حالت شب
  • Friday, 29 March 2024
آلودگی همزمان شش استان بر اثر ریزگردهای تالاب گاوخونی

آلودگی همزمان شش استان بر اثر ریزگردهای تالاب گاوخونی

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از 96 درصد تالاب گاوخونی درحالی خبر داد که معلق شدن ریزگردها تا 6 هزار کیلومتر مربع عامل آلودگی شش استان به طور همزمان میشود.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، منصور شیشه فروش ر نشست اعضای کمیته بحران آب استان از فرونشست سالانه 15 تا 20 سانتی متری دشت های استان اصفهان خبر داد و افزود: در سال آبی جاری میزان بارندگی در ایستگاه چلگرد به 474 میلی متر رسیده است و این رقم نسبت به 40 سال گذشته 37 درصد کاهش را نشان می دهد که بیانگر استمرار پدیده خشکسالی در استان اصفهان است.

وی با بیان اینکه پدیده خشکسالی بیلان منفی آبهای زیر زمینی را در اصفهان رقم زده است، تصریح کرد: به دلیل عدم بارندگی کافی ، سالانه شاهد یک تا یک و نیم متر افت آّب زیر زمینی در آبخوان های استان هستیم.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: افت آبهای زیرزمینی موجب فرو نشست سالانه 15 تا 20 سانتی متری دشت ها در استان شده که در این میان می توان به فرونشست دشت برخوار، مهیار، گلپایگان و اصفهان اشاره کرد.

شیشه فروش با اشاره به خشک شدن تالاب گاو خونی عنوان کرد: در حال حاضر 96 درصد تالاب گاوخونی خشک شده است که این امر می تواند ریزگردهای موجود در تالاب را تا 6 هزار کیلومتر مربع در هوا معلق کرده و 6 استان همجوار را درگیر نماید.

وی حجم سد زاینده رود را 187 میلیون متر مکعب اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: ذخیره سد زاینده رود نسبت به سال گذشته 7 درصد کاهش داشته است، بنابراین به نظر می رسد وزارت نیرو با همراهی سازمان محیط زیست، احیای رودخانه زاینده رود را مانند احیای دریاچه ارومیه در دستور کار قرار دهند.

 معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفا استان اصفهان  نیز در این جلسه گفت: برای تامین آب شرب پایدار مردم در استان اصفهان راه اندازی خط اضطرای سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ ضروری است.

ناصر اکبری با اشاره به ظرفیت محدود انتقال آب از تصفیه خانه باباشیخعلی گفت: ظرفیت نهایی انتقال آب از تصفیه خانه آب باباشیخعلی 11.5مترمکعب در ثانیه است، این در حالیست که با افزایش یک درجه دما در نیمه اول سال، 300 لیتر مصرف آب شرب افزایش می یابد.

وی اعلام کرد: با در مدار قرار گرفتن بخشی از سامانه اضطراری، امکان افزایش آبگیری از تصفیه خانه تا 250 لیتر بر ثانیه فراهم گردیده است.

وی با اشاره به ضرورت راه اندازی خط اصطراری سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ اظهار داشت: با راه اندازی خط اضطراری سامانه دوم آبرسانی 900 لیتر در ثانیه، در مجموع به آبرسانی در شبکه توزیع خانگی اضافه شده و امکان توزیع عادلانه آب مهیا می گردد.

دیدگاه / پاسخ