حالت شب
  • 12 آذر، 1401
آنچه برای یک راننده تصادف جرحی در ایران پیش می آید

مسیرهای قانونی و اشتباهاتی که گریبانگیر راننده میشود

آنچه باید رانندگان تصادفات جرحی بدانند:

آنچه برای یک راننده تصادف جرحی در ایران پیش می آید

1-تصادف جرحی یعنی اتومبیل شما با یک عابر پیاده برخورد کند، بطوریکه جراحاتی به او وارد شود .

البته اگر با اورژانس تماس گرفتید و اورژانس تشخیص داد که باید مصدوم را به بیمارستان منتقل کند ، بحث تمام است و عنوان برخورد شما با عابر پیاده میشود تصادف جرحی .

 

2- حتی با فرض اینکه مصدوم بعد از یک چکاب کامل و یکساعته از بیمارستان مرخص شود ،

راننده مقصر و اتومبیل درگیر یکی از کاغذ بازی های مسخره و اسفناک در بوروکراسی اداری میشوند به شرح ذیل :

 

3-   فرض کنید شما دوشنبه 10 خرداد ماه 1400 حدود ظهر با یک عابر پیاده تصادف میکنید .

اگر تشخیص دادید که وضعیت جسمانی عابر پیاده مساعد نیست و بخصوص اگر یک همشهری سالخورده باشد ،

وظیفه انسانی و عقل حکم میکند که :

سریعا  با اورژانس تماس بگیرید .

و با پلیس 110 برای اعزام کارشناس تصادفات تماس بگیرید .

و بطریقی با یکی از فرزندان مصدوم هم تماس بگیرید.

همزمان  با کارشناس تصادفات مامور نیروی انتظامی از نزدیکترین پاسگاه هم در محل حاضر میشوند .

 

4-  کارشناس محترم تصادفات قبل از انتقال مصدوم به بیمارستان تحقیقات لازم را انجام میدهد

و نکات مهم را برای ترسیم کروکی یادداشت میکند.

و ضمنا یک جریمه هم برای شما صادر میشود حدود 65 هزار تومن .

5-  کارشناس تصادفات کارت ماشین و گواهینامه شما را به مامورین نیروی انتظامی تحویل میدهد تا اتومبیل شما را در نزدیکترین پاسگاه نیروی انتظامی توقیف کنند .

طبق ماده 6 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب  1389 .

 

6-  از اینجا نکات مهم شروع میشوند

اسم و فامیل و نحوه ارتباط  با کارشناس محترم تصادفات را حتما بپرسید

زمان ومکان تحویل کروکی را که معمولا برای فردا آماده میشود حتما بپرسید .

برای مردم مشخص نیست با کجا تماس بگیرند و بپرسند فلان مامور راهنمایی رانندگی در این زمان

کجای شهر در حال انجام وظیفه است .

اگر گفتند با تلفن 120 تماس بگیرید  ، مسخره است و هیچکس جوابگو نیست .

ولی اگر کارشناس تصادف را پیدا نمی کنید بهترین حالت کمک از افسران وظیفه راهنمایی رانندگی است که اکثرا بسیار شریف و گره گشا هستند .

 

7-  اتومبیل با رانندگی خودتان به پاسگاه نیروی انتظامی منتقل میشود .

پیشنهاد میشود با یکی از دوستان  یا اقوام تماس بگیرید تا در پاسگاه نیروی انتظامی در کنارتان باشد

شما در این زمان تمرکز لازم را ندارید.

8- اصلا عجله نکنید .

9- وسایل شخصی و ارزشمند خود  را از داخل اتومبیل خارج کنید .

بهتر است به همراهتان بگویید او هم اتومبیل را بررسی کند .

10-  بعد از انجام مراحل اداری توقیف اتومبیل که سه سوته انجام میشود ، باید افسر نگهبان پاسگاه نیروی انتظامی را شناسایی کنید .

