حالت شب
  • Wednesday, 01 May 2024
تولید ۸۶۰۰ تن ماهیان خوراکی در سال ۱۴۰۰ نفوذ دانش و تکنولوژی در حوزه آبزی‌پروری پایین است

تولید ۸۶۰۰ تن ماهیان خوراکی در سال ۱۴۰۰ نفوذ دانش و تکنولوژی در حوزه آبزی‌پروری پایین است

 مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، با اعلام این خبر که تولید ماهیان خوراکی استان اصفهان در سال 1400 بیش از 8600 تن بود، گفت: طی سی سال فعالیت نفوذ دانش و تکنولوژی به این حوزه پایین است که اگر بخواهیم در برنامه هفتم کار کنیم دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید تحقیقات و نفوذ دانش را افزایش دهند.

محمد رضا عباسی در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری با این موضوع که در راستای تحقق شعار سال نقش مکانیزاسیون و تجهیزات پیشرفته و تولید حوزه شیلات و آبزی‌پروری به چه صورت است، اظهار کرد: در بحث‌های شیلات تنوع کاری زیاد است و با توجه به پتانسیل‌های آبی که وجود دارد آب‌های شیرین و لب‌شور پتانسیل‌های آبزی‌پروری متفاوت است.

 

انواع تولیدات آبزیان در استان انجام می‌شود

 

وی ادامه داد: در استان اصفهان در چند دهه‌ای که برای آبزی‌پروری و اهداف شیلاتی تلاش شده شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای بوده‌ایم اگر چه اصفهان یک استان ساحلی یا قطب شیلاتی نیست ولی از نظر آبزی‌پروری و شیلات در جایگاه مطرحی در کشور است و انواع تولیدات آبزیان در استان انجام می‌شود.

 

استان اصفهان تولید آبزیان خوراکی و غیر خوراکی هر دو را دارد

 

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص تولیدات انواع آبزیان در استان، اظهار کرد: تولیدات در استان اصفهان شامل آبزیان خوراکی و غیر خوراکی است.

 

وی گفت: تولید آبزیان خوراکی در استان اصفهان شامل انواع کپور ماهیان، ماهی سردابی یا ماهی قزل آلای رنگین کمان و ماهیان خاویاری و غیره است که با توجه به پتانسیل آبی و در همه شهرستان‌های استان هم تولید می‌شود، هیچ شهرستانی نیست که تولید نداشته باشد منتها میزان تولید متفاوت است بعضی شهرستان‌ها در تولید ماهیان خوراکی اول هستند و بعضی در تولید ماهیان غیر خوراکی وضعیت بهتری دارند.

 

بیش از 8600 تن تولید ماهیان خوراکی استان اصفهان در سال 1400

 

عباسی اعلام کرد: تولید سال گذشته (1400) ماهیان خوراکی استان اصفهان بیش از 8600 تن بوده که شامل ماهیان قزل آلا و خاویاری و کپور ماهیان بوده است.

 

سال 1400سهم تولید ماهیان قزل آلا در آبهای لب شور بیش از 2500 تن بود

 

وی تصریح کرد: از کل تولید ماهیان خواراکی سال 1400 استان اصفهان سهم تولید ماهیان قزل آلا در آب‌های لب شور بیش از 2500 تن بود و بقیه در آب‌های شیرین بوده که از نظر تولید ماهیان گرمابی ورزنه، سمیرم، فریدون‌شهر و گلپایگان به ترتیب اولویت اول تا چهارم را داشتند.

 مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان این که کلا تولید ماهی قزل آلا در استان در مزارع منفرد و انواع استخرهای ذخیره آب کشاورزی حدود  7000 تن بود، اظهار کرد: همچنین تکثیر و تولید بیش از 50 میلیون تخم چشم زده تمام ماده ماهی قزل آلا ی رنگین کمان در استان داشتیم.

