حالت شب
  • Friday, 19 April 2024
جوابیه ارتش در خصوص خدمات ارائه شده در شهرک شهید کشوری

جوابیه ارتش در خصوص خدمات ارائه شده در شهرک شهید کشوری

پیرو مطلب منتشر شده مورخ هفدهم بهمن با عنوان «اقدامی جدی برای ارائه خدمات زیربنایی در شهرک شهید کشوری نشده است» اداره کل روابط‌عمومی آجا در استان اصفهان جوابیه‌ای ارسال کرد.

به گزارش باخبرباش در متن جوابیه اداره کل روابط‌عمومی آجا در استان اصفهان آمده است:

«به‌تازگی در بعضی از سایت‌ها درباره ارتش جمهوری اسلامی ایران شرکت عمران آبشار اسپادانا و پروژه شهید کشوری مطالبی منتشر شده که نیاز دانستیم موارد زیر به استحضار عموم شهروندان و به خصوص مردم خوب شهرک شهید کشوری برسد.

۱- در سال ۱۳۷۲ مقام معظم رهبری زمینی بالغ بر ۳۰۰ هکتار از اراضی ارتش را جهت احداث منازل مسکونی به پرسنل غیور هوانیروز اختصاص دادند.

۲- بر این اساس از همان سال عضوگیری آغاز و در عرض چند سال نزدیک به ۱۰ هزار نفر از پرسنل هوانیروز به عضویت پروژه شهید کشوری در آمدند.

۳- تا سال ۱۳۸۰ تمام نقشه‌ها و مدارک مورد نیاز شهرسازی و سازمان‌های ذی‌ربط به منظور اخذ مصوبه کمیسیون ماده ۵ جهت طرح در شورای عالی معماری ارسال گردید.

۴- در سال ۱۳۸۰ پروانه کلی موافقتنامه اصولی مبنی بر احداث ۱۷ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی توسط شهرداری صادر شد که کلیه ساخت‌وسازها تاکنون بر مبنای همین پروانه کلی بوده است.

۵- در کنار این پروانه کلی، پیگیری‌های مستمر جهت اخذ کمیسیون ماده ۵ از طریق شرکت عمران آبشار اسپادانا انجام گرفت که شهرداری اصفهان مسئولیت اخذ مصوبه کمیسیون را به عهده داشته است.

۶- در سال ۱۳۸۵ مصوبات کمیسیون ماده ۵ توسط شورای عالی معماری و شهرسازی اعلام و ۳۰۰ هکتار به دو بخش ۱۷۰ هکتار و ۱۳۰ هکتار تقسیم شد؛ لازم به ذکر است ۱۷۰ هکتار از اراضی به عنوان سرانه‌های خدماتی کلان‌شهر اصفهان تعیین شد که ۴۰ درصد به همراه معابر و غیره آن نیز به شهرداری واگذار (که تمام آنها توسط شهرداری فروخته شده است) و سند آن انتقال یافته است؛ همچنین ۲۲ و نیم درصد از اراضی ۱۳۰ هکتاری به غیر از کلیه معابر و فضاهای سبز نیز به عنوان سهم شهرداری واگذار گردید و این شهرک عملاً به شهر اصفهان الحاق شد.

۷- از سال ۱۳۸۵ با توجه به اینکه مصوبه شورای عالی به صراحت شهرداری را موظف کرده بود تا نسبت به اخذ پروانه و پایان کار به میزان مورد توافق اقدام کند اما عملاًً به جز بخشی از فاز یک و دو اقدام خاصی در خصوص بقیه فازها صورت نگرفت و چندین بار نیز شورای عالی موضوع را پیگیری ولی اتفاق خاصی نیفتاد و مصوبات ابلاغ نشد.

ولی شرکت عمران آبشار اسپادانا به طور مکرر پیگیر اخذ پروانه ساخت و پایان کار بر اساس مصوبات قانونی بود که تمام توافق نامه‌ها و صورت‌جلسات موجود است و اگرچه توافقات به طور کامل عملی نشد اما شرکت عمران آبشار اسپادانا موفق به دریافت پایان کار تعدادی از بلوک‌ها و صدور ۳۰۰ فقره سند تک برگ و ارائه به مالکین گردید.

۸- عملیات اجرایی در پروژه شهید کشوری بر اساس پروانه کلی صادر شده تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشت اما با تغییر مدیریت شهری، علیرغم داشتن پروانه کلی مورد تأیید شهرداری، از ادامه فعالیت‌ها در این پروژه ممانعت شد؛ این اقدام در حالی رخ داد که در بعضی از زمین‌های سهم شهرداری، پروانه صادر و عملیات اجرایی آغاز شد.

۹- پس از پیگیری‌های به عمل آمده از سوی شرکت عمران آبشار در خصوص علت توقف عملیات اجرایی، مشخص شد که به دلیل عدم ابلاغ مصوبات شورای عالی در سال ۱۳۸۵ و افزایش ساخت و ساز باید میزان زمین خدماتی واگذاری جهت تأیید مصوبات بیشتر شود و به منظور رفع این مشکل به میزان ۱۶ هکتار دیگر از اراضی مجاور شهرک جهت افزایش سرانه‌های خدماتی توسط ارتش آزاد سازی و به اداره کل راه و شهرسازی جهت واگذاری به ارگان‌های خدمات‌رسان تحویل شد. لازم به ذکر است در خصوص تمام زمینه‌های خدماتی طی صورتجلسه‌ای سه‌جانبه به شهرداری و ارگان‌های خدمات‌رسان واگذار شده است.

