حالت شب
  • Friday, 26 April 2024
تدابیر میزبانی مسافران نوروزی در دیار نصف جهان

تدابیر میزبانی مسافران نوروزی در دیار نصف جهان

 به گزارش باخبرباش در ایام تعطیلات نوروز امسال شهرداری اصفهان، آموزش وپرورش، نیروی انتظامی و همه عوامل بحران، تلاش خود را برای ارائه خدمات رسانی مطلوب به مسافران بویژه در زمینه اسکان خواهند کرد.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و ۱۵ اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع، سه قنات به نام های "وزوان"،"مزدآباد" و "مون" و هشت کاروانسرای آن به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است. 
این استان با برخورداری از جاذبه های طبیعی و گردشگری بویژه در مناطق شرق و غرب از جمله استان‌های پیشرو در رویکرد به بومگردی محسوب می‌شود.
بر اساس اعلام مسوولان، اصفهان حدود ۱۵۰ هتل، ۴۴۴ اقامتگاه بوم‌گردی، ۷۰ هتل سنتی، ۱۵۰ خانه مسافر و ۲۳۰ مهمانپذیر و افزون بر ۳۵ هزار تخت در این استان وجود دارد.

استقرار ۵۵۰ واحد گشتی پلیس در راههای اصفهان
فرمانده انتظامی استان اصفهان از استقرار یافتن ۵۵۰ واحد گشتی پلیس راه در جاده های استان در قالب طرح نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: این طرح تا ۱۴ فروردین سال جدید ادامه دارد.
سردار حمید علینقیان‌پور  افزود: مجموعه فرماندهی انتظامی اصفهان با هماهنگی و تعامل سایر دستگاه‌ها از جمله اورژانس، هلال احمر، اداره کل راهداری، آتش نشانی، امداد خودرو و سایر دستگاه‌های مرتبط تمهیدات ویژه ای را اتخاذ کرده تا هموطنان در ایام نوروز سفری امن، ایمن و بدون حادثه را در جاده‌های این استان داشته باشند.
وی اظهار داشت: همچنین در این طرح تمهیدات ‌ویژه ای بمنظور پیشگیری از وقوع جرایم، مقابله قاطع با مجرمان و اخلالگران در نظم عمومی و نیز در حوزه ترافیک بمنظور کاهش تصادفات، جانباختگان و تسهیل در رفت‌وآمد اندیشیده شده است.
فرمانده انتظامی استان اصفهان همچنین با تاکید بر برخورد قاطع با رانندگان حادثه ساز در تمام جاده های استان گفت: رانندگانی که بخواهند با حرکات مخاطره آمیز خود باعث تصادف یا ایجاد ناامنی و بروز حادثه برای دیگر خودروها شوند بدانند که با آن ها مقابله می شود و خودرویشان تا پایان تعطیلات نوروزی توقیف خواهد شد.
وی یادآور شد: در طرح نوروزی ۱۴۰۳ علاوه بر سامانه‌های هوشمند از پهپادی که در اختیار فرماندهی انتظامی استان اصفهان قرار گرفته بمنظور کنترل و نظارت بر جاده ها و معابر پرترافیک شهری و برونشهری استفاده خواهد شد تا پلیس بتواند در کمترین زمان بر نقاط پرترافیک تسلط یافته و نسبت به تسهیل رفت‌وآمد در این مسیرها اقدام و گره‌های کور ترافیکی را بازگشایی کند.

مشارکت ۲۵ دستگاه خدمات رسان در طرح نوروزی ۱۴۰۳ اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از مشارکت ۲۵ دستگاه امدادی و اجرایی و خدمات رسان شامل شرکت‌های آب و فاضلاب، برق، گاز، مخابرات، شرکت توزیع سوخت، امداد خودرو، هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی، ۷۱۴ شهرداری و بیش از ۹۰۰ دهیاری و همه دستگاه هایی که به نوعی مرتبط با خدمت رسانی به هموطنان هستند در ایام نوروز خبر داد.


