حالت شب
  • Wednesday, 16 October 2024
تسریع در رسیدگی و کاهش هزینه‌ها، هدف اصلی دادگاه‌های صلح است

تسریع در رسیدگی و کاهش هزینه‌ها، هدف اصلی دادگاه‌های صلح است

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز اصفهان گفت: افتتاح دادگاه صلح در آران و بیدگل تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها و کاهش هزینه‌ها را بدنبال دارد.

 

عبدالحسین مرادی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان، اظهار کرد: هدف اصلی از تأسیس دادگاه‌های صلح، تسهیل و تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها و کاهش هزینه‌ها است.

وی افزود: این افتتاح، بخشی از طرح گسترده‌تر قوه قضائیه برای تأسیس دادگاه‌های صلح در سراسر کشور است.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با اشاره به صلاحیت‌های مشخص این دادگاه‌ها بر اساس ماده ۱۲ قانون شورای حل اختلاف، گفت: در سال ۱۴۰۲، با راه‌اندازی این دادگاه‌ها، مصوب شد تا بسیاری از دعاوی مالی با ارزش کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، تصرف عدوانی، تخلیه، حصر وراثت، تصادفات و حوادث کار در زمان کوتاه‌تری در این مراکز رسیدگی شود.

مرادی، قطعی بودن آرای صادره در دادگاه‌های صلح برای دعاوی مالی را تا سقف ۵۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: در صورتی که ارزش دعوای شهروندان بیش از این مبلغ است، حتماً آن را دقیق‌تر تقویم کنند تا در صورت لزوم بتوانند نسبت به رأی صادره تجدیدنظرخواهی کنند.

وی با اشاره به آمار بالای سازش در شورای حل اختلاف شهرستان آران و بیدگل، بر اهمیت ترویج فرهنگ صلح و سازش تأکید کرد و تصریح کرد: با راه‌اندازی دادگاه‌های صلح، این میزان حتی بیشتر نیز می‌شود.

معاون دادستان استان اصفهان همچنین اعلام کرد: تا پایان آذر ماه، تمامی دادگاه‌های صلح در سطح استان اصفهان، از جمله مرکز استان، افتتاح می‌شود.

مرادی خاطر نشان کرد: با اجرای کامل قانون شورای حل اختلاف، صلاحیت رسیدگی به پرونده‌ها به طور کامل به دادگاه‌ها محول می‌شود و شورای حل اختلاف صرفاً بر امر صلح و سازش متمرکز خواهد شد.

دیدگاه / پاسخ