حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
بیش از ۲۳۳ تُن فرآورده خام دامی فاسد در اصفهان کشف و ضبط شد

بیش از ۲۳۳ تُن فرآورده خام دامی فاسد در اصفهان کشف و ضبط شد

 به گزارش باخبرباش شهرام موحدی روز یکشنبه  افزود: ۱۴۰ هزار و ۱۰۱ کیلوگرم گوشت طیور و ۲۷ هزار و ۵۳۰ کیلوگرم گوشت دام سبک و سنگین در  جریان بازرسی از کشتارگاه‌های دام و طیور استان اصفهان کشف و ضبط شد.

وی با بیان اینکه در زمینه عرضه فرآورده خام دامی هم اقدامات مختلفی انجام شده است، ادامه داد: با حدود یک هزار و ۱۳۴ مورد مورد تخلف غیر بهداشتی برخورد  و در مجموع ۶۶ تن فرآورده خام دامی کشف و ضبط شد و پس از نمونه برداری برای ۷۹ مورد نمونه دستور معدوم سازی ۳۸ تن صادر و ۸۴ مورد هم پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: ۶۷ گروه ثابت و سیار متشکل از ۹۰ نفر از کارشناسان و دامپزشکان بازرسان بهداشتی اداره کل دامپزشکی این استان در این مدت وظیفه بازرسی بهداشتی از مراکز تولید، توزیع، حمل و عرضه فرآورده‌های خام دامی را برعهده داشتند.

وی خاطرنشان کرد: نظارت بر کشتار بیش از ۱۲ میلیون کیلوگرم گوشت دام سبک از جمله گوسفند، بره، بز و بزغاله و بیش از ۶ میلیون کیلو گرم گوشت دام سنگین و ۱۱۱ هزار کیلوگرم گوشت شتر در این مدت توسط بازرسان بهداشتی این اداره کل مورد بازرسی قرار گرفت.

موحدی بیان کرد: در مجموع بیش از ۱۱ هزار بازرسی از واحدهای عرضه، انبارها، سردخانه‌ها و مراکز قطعه بندی و بسته بندی و کشتارگاه‌های استان اصفهان انجام شد.

وی ادامه داد: بیش از ۱۴ میلیون قطعه طیور در کشتارگاه‌های طیور و بیش از ۳۶ میلیون کیلوگرم گوشت دام هم با نظارت دامپزشکی استحصال شد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه در مجموع بیش از ۴۹ هزار نفر ساعت در این طرح کار انجام شد افزود: خط قرمز حوزه دامپزشکی سلامت مردم است که ناشی از سلامت فرآورده های خام دامی از جمله گوشت، مرغ، تخم مرغ، عسل، ماهی و میگوست و باید سلامت این فرآورده ها را تضمین کنیم تا مشکلی در بهداشت و سلامت سفره مردم جامعه وارد نشود.

وی اظهار داشت: این در حالی است که در صورت عدم نظارت بازرسان بهداشتی دامپزشکی، مصرف این حجم از فرآورده های غیر بهداشتی موجب ایجاد معضلات و مشکلات بهداشتی عدیده می شد.

 طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در استان بویژه در ایام نوروز و ماه رمضان با ۶۷ تیم ثابت و سیار از ۱۴ اسفند پارسال به اجرا درآمد و تا ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ ادامه داشت.

اصفهان رتبه نخست تولید گوشت مرغ و بوقلمون، جایگاه چهارم تولید گوشت قرمز، مقام دوم تولید تخم مرغ، رده نخست تولید شیر خام و رتبه سوم تولید عسل در کشور را داراست.
این استان با بیش از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار راس انواع دام، یکی از قطب‌های تولید فرآورده‌های دامی در کشور است.
استان اصفهان دارای ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۱۷ کشتارگاه طیور و ۳۳ کشتارگاه دام و بیش از ۱۰ هزار مرکز بسته‌بندی و عرضه فرآورده خام دامی است.

دیدگاه / پاسخ