وی افزود: همچنین 1470 تن ماهیان گرم آبی ( کپور ماهیان)  درمنابع آبی طبیعی ودریاچه ها و انواع استخرهای ذخیره آب ودومنظوره کشاورزی با توجه به پتانسیل بالقوه در استان تولید شد.

 

عباسی با تصریح این که تولید 40 کیلو خاویار و حدود 9 تن گوشت ماهی خاویار پرورشی در آب‌های لب شور استان حاصل شد، گفت: در استان اصفهان تعداد 20 واحد فرآوری و کنسرو آبزیان و 3 واحد کارخانه خوراک آبزیان هم وجود دارد.

 

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اعلام کرد: ارزش کل تولیدات آبزی‌پروری شیلاتی استان در سال 1400 به غیر از صنایع‌فرآوری و صادرات بیش از10هزار میلیارد ریال بوده است.

 

حدود 50 درصد تولید ماهیان خوراکی استان اصفهان وابسته به سیستم‌های ذخیره بارانی است

 

 مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان توضیح داد: یکسری تولیدات آبزوی‌پروری در استخرهای ذخیره آب کشاورزی است، اینها استخرهای دو منظوره هستند که برای ذخیره آب مصرف کشاورزی ساخته شده و سیستم تحت فشار هستند در کنار استفاده از این ذخیره آب که اولویت کشاورزی است تولید آبزیان داریم شاید بتوان گفت حدود 40 تا 50 درصد تولید ماهیان خوراکی ما از این سیستم‌های ذخیره بارانی است.

ارتقای بهره‌وری از آبهای موجود و افزایش تولید آبزیان از اهداف سازمان شیلات است

 

وی با تاکید براین که قرار دادن سیستم آبزی‌پروری برای پرورش ماهی توجیه اقتصادی قابل قبولی برای کشاورز یا استخر دار به همراه دارد، افزود: یکی از اهداف سازمان شیلات ایران و بخصوص استان اصفهان نیز ارتقای بهره‌وری از آبهای موجود و افزایش تولید آبزیان است.

 

افزایش شاخص سرانه مصرف و ارتقا سلامت جامعه از دیگر اهداف سازمان شیلات است

 

عباسی ادامه داد: در کنار آن هدف‌های دیگری هم مدنظر سازمان شیلات و امور آبزیان است از جمله این که با تولید آبزیان شاخص سرانه مصرف بالا می‌رود و سلامت جامعه هم ارتقا پیدا می‌کند.

 

شاخص سرانه مصرف ماهی استان اصفهان طی سه دهه بیش از 5 برابر شد

 

 مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان خبرداد: در نتیجه فعالیت‌های چندین ساله که شیلات در استان اصفهان انجام داده شاخص سرانه مصرف ماهی از 2 کیلوگرم در دهه 70 الان به نزدیک 11 کیلو‌گرم رسیده و انواع بازارهای تخصصی فروش ماهی هم در اصفهان شکل گرفته و انواع ماهیان 20 تا 30 نوع ماهی عرضه می‌شود که تقریبا علاوه بر ماهیان پرورشی قزل آلا، کپور و خاویاری ماهیان جنوب و شمال هم در این بازارها در دسترس قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که نقش شیلات و آبزی‌پروری در سلامت و امنیت غذای جامعه اهمیت دارد و گرایش خوب مردم در مصرف را هم شاهد هستیم، گفت: این که استفاده از مکانیزاسیون و تجهیزات پیشرفته در آبزی‌پروری به چه صورت است از مباحثی است که قبلا مورد توجه بوده تجهیزات بروز استفاده شده و امسال هم که مزین به شعار تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است، تلاش کردیم بطور ویژه مدنظر باشد. 

 

نزدیک 5 هزار نفر اشتغال در حوزه شیلات و آبزی‌پروری استان اصفهان

 

عباسی تصریح کرد: نزدیک 5 هزارنفر اشتغال را در بحث شیلات در استان اصفهان داریم و اگر فناوری‌های وارد شود اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان هم کنار ما قرار خواهد گرفت.

