حالت شب
  • Monday, 29 April 2024
مقتدایی: تنوع زیستی منطقه به علت خشکسالی تالاب گاوخونی آسیب دیده است

مقتدایی: تنوع زیستی منطقه به علت خشکسالی تالاب گاوخونی آسیب دیده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: با وجودی که سالهاست تالاب گاوخونی خشک شده است اما عزم ملی هنوز برای احیای آن وجود ندارد و بدنبال آن تنوع زیستی منطقه آسیب دیده است.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، مقتدایی در روز جهانی تالاب اظهار داشت: مصوبات 9 ماده ای در ابتدای طی سالهای 91 تا 92 در شورای عالی آب تصویب شد و به نتیجه رسید اما تاکنون اجرایی و عملیاتی نمیشود.

وی با بیان اینکه تالاب گاوخونی یک سرمایه بین نسلی هست و باید در بالاترین سطح وجود داشته باشد، ادامه داد: باید گلایه مردم ورزنه در بالاترین سطح به گوش مسئولان برسد و نامه ای  در این ارتباط برای ریاست جمهوری ارسال شده  که بخش قابل توجهی از این صدا را منعکس کند .

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: تالاب گاوخونی متعلق به یک نقطه خاص نیست و یک سرمایه عظیم است.

وی بخشی از مشکلات زیست محیطی تالاب گاوخونی را بی برنامگی و بی توجهی به آن دانست و اظهار داشت: هنوز عزم جدی در سطح استانی و ملی برای رفع آنها بوجود نیامده است و با وجودی که مصوبات ۹ ماده ای احیای حوضه آبریز زاینده رود وجود دارد اما اجرایی نمی‌شود.

نماینده اصفهان با بیان اینکه منطقه شرق اصفهان و تالاب گاوخونی ظرفیت بسیاری برای رونق گردشگری دارد، تصریح کرد: با ایجاد منطقه حفاظت شده در این محدوده به محیط زیست آن کمک بسیاری می‌شود.

وی با اشاره به مکاتبه نمایندگان اصفهان برای رهاسازی آب زاینده رود در سال جاری، خاطرنشان کرد: در مجلس نهم طرحی در مجلس برای مسائل زیست محیطی اصفهان پیگیری شد اما به‌دلیل همکاری نکردن سازمان حفاظت محیط زیست، روی زمین ماند.

گاوخونی پایاب رودخانه زاینده‌رود است و یکی از تالاب‌های بین‌المللی در جلگهٔ مرتفع مرکزی ایران بشمار می‌آید که منطقه‌ای به وسعت ۴۷۶ کیلومتر مربع را پوشانده و در ۱٣٧ کیلومتری جنوب شرق اصفهان و در ٣۰ کیلومتری شهر ورزنه در مجاورت تپه‌های شنی واقع شده‌ است؛ این تالاب در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از تالاب‌های ارزشمند ایران در فهرست بین‌المللی کنوانسیون رامسر ثبت شد.

وی گفت: این باتلاق منابع زیستی غنی دارد، پناهگاهی برای پرنده‌های مهاجر و جانوران آبی و منبع درآمد و آسایش ساکنان این منطقه است و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود؛ از جمله گونه‌های پرنده‌ای که در این تالاب فرود می‌آمدند می‌توان به فلامینگو، انواع اردک‌، مرغابی، غاز، پرستوی دریایی، پلیکان، باتلان و کِشیم اشاره کرد.

دیدگاه / پاسخ