حالت شب
  • Tuesday, 19 March 2024
تاریخچه ارز دیجیتال ترون

تاریخچه ارز دیجیتال ترون

تاریخچه ارز دیجیتال ترون

تاریخچه ارز دیجیتال ترون

با یک نگاه کلی به ارز دیجیتال ترون و تاریخچه آن در می‌یابیم که این پروژه یک پلتفرم دیجیتال غیرمتمرکز و فوق‌العاده قوی است. ترون  مانند اکثر پروژه‌های  دیگر دنیای کریپتو بر بستر بلاک‌چین متولد شد و ارز دیجیتال بومی خود را دارد. رمزارز بومی این شبکه "Tronix"  یا "TRX" نام دارد و در سال 2017 در سازمان غیرانتفاعی سنگاپور تأسیس شد. مهم‌ترین هدف این شبکه میزبانی یک سیستم سرگرمی جهانی برای به ‌اشتراک‌گذاری مقرون به صرفه محتوای دیجیتال است. همین ویژگی‌ها خرید ترون را جذاب می‌کند. در این مقاله به بررسی تاریخچه ارز دیجیتال ترون و معرفی بنیان‌گذاران آن می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه شوید.

ارز دیجیتال ترون چیست؟

ترون یکی از پرسروصداترین شبکه‌های بلاک‌چین دنیای کریپتوکارنسی است. این شبکه در نظر دارد یک اینترنت غیرمتمرکز را در سراسر دنیا حاکم کند تا بتواند ایده دسترسی مردم دنیا به اینترنت بدون ناظر را عملیاتی کند. ارز ترون با پروراندن این آرزوی بزرگ، هدفی بسیار جاه‌طلبانه را دنبال می‌کند. تیم توسعه این شبکه در تلاش‌اند تا ترون را مقیاس‌پذیر کنند تا طیف وسیعی از برنامه‌ها و پروژه‌های غیرمتمرکز (Dapp) در بستر این پلتفرم اجرایی شوند. این برنامه‌ها بر روی شبکه ترون اجرا می‌شوند و بدون دخالت شخصی کار خود را ادامه می‌دهند. البته این شبکه در کنار ساخت اینترنت غیرمتمرکز، نظیر اتریوم به‌غیر متمرکزسازی قراردادها و همانند بیت‌کوین به فروش ارز دیجیتال مشغول است.

تاریخچه ترون

ارز دیجیتال ترون یک کوین تازه‌نفس است و سابقه زیادی ندارد. این ارز از سال 2017 با قیمت 0.0019 دلار و با یک سرمایه 70 میلیون دلاری برای توسعه‌دهنده عرضه شده‌است. اعضای سازنده آن همگی کارمندان شرکت‌های بزرگ توسعه‌دهنده ارز دیجیتال و کسب‌وکارهای اینترنتی هستند که گرد هم آمده‌اند و اقدام به توسعه شبکه ترون کرده‌اند. در عرضه اولیه این رمزارز، توکن‌های اولیه مبتنی بر شبکه اتریوم ساخته شدند اما پس از یک سال عرضه، شبکه اختصاصی خود ترون پشتیبانی از این ارز دیجیتال را برعهده گرفت. اولین توکن رسمی ترون نیز با نام ERC-20 منتشر شد.

آشنایی با جاستین سان؛ خالق ترون

ترون ایده یک کارآفرین چینی و جوان به نام جاستین سان (justin sun) است که یکی از پرحاشیه‌ترین شخصیت‌های دنیای ارزهای دیجیتال است. این شخص نه‌تنها توییت و صحبت‌هایش بلکه تصمیم‌هایی که می‌گیرد موجی از خبر و هیجان را به دنیای کریپتو وارد می‌کند. جاستین سان از هوش مدیریت و کارآفرینی بالایی برخوردار است و قبل از پروژه ترون مشغول کار در اکوسیستم ریپل بوده است. جاستین سان در ژولیه سال 1990 در چین متولد شده‌است. او در دانشگاه‌های پنسیلوانیا، پکن هنگ‌کنگ تحصیل‌کرده است. قبل از بنیان‌گذاری ترون، وی به مدت 2 سال به‌عنوان نماینده ارشد و مشاور در شرکت ریپل مشغول به کار بود.

دومین شخصیت مهم در تیم ترون فردی به نام لوشن چن (Lucien Chen) است. این فرد یکی از کارمندان ارشد شرکت‌های بزرگی مانند تنسنت (Tencent)  علی‌بابا بوده است و اکنون رهبری بخش فنی ترون را بر عهده دارد. لوشن چن در رمزنگاری، تبلیغات، الگوریتم‌نویسی و بیگ دیتا سابقه فعالیت زیادی دارد. درباره بقیه اعضا تیم ترون اطلاعات زیادی در دسترس نیست. وب‌سایت ترون ادعا می‌کند که بیش از 100 کارمند در این شرکت فعالیت می‌کنند که سابقه فعالیت در شرکت‌های بزرگی مانند بایدو و علی‌بابا را دارند. اکوسیستم ترون برای تحقق اهداف خود در جولای 2018 بیت تورنت که بزرگ‌ترین پلتفرم اشتراک داده جهان است را خریداری کرد.