۱۰- در راستای خدمات رسانی به شهروندان با مساعدت بنیاد تعاون ارتش به رغم آنکه فقط واگذاری زمین‌های خدماتی در تعهدات شرکت عمران آبشار اسپادانا بوده است اما این شرکت در راستای کمک به ساکنین شهرک اقدام به احداث یک باب مدرسه، احداث ایستگاه آتش‌نشانی و خرید برخی از تجهیزات مدرن آتش نشانی، راه‌اندازی مرکز بهداشت، مرکز موقت اورژانس و ایستگاه پلیس پیشگیری و همچنین اجرای عملیات خاکبرداری و فونداسیون دو مجموعه آموزشی و عملیات تسطیح و سنگ‌برداری مرکز بهداشت از دیگر اقداماتی بود که توسط شرکت عمران آبشار اسپادانا انجام گرفت.

۱۱- پس از ۱۶ سال از مصوبه سال ۸۵، مجدد در هفتم آذر ماه ۱۴۰۱ پس از پیگیری‌های مکرر بنیاد تعاون ارتش مبنی بر درخواست ابلاغ مصوبه کمیسیون ماده ۵ شورای عالی معماری و شهرسازی طی نامه‌ای با احداث ۱۴ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی در شهرک شهید کشوری موافقت نموده و موضوع را به استانداری اصفهان اعلام می‌کند که تاکنون هنوز این موضوع به شرکت اعلام نشده است.

۱۲- پس از اعلام مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی، طی جلساتی که در شهرداری و استانداری اصفهان مبنی بر آغاز عملیات اجرایی در فاز هفت برگزار شد، متأسفانه تمام مطالبات ادعایی شهرداری اصفهان از ارتش و ۱۷۰ هکتاری و غیره به موضوع فعالیت در ۱۳۰ هکتاری واقع در پروژه شهید کشوری گره زده شد و به رغم صورت‌جلسات و مذاکرات حضوری از فعالیت اجرایی در این فاز ممانعت به عمل آمد؛ با این حال به طور کتباً طی دو مرحله با شهرداری اصفهان در خصوص صدور پروانه مکاتبی شده که هنوز جوابی واصل نشده است،

۱۳- در ارتباط با خدمات زیربنایی نیز با توجه به اینکه از واحدهای ساخته شده حدود ۵ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی ساکن شده است، در حال حاضر حدود ۲۰ هزار نفر در شهرک شهید کشوری از تمام خدمات زیربنایی شامل انشعابات آب و فاضلاب برق گاز تلفن و اینترنت از طریق فیبر نوری و هوشمندسازی ساختمان‌ها برخوردار بوده است و هم اکنون در حال بهره‌برداری هستند که تمام قبوض آن از طریق ارگان‌های مربوطه صادر و توسط ساکنین پرداخت می‌شود.

۱۴- در رسانه‌ها موضوع آماده‌سازی زمین‌های خدماتی عنوان می‌شود که در این خصوص لازم به توضیح است که آماده‌سازی تمام زمین‌های خدماتی شامل آماده‌سازی معابر، پیاده‌روها و غیره، همچنین ارائه خدمات زیربنایی بر عهده شرکت عمران آبشار اسپادانا بوده که تاکنون اقدامات لازم صورت گرفته است.

۱۵- در ارتباط با خدمات روبنایی نیز معابر و دسترسی‌ها و آب راه‌ها و غیره در بخش ۱۳۰ هکتاری اجرا شده و شهروندان در حال بهره‌برداری از آن هستند.

۱۶- در فرایند احداث معابر و اجرای زیرساخت‌ها، شرکت عمران آبشار اسپادانا طی سالیان گذشته تاکنون نسبت به پرداخت هزینه‌های حفاری و همچنین عوارض مربوط به شهرداری اقدام نموده که اسناد مالی آن موجود است و مهر تأییدی است بر واگذاری آن به شهرداری و دیگر سازمان‌ها، در ارتباط با روشنایی معابر نیز باید عنوان کرد که طی مکاتبات متعددی با مسئولان ذیربط درخواست تحویل روشنایی‌ها نیز انجام شده است که مقرر شد تمام روشنایی‌ها پس از بهینه سازی بر اساس استانداردهای اداره برق تحویل شود

۱۷- با توجه به توضیحات داده شده شرکت عمران آبشار اسپادانا تاکنون هیچ‌گونه تخلفی در اجرای فعالیت‌های عمرانی خود نداشته و همواره تلاش کرده است بر اساس مقررات اقدام به فعالیت کند و طی سالیان گذشته در راستای اخذ پایان کار و تاییدیه‌های آتش نشانی که با جان و مال مردم در ارتباط است، از طریق شهرداری منطقه شش پیگیری شده که متأسفانه همکاری مطلوبی صورت نگرفته است.

۱۸- در پایان از تمام ساکنان شهرک شهید کشوری به دلیل مساعدت و یاری این شرکت در راستای انجام هرچه بهتر وظایف خود تشکر و قدردانی و همچنین از اعضای فاز هفتم به دلیل عدم هماهنگی ارگان‌های ذیربط در خصوص تغییر در شروع عملیات اجرایی عذرخواهی می‌کنم.

لازم به ذکر است که در این رابطه شخص مدیرعامل شرکت و همچنین مدیرعامل بنیاد تعاون ارتش به طور جدی پیگیر این موضوع هستند که امیدواریم با کمک ارگان‌های مربوطه به‌زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی در فاز هفتم باشیم.»

دیدگاه / پاسخ