 

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص بحث دانش‌بنیان و تقویت تولید در حوزه شیلات و آبزی‌پروری، اظهار کرد: امسال یکسری کارهایی را پیشنهاد دادیم البته سال‌های گذشته هم توجه به استفاده از تجهیزات پیشرفته در آبزی‌پروری و ارتقای بهره‌وری به ما کمک کرده است.

 

 عباسی خاطرنشان کرد: به روش سنتی تولید در واحد حجم خیلی پایین است اما با تجهیزات و مکانیزاسیون تولید در واحد حجم خیلی بالا می‌رود کمیت را تا دوبرابر افزایش می‌دهد همچنین در کیفیت اهمیت دارد که تصفیه آب و برگشت به چرخ تولید اتفاق می‌افتد.

 

امسال سازمان شیلات هوشمندسازی مزارع و استفاده از نانو در افزایش اکسیژن آب را پیگیر است

 

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، بیان کرد: امسال سازمان شیلات ایران پیگیر هوشمندسازی مزارع و استفاده از نانو در افزایش اکسیژن آب است دستگاه‌هایی که با کمک آن اکسیژن آب افزایش یابند را در دستور کار قرار داده و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در مبحث هوشمند سازی مزارع، افزایش اکسیژن آب بر پایه نانو، سیستم‌های نانویی برای تصفیه آب یا در بحث استفاده از نانو سیستم‌هایی در کاهش بیماری‌ها و تلفات ماهی کمک کنند.

 

نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در پایداری آبزیان، افزایش درآمد تولیدکنندگان و اشتغال است

 

 وی تاکید کرد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان در این عرصه‌های پیشنهادی ورود داشته باشند می‌توانند در پایداری آبزیان، افزایش درآمد تولید کنندگان و اشتغال بیشتر کمک کنند.

عباسی با اشاره به این که در حوزه شیلات و آبزی‌پروری تولیدکنندگان بایستی برای شرایط ایده‌آل از نظر فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی آب کنترل‌های بسیار دقیقی داشته باشند، عنوان کرد: کنترل دقیق اکسیژن آب، آمونیاک و دما و غیره همه اینها بصورت سنتی هم قبلا انجام شده اما پیشنهاد ما به شرکت‌های دانش‌بنیان این است که در هوشمندسازی مزارع وارد شوند فاکتورها را کنترل کنند که پرورش دهنده دیتای هوشمند داشته باشد.

 

وی گفت: با هوشمندسازی مزارع تولید در واحد حجم افزایش پیدا می‌کند به خاطر این که هوشمندسازی مزارع استرس تولیدکنندگان را کاهش می‌دهد و اگر استرس کم شود امنیت‌ماهی و آبزیان افزایش پیدا می‌کند. استرس تولیدکنندگان بعلت مشکلاتی که در جابجایی ماهی و تمیزکردن استخر و موارد دیگر اتفاق می‌افتد تاثیر مهمی بر حجم تولید دارد.

 

تولید سالانه ماهیان زینتی در استان اصفهان بیش از 70 میلیون قطعه است

 

عباسی تصریح کرد: استان اصفهان در بحث ماهیان زینتی پتانسل خوب و رتبه اول کشور را دارد بیش از 70 میلیون قطعه ماهی زینتی که در سال تولید می‌شود.  

آیا در شرایط خشکسالی و کمبود منابع آبی آبزی‌پروری توجیهی دارد؟

 

وی با تاکید براین که پتانسیل آب هر جایی هست می‌شود آبزی‌پروری انجام داد و نباید هدر برود، گفت: در بحث خشکسالی و کمبود نکته مهم این است که از آب موجود بهره‌برداری بهینه داشتیم، آبی که در آن پرورش ماهی باشد برای کشاورزی هم غنی می‌شود.