بنیاد ترون

بنیاد ترون یک نهاد غیرانتفاعی است که در بازوی صنعتی آسیای جنوب شرقی سنگاپور مستقر شده‌است. این بنیاد عمدتاً در راه‌اندازی شبکه ترون با اصول متن‌باز بودن، عدالت و شفافیت در حمایت از تیم توسعه ارز دیجیتال ترون مشارکت دارد. تیم پشتیبان بنیاد ترون، مقررات و انطباق را بالاترین ارز می‌داند. آنها دارای تأییدیه حسابداری و سازمان تنظیم مقررات شرکتی هستند و تحت نظارت قانون شرکت‌های سنگاپور هستند.

تحلیل قیمت ترون؛ از گذشته تا به امروز

ترون در سپتامبر 2020 جشن 3 سالگی خود را برگزار کرد. در مدت‌زمان کوتاهی که از معرفی آن می‌گذرد بازگشت سرمایه 900 درصدی را برای طرف‌داران خود داشته است. یعنی اگر در سال  2017 تقریباً 10 دلار در ارز ترون سرمایه‌گذاری می‌کردیم، حالا سرمایه ما به 90 دلار می‌رسید. این ارز دیجیتال هنوز ابتدای راه را سپری می‌کند و این میزان بازگشت سرمایه ارزش سرمایه‌گذاری مجدد روی این ارز را دارد.

با بررسی تحلیل تکنیکال و حرکت‌هایی که این ارز تا کنون انجام داد می‌توانیم اطلاعات خوبی را به دست آوریم. همان‌طور که واضح است، قیمت بیت‌کوین به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم روی تمام ارزهای دیجیتال تأثیرگذار است. ارز TRX نیز از این قاعده مستثنی نیست به‌طوری‌که در برخی مواقع نمودار قیمت آن حرکت‌هایی شبیه بیت‌کوین انجام می‌دهد. به جز بیت‌کوین، پارامترهایی مانند همکاری با غول‌های تکنولوژی جهان، محبوبیت ارز و حرکت‌های صعودی سریع نیز روی قیمت تأثیرگذار هستند.

ارزش هر واحد ترون در زمان عرضه حوالی 0.0015 دلار بود  و پس از گذشت 4 ماه، در یکی از دوره‌های طلایی بازار کریپتو قیمت آن به 0.3 دلار رسید. در این بازه زمانی حدود 20.000 درصد بازگشت سرمایه برای دارندگان این ارز داشت. پایین‌ترین قیمت ثبت شده برای ارز به روزهای اول ICO یعنی سپتامبر سال 2017 بازمی‌گردد که ترون حوالی 0.00010 دلار معامله می‌شد.

ترون در ابتدا یکی از محبوب‌ترین پروژه‌های بلاک‌چینی در بستر اتریوم بود اما پس از چندماه بلاک‌چین اختصاصی خود را راه‌اندازی کرد. شبکه اختصاصی خود را ارتقا داد و به یکی از بزرگ‌ترین رقبای اتریوم تبدیل شد. تیم توسعه‌دهنده ترون می‌دانستند که چگونه می‌توانند توجه کاربران را با فرمول همکار با شرکت‌های دیگر را به دست آورند به همین جهت تنها در چند ماه قیمت ترون بیش از 400 درصد رشد داشت.

سال 2019 برای ارز ترون بدترین سال بود ولی با این ‌حال توانستند چند توکن ترونی مبتنی بر پروژه بلاک‌چین را معرفی کنند. رتبه این رمزارز با ورود پروژه‌ها تازه‌نفسی نظیر چین لینک (Chainlink)، استلار (Stellar) و تزوس (Tezos) تنزل پیدا کرد. البته هنوز بین 20 پروژه برتر دنیای کریپتو از لحاظ ارزش بازار قرار دارد و جایگاه خود را بین معامله‌گران و فعالان بازار حفظ کرده است.

وضعیت فعلی توکن ترون در بازار

ارز دیجیتال ترون با ارزش بازار حدود 6.18 میلیارد دلار، رتبه 16 ام بازار از لحاظ ارزش بازار و سهم 0.57 درصدی از کل بازار را در اختیار دارد. در حال حاضر (جولای 2022) هر واحد ارز ترون با قیمت 0.066  دلار معامله می‌شود. بالاترین قیمت ترون در تاریخ 15 دی سال 1396 معادل 0.30 دلار بوده که هم اکنون 77.73% پایین‌تر از آن زمان قرار دارد.

عرضه کل ارز TRX محدود و حدود 99 میلیارد است که تا سال 2020 تمام واحدهای آن تولید شد و پس از آن با یک نرخ تورم سالانه، هرسال به تعداد توکن‌ها افزوده می‌شود. در حال حاضر این ارز دیجیتال در تمامی صرافی‌های معتبر متمرکز و غیرمتمرکز لیست شده است. امکان خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت نیز وجود دارد اما بهتر است از صرافی‌های معتبر برای معاملات خود استفاده کنیم.

جمع ‌بندی نهایی

در این مطلب تاریخچه ارز دیجیتال ترون را بررسی کردیم و با گذشته این پروژه قدرتمند آشنا شدیم. ترون نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است  و پس از آنها توانسته است جایگاه خود را در میان ارزهای دیجیتال دیگر حفظ کند. برای سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال هیچ‌وقت دیر نیست و پس از بررسی تحلیل تکنیکال و فاندامنتال می‌توانیم سرمایه‌گذاری در ارز ترون را شروع کنیم.

 
 
 
 

دیدگاه / پاسخ