بیت‌المال باید از برق شمشیر عدالت دادستان احساس ناامنی کنند.

در این مراسم از خدمات علی اصفهانی تقدیر و با اعطای حکمی از سوی رییس قوه قضاییه سید محمد موسویان به عنوان دادستان عمومی و انقلاب جدید مرکز استان منصوب شد.

سیدمحمد موسویان پیش از این مسؤولیت معاونت قضایی رییس کل دادگستری در شوراهای حل اختلاف استان را عهده دار بود.

دیدگاه / پاسخ