 

از نظر استفاده از تکنولوژی‌های روز آبزی‌پروری وضعیت در استان به چه صورت است؟

 

عباسی گفت: در بحث تکنولوژی در آبزی‌پروری شاید بتوانیم بگوییم در سی سال اخیر که شروع کردیم نفوذ بحث تکنولوژی شاید30 یا 40 درصد باشد یعنی دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی ورودشان در این رابطه خیلی کم بوده و اگر بخواهیم در برنامه هفتم کار کنیم باید جوری باشد که تحقیقات یا نفوذ دانش را افزایش دهند.

 

وی با تاکید براین که شاید در مزارع 30 تا 40 درصد مکانیزه هستند تازه مکانیزه کامل هم نیستند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها و مرکز علمی دانش‌بنیان وارد شوند پیشنهاداتی هم داریم، البته تا حدودی ارتباطات برقرار می‌شود قبلا خیلی کم بوده امروزه امیدواریم قوی‌تر باشد سازمان‌ها باید تعامل داشته باشند و دانشگاه‌ها هم از نظر علمی دانشی کمک کنند.

 

حفظ رتبه اول استان اصفهان در تولید ماهیان زینتی طی یک دهه

 

وی در خصوص رتبه  استان اصفهان از نظر تولید ماهیان خوراکی، گفت: از این نظر شاید سیزدهم و چهاردم و پانزدهم باشد رتبه آنچنانی نداریم چون محدودیت منابع آبی و خشکسالی داریم نتوانستیم رتبه بالایی کسب کنیم اما در تولید ماهیان زینتی چون آب زیادی نمی‌خواهد رتبه اول را در یک دهه اخیر داشته و داریم.

 

 خشکی زاینده‌رود چه تاثیری داشته؟

 

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، بیان کرد: خشکی زاینده‌رود خیلی تاثیر داشته یکسری مزارع حاشیه زاینده رود بودند که قطع آب زاینده رود باعث تعطیلی خیلی مزارع شد چون چاه‌ها از آبخوان‌های زاینده رود استفاده می‌کردند خشک شدند، خیلی از مزارع که آب شیرین استفاده می‌کردند حق آبه داشتند طرف شرق اصفهان فلاورجان مزارع گرمابی ما هم تعطیل شدند. 

 

وی در خصوص این که آیا میزان تولید ماهیان خوراکی در استان می تواند افزایش یابد یا نه، عنوان کرد: تولیدات ماهیان خوارکی در استان می‌تواند بیشتر از این باشد اگر زاینده‌رود احیا شود روند رشد آبزی‌پروری هم بیشتر می‌شود

 

 به دلیل خشکی زاینده رود چند مزرعه پرورش ماهی تعطیل شدند؟

 

 عباسی گفت: یک مزرعه تکثیر در فلاورجان داشتیم که انواع ماهیان را تکثیر می‌کردند با تولید چند میلیون ماهی، چاه‌ها خشک و تعطیل شد مزارع دیگری هم که آب چاه دارند به دلیل کاهش آب چاه‌ها تولید به نصف و کمتر رسیده طرف برخوار و شاهین شهر و شرق اصفهان شاید حدود 10 مزرعه بزرگ تعطیل شدند.  

 

 وی با تصریح این که البته در این شرایط یک مزیت برای شیلات و آبزی‌پروری این است که در برخی موارد چون آب شور شده برای کشاورزی قابل استفاده نیست در آبزی‌پروری استفاده می‌شود اما اگر خشکسالی ادامه داشته باشد همین هم نخواهد بود.

 

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بعنوان توصیه و کلام پایانی، اظهار کرد: نکته مهم این است که هر منبع آبی برای افزایش بهره‌وری به سمت آبزی‌پروری با سیستم‌ها نوین باید مدنظر قرار گیرد و دوم این که از نقش آبزیان در سلامتی غافل نشویم باید کمک کنیم مردم بیشتر سر سفره ماهی بیاوردند.

 

دیدگاه / پاسخ