حالت شب
  • Monday, 16 September 2024
تا پای جان بایستید و هرگز دروغ نگویید

تا پای جان بایستید و هرگز دروغ نگویید

بسیاری از تحلیلگران در همین آغاز راه از شکست گفتمان پزشکیان دم میزنند و دولتی که در سخت‌ترین دوران سیاسی کشور و کم رنگترین استقبال مردم از انتخابات و در دو مرحله وارد میدان شده و تکیه کلام سکاندار آن وفاق ملی و صداقت است ، هنوز کابینه‌اش تشکیل نشده زیر بار انتقادات بی شماری قرار دارد ..
اگر با نگاهی منطقی به موضوع کابینه و دولت پزشکیان نگاه کنیم به نظر می رسد او از همین ابتدای راه خواسته یا ناخواسته در عرصه تنگ انتخابات و ممیزی های پیدا و پنهان ، کم‌اشتباه نداشته است. در روزهای اول پیروزی پزشکیان ؛ اولین تماس‌های ایشان در عرصه بین‌الملل با حماس و حزب‌الله لبنان بود. جدای از مرزهای اعتقادی و سیاست عقیدتی در عرصه سیاستمداری، این دفاع عریان و حمایت حساسیت‌برانگیز، می‌توانست به اشکال دیگری ارائه شود تا هم دنیای جهانی سیاست و هم نگاه داخلی مردم زخم‌خورده از تورم و سیاست‌های غلط کمی التیام یابد.
دولتی که با شعار رفع تحریم و احیای صلح و روابط بین‌المللی ، رقه ای از امید به جامعه داد و بخشی از مردم را باز هم به سمت صندوق های رای کشاند باید در تک تک اقداماتش نشانه ای از وفای به عهدش نمایان باشد .
ماجرای استعفای اخیر محمد جواد ظریف به عنوان سفیر این گفتمان اما ظن جامعه را به شکاف و عدم انطباق حرف و عمل پزشکیان کشاند و این درحالی است که از همان ابتدای راه نمایش دیگری در ذهن مردم بود و سردرگمی و شکاف در ابتدای دولت پزشکیان را شاهد بودیم .
اما لازم است این نکته را باید گوش زد کنیم ، دولتی که در روز تحلیفش شاهد حمله خارجی و ترور و به شهادت رسیدن یکی از کلیدی ترین و شاید حساس ترین شخصیت حماس در قلب تهران و تحت تدابیر شدید امنیتی بود ، قطعاً مسیری سخت را در پیش خواهد داشت و قطعا دوستداران ایران و آینده این مرز و بوم سعی می کنند صبورتر و با نگاهی همه‌جانبه، نه سطحی و نه عمقی مسائل را ببینند و همه امور، محدودیت‌ها و جوانب را موردنظر قرار دهند اما اشتباهات بعدی پزشکیان از صف حامیان کاسته و بر دسته منتقدان و معترضان خواهد افزود و آنچه که در تشکیل و تداوم شورای راهبردی و انتخاب وزرا شکل گرفته صداقت وی و تیم همراهش را زیر سوال برده است و با انتظار عمومی مردم از تشکیل کابینه‌ای نخبه‌پرور، شایسته‌سالار و استفاده از همه ظرفیت‌های قومی، جنسیتی و... فاصله گرفته است.
سوال امروز ما این است که آیا پزشکیان قبل از ورود به کارزار انتخابات از هزارتوی دالان‌های موازی سیاست در ایران، نهادهای متعدد امنیتی، گروه‌های فشار و سهم خواهان اطلاع نداشت ؟ اگر پاسخ مثبت است چطور با کابینه پیشنهادی ، امید به شورای راهبردی را از بین برد و مثلاً با معرفی انتخاب پنجم شورای راهبردی برای وزارت جهاد به مجلس و معرفی 7 گزینه خارج از گزینه های انتخابی به ساز و کار پیشنهادیش پشت کرده است .
پوشیده نیست که قرار بود اقوام ، اقلیت‌ها و زنان در کابینه سهم داشته باشند؛ ولی شاهدیم که با حضور یک وزیر اهل تسنن در کشوری که بخش زیادی از جمعیت آن سنی هستند مخالفت می‌شود یا با گزینه‌های مختلف تصدی کرسی های مدیریتی برای زنان با ارائه قوانین دست‌وپاگیر و شروط و فیلترهای متعدد سنگ اندازی می‌شود و تنها یک گزینه زن برای وزارت راه و شهرسازی معرفی شد ه که اتفاقاً ریشه اش در مالواجرد و بخش کویری اصفهان است .
قرار بود قبل از لب گشودن امثال ظریف و منتقدان ، رئیس جمهور صادقانه با ملت سخن بگوید و آنجا که نمی‌شود یا نمی‌گذارند (تعبیر رئیس‌جمهور منتخب) صادقانه با مردم که محرم او هستند و همه‌جانبه از او حمایت کردند سخن بگویند و پرده‌ای بین او و مردم ایران نباشد.
صدها دست در پس‌وپیش میدان دیپلماسی و کارزار سیاست در پی منافع حزبی و باندی و گروهی به خیمه‌شب‌بازی مشغول‌اند و سال‌هاست مردم این را میدانند ولی بازهم اعتماد کردند و به سراغ صندوق رای آمدند اما اگر این بار هم وعده ها محقق نشود و گره مشکلات مردم سفت تر شد ،شاهد شکست جمهوریت و خاموشی کورسوی امید به اصلاحات و بلند تر شدن دیوار بی‌اعتمادی مردم خواهیم بود .
این یک هشدار نیست؛ بلکه یک واقعیت ترسناک است و مسعود پزشکیان باید هر روز از روی جمله «من هرگز به شما دروغ نمی‌گویم» هر تصمیمی را صادقانه الک کند.
مرحله بعدی این گفتمان از میدان انتخاب استانداران و مدیران میانی خواهد گذشت که قطعا از ممیزی وزرایی خواهد گذشت که در کابینه میدان دار می شوند و امیدواریم این فاصله اندک پیش‌آمده هر چه زودتر با اطلاع‌رسانی، صداقت و پایمردی در حرف و عمل توسط رئیس‌جمهور عملی و اجرایی شود تا دهان بدخواهان بسته و لبخند بر لبان دوستان و هم‌پیمانان بنشیند و متخصصان دلسوز و متعهد ، صادقانه بر مسند مدیریتی کشور تکیه کنند .

دیدگاه / پاسخ