حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
به دختران‌مان یاد دهیم ضعیف نیستند

به دختران‌مان یاد دهیم ضعیف نیستند

 باخبرباش به نقل از ایسنا یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با اشاره به باورهای اشتباهی که در مورد دختران در جامعه وجود دارد، گفت: باورهای غلط جامعه بر شخصیت دختران در آینده تاثیر می‌گذارد و دخترانی ضعیف و با اعتماد به نفس پایین به جامعه تحویل می‌دهد.

مریم کوشا ،اظهار کرد: والدین قبل از اینکه به فرزند خود به عنوان یک پسر یا دختر نگاه کنند، باید اصول فرزندپروری را که ارتباطی به دختر یا پسر ندارد اجرا کنند تا مساوات بین این دو جنس برقرار شود.

وی با بیان اینکه زوجین قبل از اقدام به فرزندآوری باید یکسری امکانات اولیه را برای فرزند خود فراهم کنند، گفت: قبل از هر چیز لازم است امنیت مالی، غذا و خوراک، پوشاک، سرپناهی برای زندگی و نیازهای اولیه زندگی برای فرزند تأمین شود.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با اشاره به دومین نیاز برای تربیت فرزند، یعنی ابراز عشق و محبت، افزود: والدین باید فرزندانشان بگویند که ما تصمیم گرفتیم فرزند داشته باشیم و شما متولد شدید.

وی تامین امکانات آموزشی مناسب را سومین نیاز فرزندان دانست و یادآور شد: والدین باید امکانات لازم برای تحصیل فرزندان خود را فراهم کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تامین این نیازهای اولیه ارتباطی به جنسیت فرزندان ندارد، خاطرنشان کرد: مبادا والدینی اظهار کنند چون فرزندمان دختر است، نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد، اگر ادامه تحصیل نداد اشکالی ندارد، او دختر است و نان آور خانه نیست، پس تحصیل در حد رفع نیازهای اولیه برایش کافی است! این باورها اشتباه است و این حق یک دختر است که براساس علایق و توانمندی های خودش پیشرفت کند و والدین شرایط را برای رشد او فراهم کنند.

کوشا با اشاره به اینکه والدین باید مهارت جرأت ورزی را به کودکان خود آموزش دهند، گفت: باورهای غلطی در خصوص دختران در جامعه وجود دارد، مثل اینکه دختر باید ساکت باشد و فقط حرف گوش کند، این پسر است که باید قوی باشد و بتواند از خودش دفاع کند.

وی با بیان اینکه اگر در حق دختر اجحافی شود، باید بتواند بدون دعوا و درگیری از حق خودش دفاع کند، تصریح کرد: این امر تنها مستلزم داشتن جرأت و اعتماد به نفس است تا دختران هم بتوانند حق خودشان را در جامعه بگیرند.

باورهای اشتباهی که به دختران تحمیل می‌شود

این فوق تخصصی روانپزشکی کودک و نوجوان، به یک باور اشتباه و رایج در بین مردم اشاره و اظهار کرد: وقتی به دختران گفته می شود آنها ضعیف هستند و در آینده حتما باید یک مرد از آنها حمایت کند، آثار بسیار نامناسبی بر باور دختران و آینده آنها می گذارد.

کوشا با اشاره به اینکه این دیدگاه از بچگی در ذهن دختران گنجانده می شود که تو نیاز به یک مرد داری تا از تو حمایت کند، خاطرنشان کرد: این پیام به دختران القا می شود که آنها توانایی مراقبت از خود را ندارند، در نتیجه باعث می شود دختران از بچگی احساس وابستگی کنند، در دروان نوجوانی تمایل به داشتن دوست از جنس مخالف داشته باشند و در جوانی در انتخاب همسر عجله کنند، چرا که این باور در ذهن آنها وجود دارد که خودشان به تنهایی نمی توانند زندگی خود را کنترل و اداره کنند.

وی زیبایی و القای ارزشمند بودن زیبایی را یکی دیگر از باورهای اشتباه دانست که از طرف جامعه به دختران تحمیل می شود و افزود: این کار اشتباهی است که از دختران می خواهند خود را زیبا کنند و مورد پسند واقع شوند، درحالی که زیبایی فقط به ظاهر نیست و باید این پیام به دختران داده شود که آنها باید رفتار شایسته و توانمندی های زیادی داشته باشند.

توانمندی‌ها و علایق فرزندان را جنسیتی نکنید

این فوق تخصصی روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: شاید توانمندی و علاقه یک دختر به نجاری، ورزش، تحصیلات دانشگاهی و... باشد اما والدین و اجتماع باید مراقب باشد این توانمندی ها و علایق را جنسیتی نکند، به این معنا که این کار مختص پسران است و دختران نمی توانند یا نباید انجام دهند.

کوشا با اشاره به اینکه دختران می توانند بسیاری از کارهایی را انجام دهند که به دلیل باورهای غلط به مردان نسبت داده می شود، یادآور شد: در زمانی گفته می شد زنان خوب رانندگی نمی کنند، اما امروز به وضوح مشخص شده که زنان با مهارت و دقت خوبی می توانند رانندگی کنند.

وی افزود: اگر قرار است به دختران توجه کنیم کافی است شرایط مساوی با پسران را برای آنها فراهم کنیم و اجازه بدهیم آنها به علاقه مندی ها و توانایی هایشان برسند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه والدین باید ارتباط خوبی با فرزندان خود برقرار کنند، گفت: لازمه برقراری ارتباط خوب این است که والدین شنونده خوبی باشند، به حرف های فرزندشان گوش دهند، برای او وقت بگذارند، با کودکان خود بازی کنند و در حین بازی به فرزند خود اجازه دهند خلاقیت خود را بروز دهد و سپس او را تشویق کنند.

وی با بیان اینکه تقویت اعتماد به نفس فرزندان با تشویق و دادن مسئولیت به آنها امکان پذیر است، تصریح کرد: والدین باید به فرزندان خود توجه کرده و به آنها اهمیت بدهند، در عین حال که اگر کار خوبی انجام می دهند حتما آنها را تشویق کنند، چراکه باعث تقویت اعتماد به نفس فرزندان می شود.

دیدگاه / پاسخ