منصور شیشه فروش  افزود: در این طرح در مجموع تعداد ۱۰ هزار نفر نیروی امدادی در قالب سه هزار تیم، پلیس راه و راهور را یاری خواهند کرد.
وی اظهار داشت: گروه‌های خاصی نیز تشکیل شده تا بر مکان‌های اقامتی و گردشگری، مراکز خرید و بازارچه‌های شب و روز که در سطح استان فعال است نظارت داشته باشند.
شیشه فروش گفت: با توجه به همزمانی نوروز با ماه رمضان و برپایی مراسم‌های مختلف در مساجد و تکایا گروه هایی نیز تشکیل یافتند تا این مکان‌ها را از نظر ایمنی مورد ارزیابی قرار دهند تا شاهد هیچ گونه حادثه‌ای در این روزها نباشیم.
وی یادآور شد: طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی در نیمه اول نوروز، بارش باران و کاهش دما را در استان خواهیم داشت که در این باره به تمام واحدها اعلام آماده باش شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: تمامی دستگاه های مربوطه مکلف هستند که اقدامات لازم را به منظور توزیع سوخت در ۳۶۰ جایگاه سوخت و ارائه آب رسانی سیار به ۳۲۰ روستا انجام دهند.

۶۰۰ مدرسه در اصفهان آماده اسکان مسافران نوروزی

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان نیز از تجهیز ۶۰۰ مدرسه با هفت هزار کلاس درس برای اسکان مسافران فرهنگی و غیر فرهنگی در ایام نوروز خبر داد.

محمدرضا ابراهیمی  افزود: پذیرش مسافران نوروزی از اول هفته آینده آغاز و تا ۱۲ فروردین در مدارس، خوابگاه‌ها و فضاهای تفریحی زیر پوشش آموزش و پرورش اصفهان ادامه خواهد داشت.
وی اظهار داشت: مدارس پیش‌بینی شده برای اسکان بصورت «الف» و «ب» و بر اساس امکاناتی که ارائه می‌شود درجه‌بندی شده است و مسافران پذیرش شده زیر پوشش بیمه مسافر قرار خواهند گرفت.
مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان افزود: مدارس نوع «الف» دارای امکاناتی شامل فرش، یخچال و تلویزیون و مدارس نوع «ب» با همان امکانات ولی بدون تلویزیون است.
وی خاطرنشان کرد: در استان اصفهان یک ستاد اسکان مرکزی در محل اداره کل آموزش و پرورش و ۶ ستاد در نواحی و مناطق دایر شده که ستادهای اسکان در نقاط ورودی شهر در نظر گرفته شده اند.
به گفته ابراهیمی در نوروز ۱۴۰۲، فضاهای آموزشی و تفریحی آموزش و پرورش اصفهان میزبان حدود ۴۰۰ هزار مسافر فرهنگی و غیر فرهنگی بود که در نظرسنجی‌های صورت گرفته اعلام رضایتمندی کرده بودند.
وی با اشاره به همزمانی ماه رمضان امسال با ایام تعطیلات نوروزی گفت: یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در این ماه مدنظر قرار دهیم، حفظ حُرمت این ماه شریف است.
آمادگی اصفهان برای میزبانی از ۲ میلیون مسافر نوروزی
شهردار اصفهان گفت: تمام اقدامات لازم برای میزبانی از ۲ میلیون مسافر نوروزی در کلانشهر اصفهان اندیشیده شده است.
علی قاسم‌زاده افزود: ستاد خدمات سفر با همکاری شهرداری و سایر دستگاه‌ها از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی در راستای میزبانی از مسافران نوروزی را انجام داده است.
وی اظهار داشت: به‌عنوان میزبان موظف هستیم حق میزبانی را به بهترین شکل ممکن ادا و از تمام گردشگران و مسافران نوروزی استقبال کنیم تا مسافران هرساله با خاطرات خوشی به این شهر سفر کنند.
شهردار اصفهان با بیان اینکه مهمانی نیز آدابی دارد، تاکید کرد: انتظار می‌رود مسافران و گردشگران نوروزی ادب و آداب مهمانی را رعایت و حرمت‌ها، هنجارها و آداب شهر را حفظ کنند.
قاسم‌زاده با بیان اینکه این کلان‌شهر به شهر شهیدان معروف است، گفت: از این‌رو نباید رفتاری داشته باشیم که خاطر شهدا و خانواده آن‌ها آزرده شود.
وی یادآور شد: امسال برای نخستین بار، اتاقک‌هایی به سبک قدیم در کمپ شهرداری اصفهان (فدک) ساخته شده است که از لحاظ امنیت، سرمایش و گرمایش شرایط بهتری برای اسکان مسافران دارند.
شهر اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت و ۱۵ منطقه شهرداری دارد.

 

منبع: ایرنا 

دیدگاه / پاسخ