11-  اگر سند و بیمه شخص ثالث و کارت اتومبیل بنام شماست خیلی راحت تر میتوانید مراحل بعدی را ادامه دهید .

 

12- احتمالا کارشناس تصادفات 24 ساعت فرصت برای ترسیم کروکی زمان میخواهد .

البته طبق قول و قراری که میگذارید کروکی آماده نیست و باید منتظر شوید تا کروکی و نظر کارشناس آماده شود .

هم چنین یکسری فتوکپی از گواهینامه و کارت ماشین بصورت پشت و رو و یکعدد پاکت نامه باید تهیه کنید.

 

اصلا نگران نباشید همه بفکر شما هستند و کارشناس تصادفات نزدیکترین محل فتوکپی را بشما آدرس میدهد .

شما دوشنبه تصادف کردید و احتمالا سه شنبه عصر کروکی آماده است .

 

چهارشنبه صبح اول وقت باید به پاسگاه نیروی انتظامی مراجعه کنید

13-  اگر اتومبیل خود را ندیدید اصلا نگران نشوید

حیاط پاسگاه گنجایش نگهداری همه اتومبیل های توقیفی را ندارد و نوعی اشتغالزایی هم ایجاد شده .

یدک کش اتومبیل شما را به پارکینگ منتقل کرده تا هم یدک کش ارتزاق کند و هم پارکینگ

که به نوعی مرتبط با نیروی انتظامی است.

 

14-  فقط به افسر نگهبان مراجعه کنید و درخواست تشکیل پرونده تصادف را بدهید .

صبور باشید و از بد اخلاقی و توضیحات عجولانه افسر نگهبان ناراحت نشوید .

مراجعه کننده زیاد است و ایشان باید بعنوان یک مشاور تمام عیار به در خواست های مردم رسیدگی کند .

و بدلیل کوچک بودن پاسگاه نیروی انتظامی برای افسر نگهبان یک میز و دفتر خاص در نظر گرفته نشده .

بخصوص در این وضعیت ویروس منحوس کرونا همه مردم در کنار هم البته با ماسک

مشغول صحبت با افسر نگهبان هستند .

 

15-  این طرز تفکر را کنار بگذارید که مصدوم حالش خوب است و فردا رضایت میدهد .

توجه داشته باشید که سه راه حل برای آزادسازی اتومبیل تان دارید :

الف- حضور مصدوم در پاسگاه نیروی انتظامی و امضاء فرم مخصوص رضایت نامه و انصراف از شکایت .

البته فرم مخصوص را باید از فتوکپی روبروی پاسگاه خریداری کنید .

ب-   حضور مصدوم در یک محضر اسناد رسمی و امضاء رضایت نامه محضری .

ج-   استعلام بیمه نامه شخص ثالث

دقت کنید که مراحل الف و ب بستگی به همکاری مصدوم وخانواده او دارد

اما اجرای مرحله ج کاملا بعهده شماست ، بهتر است منتظر کسی نباشید .

 

16-  بعد از تشکیل پرونده ، از افسر نگهبان صدور نامه ی استعلام بیمه نامه شخص ثالث را درخواست کنید.

یکی از بدعت های نابجا و کاغذ بازی اضافه .

بله درست متوجه شدید

نیروی انتظامی بیمه نامه شخص ثالث شما را که مُهربرجسته دارد را ، قبول ندارد

و مجبورید مجددا به سرپرستی بیمه گر خود مراجعه کنید و کاغذ بازهای مسخره دیگری را هم آنجا انجام دهید تا در پاسخ به نامه پاسگاه نیروی انتظامی ، بیمه نامه شما توسط یک نامه دیگر با مُهر برجسته تائید شود .

در سرپرستی بیمه گر ، مجددا از شما فتوکپی گواهینامه و کارت اتومبیل و بیمه نامه و کروکی تصادف ،خواسته میشود و اصلا توجهی به سوابق قبلی بیمه شما ندارند .

