حالت شب
  • Thursday, 25 April 2024
تولید ۹ هزار تن ماهی خوراکی در دیار کم آب اصفهان نشانگر کوشش و اقدام

تولید ۹ هزار تن ماهی خوراکی در دیار کم آب اصفهان نشانگر کوشش و اقدام

  به گزارش باخبرباش به نقل از ایرنا پرورش آبزیان به ویژه انواع ماهی یکی از صنایع مهم در کشورهای مختلف است که در کنار تامین امنیت غذایی در زمیننه اشتغالزایی و صادرات نقش بسزایی دارد.

ایران رتبه ۲۲ جهان در تولیدات آبزی را داراست با این وجود کشور ما در آسیا رتبه ۱۲، در غرب آسیا در بخش صید و صیادی رتبه اول و در آبزی پروری رتبه دوم را داراست که بی شک با حمایت و اختصاص تسهیلات و اعتبارات می توان زمینه بهبود آن را فراهم کرد.

بر مبنای آمار سال ۲۰۲۰ سازمان جهانی فائو، تولید آبزیان در دنیا ۲۱۴ میلیون تن بوده که از این میزان ۹۰ میلیون تن از محل صید و صیادی و ۱۲۴ میلیون تن از محل آبزی پروری تامین شده است.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات، هم اینک یک میلیون و ۲۵۶ هزار تن آبزیان در کشور تولید می‌شود که از این تعداد ۷۰۲ هزار تن در حوزه صید و صیادی و ۵۵۷ هزار تن در حوزه آبزی‌پروری است.

تولید ۹ هزار تن ماهی خوراکی در دیار کم آب اصفهان، نشانگر کوشش و اقدام

دورنمای تولید ۲.۶ میلیون تُن انواع ماهی تا سال ۱۴۰۴

رشد ۲ برابری تولیدات آبزیان کشور تا سال ۱۴۰۴ از مهمترین برنامه‌های جهادکشاورزی است تا جایی که تولید آبزیان کشور در این مدت به ۲.۶ میلیون تن برسد.

کارشناسان این حوزه معتقدند که زمینه ارتقای این صنعت در ایران مهیاست زیرا ۷۰ بندر صیادی، ۱۲۰ اسکله تخلیه آبزیان، ۳۷ اسکله مردمی نقطه تلاقی خشکی و دریا شرایط مناسبی را برای توسعه آن ایجاد کرده است.

۱۱ هزارو ۵۰۰ شناور در حوزه صید و صیادی فعال هستند و ۲۷ هزار مزرعه آبزی پروری داریم که از این مقدار نزدیک ۱۸ هزار مربوط به ماهیان گرمابی (کپورماهیان) و هفت هزار مزرعه ماهیان سردآبی (قزل آلا) است که بعد از انقلاب اسلامی با ۲۰۰ هزارتن تولید ماهی قزل آلا رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده ایم، از سوی دیگر ایران در غرب اقیانوس هند در حوزه صید و صیادی در بین ۳۲ کشور با ۱۷۸ هزارتن تولید رتبه دوم را داراست، میزان صادرات محصولات آبزی در سال ۱۴۰۰ از لحاظ وزنی ۱۶۶ هزارتن به ارزش ۵۵۶ میلیون دلار بوده که ۶۷ درصد ازلحاظ وزنی و ۲۷ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

تولید ۹ هزار تن ماهی خوراکی در دیار کم آب اصفهان، نشانگر کوشش و اقدام

کارشناسان تغذیه معتقدند پروتئین آبزیان بسیار ارزشمند است و با توجه به تنوع گونه‌ها، فراروی و ظرفیت‌های کشور باید تمرکز بیشتری در این حوزه داشته باشیم.

نگاهی به استان اصفهان بیانگر این است که اگرچه این منطقه از منابع آبی سرشار برخوردار نیست اما فعالان این صنعت توانسته اند در توسعه صنعت پرورش و تولید ماهی خوراکی گام های موثری بردارند.

تولید ۹ هزار تن انواع ماهیان خوراکی ۶۵ میلیون تخم چشم زده ماهی قزل آلا

مدیر شیلات و آبزیان سامان جهاد کشاورزی اصفهان در این زمینه اظهارداشت: استان با بیش از سه دهه تلاش در عرصه فعالیت‌های شیلاتی و آبزی پروری و تولید انواع آبزیان خوراکی ،ماهیان زینتی وسایر آبزیان جایگاهی در بازارهای داخلی و خارجی برای خود به‌دست آورده است.

محمد رضا عباسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استان اصفهان به لحاظ وجودظرفیت های بالقوه و بالفعل در مناطق مختلف و اقلیم های آب و هوایی و آب های شیرین و لب شور و همت تولیدکنندگان علاقمند و حمایت شیلات در در سال ۱۴۰۱ حدود ۹ هزار تن انواع ماهیان خوراکی مانند کپور ماهیان خاویاری و ماهی قزل آلا بالغ بر ۷۷ میلیون قطعه بچه ماهی، ۶۵ میلیون تخم چشم زده ماهی قزل آلا و حدود ۷۰ کیلو خاویاری پرورشی تولید کرد.

تولید ۹ هزار تن ماهی خوراکی در دیار کم آب اصفهان، نشانگر کوشش و اقدام

وی ادامه داد: این میزان تولید به اشتغال حدود پنج هزار نفر در استان اصفهان منجر شده و این آمار بدون در نظر گرفتن اشتغال در مراکز عمل آوری و عرضه آبزیان است.

استفاده از منابع آبی خرد راهکار توسعه پرورش ماهی در اصفهان

مدیر شیلات و آبزیان سامان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: در این منطقه با وجود کم آبی و خشکسالی سنوات اخیر افزایش بهره وری از منابع آب در دسترس مانند منابع آبی خرد، دریاچه‌های پشت سد و رودخانه ها در دستور کار قرار گرفته و از جمله اولویت های ۱۰گانه شیلات استان اصفهان است.

عباسی افزود: در این خطه علاوه بر تولیدات آبزی پروری،مراکز فرآوری و صنایع شیلاتی نیز در این چرخه فعال هستند و همچنین بیش از ۱۰ بازارچه تخصصی آبزیان و مراکز عرضه زنده، انواع آبزیان جنوب و پرورشی را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز در این ارتباط گفت: توسعه تمام زیربخش ها و زیرمجموعه های صنعت کشاورزی در این استان در دستور کار است تا بتوانیم زمینه اشتغالزایی، افزایش تولید و رفع نیازها را ایجاد کنیم.

مهرداد مرادمند خاطرنشان کرد: مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی برای توسعه این صنعت از جمله اصلی ترین موارد است.

دیدگاه / پاسخ