حالت شب
  • Monday, 29 April 2024
تکمیل دیوار ساحلی خوانسار ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

تکمیل دیوار ساحلی خوانسار ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

مدیر اداره منابع آب شهرستان خوانسار گفت: مهم‌ترین اقدامی که برای مقابله با سیل می‌توان انجام داد تکمیل دیوار ساحلی داخل شهر و روستاهای در مسیر است که نیاز به ۶۰ میلیارد تومان اعتبار دارد.

سجاد حاجیلو، اظهار کرد: در خوانسار به دلیل کوهستانی بودن و سنگ بستر عمیق فرونشست نداریم و منابع آبی شهرستان سطحی است و اگر بارندگی خوب باشد منابع آبی مطلوب است. در برخی روستاها به غیر از سال ۹۸ که آبسالی بود در دو سال گذشته با مشکل کمبود آب مواجه بودیم و باغات کشاورزی هیچ آبی نخوردند و در روستاهایی مانند رحمت‌آباد، تجره و مهرآباد خشکسالی بود.

وی افزود: سازمان زمین‌شناسی اندازه‌گیری‌های لازم برای تشخیص میزان فرونشست در خوانسار را انجام داده است که نتیجه آن هیچ فرونشستی را نشان نداد. سنگ‌بستر خوانسار ۲۰ متر است و زمین سنگلاخی غالب است و آب در لایه‌های این سنگ‌ها حرکت می‌کند و مانند آبرفت نیست که وقتی آب تخلیه شود فرونشست رخ دهد.

مدیر اداره منابع آب شهرستان خوانسار با بیان اینکه مهم‌ترین خطری که خوانسار را تهدید می‌کند وقوع سیل است، گفت: چون این شهر در شیب قرار گرفته است، اگر بارندگی شدیدی رخ دهد خطر سیل خوانسار را تهدید می‌کند و چرای دام پوشش گیاهی را تقریباً از بین برده است. سال ۱۳۳۶ و ۱۳۶۶ سیل در خوانسار رخ داده که ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت در پی داشت.

حاجیلو با بیان اینکه ساماندهی نسبی داخل رودخانه انجام شده است، تصریح کرد: مهم‌ترین اقدامی که برای مقابله با سیل می‌توان انجام داد تکمیل دیوار ساحلی داخل شهر و روستاهای در مسیر است که نیاز به ۶۰ میلیارد تومان اعتبار دارد. ۱۰ کیلومتر طول این دیوار ساحلی است که تا کنون ۳ کیلومتر آن با همکاری شهرداری و آب منطقه‌ای احداث شده است.

وی ادامه داد: اعتبارات آب منطقه‌ای محدود است و باید از اعتبارات جاری خود خرج کنند و اعتبار ردیف ملی و استانی ندارد. البته چون این سیل بند در محدوده شهر است طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها هدایت آب‌های سطحی در محدوده شهر باید انجام شود. هزینه‌های احداث دیوار ساحلی برای هر متر مکعب بیش از یک میلیون تومان است و احداث دیوار ساحلی برای مقابله با سیل ضرورت دارد.

مدیر اداره منابع آب شهرستان خوانسار، خاطرنشان کرد: در بالا دست حوزه می‌توان سامانه هشدار سیل ایجاد کرد که این مهم نیز باید انجام شود که برای تأمین اعتبار آن پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم که فعلاً بی‌نتیجه بوده است. البته ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم بستر رودخانه‌ها را تخریب می‌کنیم. فعلاً برای مقابله با سیل ۲۰ درصد اقدام کرده‌ایم و ۸۰ درصد اقدامات دیگر باید انجام شود.

دیدگاه / پاسخ