حالت شب
  • Tuesday, 19 March 2024
تشریح آخرین وضعیت بازار لوازم التحریر مدادهای قاچاق همه چینی هستند

تشریح آخرین وضعیت بازار لوازم التحریر مدادهای قاچاق همه چینی هستند

 به گزارش باخبرباش به نقل از مهر : رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار خاطر نشان کرد: قیمت کاغذ جدید وارداتی دریک ماه اخیر حدود 20 تا 30 درصد گران و به تبع آن قیمت دفتر نیز افزایشی شد دلیل این افزایش قیمت را می‌توان به افزایش نرخ کاغذ در بازارهای جهانی و افزایش نرخ حمل و نقل نسبت داد.

موسی فرزانیان با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید لوازم تحریر در آستانه بازگشایی مدارس، گفت: در 2 سال گذشته همه‌گیری بیماری کرونا باعث تعطیلی مدارس شد از این‌رو در این مدت بازار لوازم تحریر رونقی خاصی نداشت؛ اما بعد از اعلام رسمی بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها درخواست برای خرید این اقلام افزایش پیدا کرد.
وی با بیان اینکه تولید لوزام تحریر در 2 سال تعطیلی مدارس 70 درصد افت کرد، افزود: سیستم تولید، توزیع و خرید لوزام تحریر فصلی است به این معنا که تولیدکننده باید در یک بازه زمانی مشخص یعنی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت تولید و این اقلام را انبار کند تا بنکدار و عمده‌فروش بتواند در ماه‌های تیر و مرداد خرید و در بازار توزیع کند.
این فعال صنفی ادامه داد: تکلیف بازگشایی مدارس در مرداد سال جاری مشخص شد؛ از این‌رو تولیدکنندگان در شیفت کاری اقدام به تولید کردند.
رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار با اشاره به سرمایه‌گذاری مناسب در تولید خودکار، گفت: در داخل کشور خودکار به میزان نیاز تولید می‌شود از این‌رو افزایش نرخ این قلم کالا بنا به تورم موجود در کشور حدود 10 تا 15 درصد افزایش پیدا کرد. اما شرایط برای تولید مداد متفاوت است چراکه بخشی از مواد اولیه آن وارداتی است از این‌رو قیمت انواع مداد در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 30 تا 35 درصد تغییر قیمت را تجربه کرد.
فرزانیان بازار کاغذ ایران را در انحصار هندی‌ها معرفی کرد و افزود: ماده اصلی تولید دفتر کاغذ است و از آنجایی‌که کاغذ جزو کالاهای وارداتی است و دریک ماه اخیر حدود 20 تا 30 درصد قیمت آن گران شد به تبع قیمت دفتر نیز 30 تا 35 درصد افزایش قیمت را در بازار تجربه کرد؛ دلیل این افزایش قیمت را می‌توان به افزایش نرخ کاغذ در بازارهای جهانی و افزایش نرخ حمل و نقل نسبت داد.
وی عرضه ماژیک به‌صورت قاچاق در بازار را تایید کرد و افزود: ماژیک در داخل کشور تولید نمی‌شود و چند کارخانه داخلی اقدام به تولید ماژیک و وایت‌بورد می‌کنند که این کارخانه‌ها توان تولید 30 درصد از نیاز بازار را دارند و این کمبود زمینه‌ها را برای قاچاق این قلم کالا هموار کرده است.
به گفته این فعال صنفی؛ قاچاق در زمینه خودکار صفر است. اما در بخش مداد و دفتر کالای قاچاق وجود دارد و مدادهای قاچاق موجود در بازار همه چینی هستند.
فرزانیان با بیان اینکه کاهش حجم نقدینگی روند ادامه کار را برای تولیدکنندگان دشوار کرده است، اذعان کرد: قیمت اجناس گران شده از این‌روتولیدکننده توان مالی تولید در حجم زیاد و انبار کردن آن را ندارد.

دیدگاه / پاسخ