حالت شب
  • Monday, 29 April 2024
حشمتی: بخشی از تالاب از مسیر خارج و به علفزار مبدل شده است

حشمتی: بخشی از تالاب از مسیر خارج و به علفزار مبدل شده است

به گزارش خبرنگار باخبرباش، ایرج حشمتی در پنجاهمین سالگرد و روز جهانی تالاب اظهار داشت: در این سالها نتوانستیم حقابه تالاب گاوخونی را بگیریم و باعث احیا وزنده شدن آن شویم .

وی با بیان اینکه وضعیت بحرانی تالاب اسفبار است، ادامه داد: باوجودی که تمامی مسئولان ، تصمیم سازان و تصمیم گیران آگاه به خسارات و تهدیدهای جدی خشکسالی تالاب گاوخونی هستند اما اقدامی صورت نداند.

مدیر کل محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: اصلی ترین مشکل در حوزه تالاب گاوخونی بحث تبدیل شدن ان به یک کانون گرد و غبار هست که اگر فعال شود آسیب سختی بر اصفهان وارد میشود.

وی با بیان اینکه اثرات سهمگین خشکسالی تالاب در ابتدا وارد ورزنه و سپس ریزگردها وارد شهر اصفهان میشود، ادامه داد: ارزشمند ترین منابع آب شیرین در جهان معمولا تالاب ها هستند.

حشمتی  با اشاره به اینکه 8 درصد زمین های کشاورزی استان اصفهان فقط تالاب است، ادامه داد: کل زمین های مستعد کشاورزی در استان اصفهان بالغ بر 568 هزار هکتار است و تالاب 47 هزار هکتار است.

وی با اشاره به اینکه ارزش یک هکتار تالاب برابر 200هکتار زمین کشاورزی است، اعلام کرد: وزارت نیرو ارزش اکوسیستم تالاب را برابر هشت هزار تا 21 هزار دلار است عنوان کرده است.

مدیر کل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه امروز دانش زیست محیطی برای مسئولان وتصمیم سازان و تصمیم گیران ارجحیت دارد، افزود: وقتی ما احیای تالاب گاوخونی را در نگاه تصمیم سازان و تصمیم گیران نداشته باشیم نباید منتظر احیای تالاب باشیم .

وی افزود: در مقابل تالاب گاوخونی کم فروشی نکرده‌ایم، برای این امر از حق‌آبه زیست محیطی دفاع کرده و برنامه جامع زیست محیطی تالاب را تدوین کرده‌ایم.

حشتی با اشاره به اینکه تالاب گاوخونی در ۱۳۰ کیلومتری شرق اصفهان و دارای ۴۷ هزار هکتار و ۴۱۰ متر طول است، اظهار داشت: این تالاب در سال ۵۴ به ثبت رسیده است و دارای ارزش‌های اکولوژیکی بسیار پایداری بوده است.

وی با بیان اینکه سطوح ارزش گذاری در محیط زیست در چهار سطح است، ابراز داشت: تالاب گاوخونی هر چهار سطح ارزش را دارد به گونه‌ای که برای منطقه منافع زیست محیطی، منافع زیبایی شناختی، استفاده از ظرفیت‌های این تالاب برای توسعه گردشگری و همچنین کمک به تثبیت آب‌های زیر زمینی را دارد.

دیدگاه / پاسخ