فقط خداوند یکتا را مرتب شکر کنید که در نزدیکی تمام این سازمان ها و شرکت هایی که مرتبط به کار شما هستند ،      یک دستگاه فتوکپی نزدیکشان باشد .

در اکثر موارد کارمندانی بد اخلاق باید کار شما را انجام دهند و فکر میکنند که در حال انجام کارمجانی برای شما هستند .

کرامت انسانی و احترام به ارباب رجوع واژه هایی کاملا نا آشناست.

 

احتمالا چهارشنبه آخر وقت اداری است و انجام بقیه موارد به فردا موکول میشود.

حالا کروکی تصادف و بیمه نامه شخص ثالث استعلام شده را آماده کرده اید .

آیا کار دیگری باقیمانده ؟ بله مرحله بعدی

 

پنجشنبه صبح اول وقت در پاسگاه نیروی انتظامی

17-  اگر کادر اداری حضور داشته باشند ،چون ممکن است برای خواندن دعای ندبه کمی دیرتر در محل کار حاضر شوند

پس با صبر و حوصله ،هر وقت که حاضر شدند

از افسر نگهبان درخواست کنید تا نامه ای در مورد آزادسازی اتومبیل برای دادیاری صادر کند .

نامه ی آزادسازی اتومبیل از دادیاری باید صادر شود .

وقتی افسر نگهبان نامه را برای دادیاری صادر کرد حتما بپرسید به کدام ساختمان و چه آدرسی باید بروید .

دادگستری در سراسر شهر ساختمان هایی دارد که هر کدام وظایف خاصی را بعهده دارند .

اگر مثلا در پاسگاه نیروی انتظامی 15 خیابان رودکی هستید

برای دادیاری باید به ساختمان دادگستری در خیابان کهندژ مراجعه کنید .

 

18- افسر نگهبان محترم ، شما را  به دادیاری معرفی میکند جهت بازپرسی و صدور نامه آزاد سازی اتومبیل .

 

این نامه در دادیاری  نیاز به ثبت و شماره شدن دارد که

مُهر زدن در یک طبقه انجام میشود و شماره شدن در یک طبقه دیگر و بازپرس محترم در طبقه دیگرشما را بازجویی میکند و مشخصات شمارا مکتوب و به دفتر دارش اعلام میکند نامه آزادسازی اتومبیل تان را صادر کند .

خوب نامه آزادسازی از طرف دادیاری هم صادر شد ، حالا باید برگردیم به پاسگاه نیروی انتظامی وانجام مراحل بعدی .

19-  به افسر نگهبان مراجعه کنید و نامه آزادسازی صادره از دادیاری را تحویل دهید .

 

ایشان هم شما را به مامور مربوطه ارجاع میدهند تا سایر مراحل کاغذ بازی کاملا انجام شود .

 

20-  حالا باید در سیستم و برنامه کامپیوتری ، وجود اتومبیل شما در پارکینگ استعلام شود .

خیلی جالبه مگه نه !!

اتومبیل را پاسگاه نیروی انتظامی با یدک کشی که از طرف پارکینگ اعزام میشود ، به پارکینگ فرستادند و

حالا دوباره از طریق نرم افزار کامپیوتری از پارکینگ می پرسند این اتومبیل در پارکینگ شما هست یا خیر ؟

واقعا مدیران و تصمیم گیرنده ها برای این کلان شهر با چه منطقی اینگونه برنامه ریزی میکنند ؟

از اتاق های گرم و نرم تان خارج شوید و بصورت ناشناس ، یکی از دستوراتی که میدهید را خودتان دنبال کنید

ببینید با عدم درک تان از واقعیات اجتماع چه بر سر مشکلات مردم میاورید.

بسیار برنامه مسخره ای است که مجددا از پارکینگ استعلام شود که آیا این اتومبیل آنجا هست یا خیر ؟

قطعا باید اتومبیل در پارکینگ باشد شما خودتان ارسال کردید .

این اتومبیل ممکن است تمام سرمایه ی یک خانواده باشد ، ممکن است منبع درآمد یک خانواده باشد .

پیشنهاد میکنم کارتون میتی کومان را ببینید و یک مامور مخفی در بین مردم داشته باشید تا متوجه شوید

دستورات تان در مراحل اجرایی با چه مشکلاتی روبرو میشود .

بهرحال مجبوریم با این نوع مدیریت ها بسوزیم و بسازیم .

آیا ممکن است جواب استعلام از پارکینگ منفی باشد ؟ بله ،چطور ؟

پلاک های اتومبیل شامل حرف و عدد است ، مسئول پارکینگ اگر یک حرف یا عدد را اشتباه بنویسد ، این اشتباه در

نرم افزار کامپیوتر ثبت میشود

و بسیار بدیهی است که در موقع استعلام  نرم افزار جواب منفی میدهد .

مقصر کیست ؟ مسئول پارکینگ که اتومبیل را تحویل میگیرد .

ایشان با سواد است یا بی سواد ، معلوم نیست ،

فقط این مهم است که حقوق کمتری دریافت کند تا درآمد پارکینگ بیشتر باشد.

حالا تکلیف پلاک اشتباه چیست ؟ اصلا نگران نباشید ، ما خیلی از کارهای اداری را با استفاده از کامپیوتر و فضای مجازی انجام میدهیم ، اصطلاحا میگوئیم دولت الکترونیک داریم .

با تماس های تلفنی به پارکینگ تفهیم میشود که شماره پلاک اتومبیل را اشتباه در سیستم تایپ کرده .

 

21- و حالا باید با ارسال یک اصلاحیه از طریق نرم افزار شماره پلاک را تصحیح کنند ، بهمین سادگی .

فقط انجام این کار ساده حتی در فضای مجازی حداقل 24 ساعت طول میکشد با یک شرط

که فردا جمعه یا تعطیلات رسمی نباشد .

اگر تعطیلات رسمی باشد این شما هستید که باید با داشتن صبر ایوب همچنان منتظر نتیجه این کاغذ بازی های پوچ و  هزینه ساز باشید .

هر 24 ساعت که اتومبیل در پارکینگ باشد هم هزینه پارکینگ دارد و هم آسیب به اتومبیل که درزیر آفتاب روزها استارت نمیشود .

جالب است بدانید

در هر ساعت شبانه روز اتومبیل شما قابل توقیف است اما  مراحل آزاد سازی فقط در ساعات اداری باید طی شود.

 

علی ایحال اگر جواب استعلام از پارکینگ مثبت شد میرویم مرحله بعد

22-  پاسگاه نیروی انتظامی شما را به دفتر پلیس + 10 میفرستد چرا ؟ اشتغالزایی !!!

23-  پرداخت خلافی و احراز هویت که آیا شما مالک اتومبیل تان هستید ، حتی برگه سبز اتومبیل باید همراهتان باشد.

بعد از انجام مراحل در دفتر پلیس + 10 باید حدود دو ساعت ونیم منتظر باشید تا یک پیامک برای شما ارسال شود بابت هزینه های پارکینگ و جرثقیل .

24-  توجه داشته باشید پرداخت خلافی فقط از طریق خودپردازهای بانک ملی باید انجام شود.

دولت الکترونیک ما قادر نیست که قابلیت پرداخت از هر طریقی را قبول کند.

با پرداخت این هزینه ها میتوانید به پارکینگ مراجعه کنید جهت تحویل اتومبیل البته بشرطی که تا قبل از ساعت 15 باشد وگرنه فردا تشریف بیاورید.

امیدوارم به بدنه اتومبیل تان خسارتی وارد نشده باشد.

متاسفم برای این نحوه مدیریت در یک کلان شهر.

مدیر محترم، اجرای دستورات و مصوبات شما در مراحل اجرایی هزاران اشکال دارد.

 

مهرداد ربیعی ،کارشناس رشته حقوق

 

 

 

دیدگاه / پاسخ