حالت شب
  • Saturday, 27 July 2024
حُقه‌های نوروزی کلاهبرداران اینترنتی و ضرورت هوشیاری شهروندان

حُقه‌های نوروزی کلاهبرداران اینترنتی و ضرورت هوشیاری شهروندان

  به گزارش باخبرباش این کلاهبرداری ها در قالب فروش اجناس و کالاهای ارزان قیمت و یا با تخفیف خاص، تبلیغات فریب‌دهنده برای فروش اجناس تقلبی، تحویل ندادن کالا و دیگر موارد در شبکه‌های اجتماعی به بهانه دستیابی به حساب مالی کاربران است.

دامنه تبلیغات کلاهبرداران اینترنتی از تهیه میوه، آجیل تا بسته‌ها و تورهای مسافرتی، رزرو بلیت هواپیما، هتل و دیگر موارد را شامل می‌شود.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فرماندهی انتظامی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به توصیه‌هایی در این رابطه به شهروندان پرداخت و گفت: کلاهبرداران برای خسارت زدن به شهروندان، نقشه‌های مختلف و پیچیده‌ای را طراحی می‌کنند که نیازمند هوشیاری بیشتر در خریدهای آنلاین است.

سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی افزود: آن‌ها با طراحی درگاه‌های پرداخت اینترنتی جعلی و فیشینگ، کاربران را به صفحات جعلی هدایت کرده و حساب بانکی آن‌ها را خالی می‌کنند.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از شگردهای کلاهبرداران در آستانه عید نوروز انتشار آگهی جعلی رزرو (ذخیره، اجاره) اماکن اقامتی یا هتل، تهیه بلیط و تورهای نوروزی است.

رییس پلیس فتا اصفهان ادامه داد: در این راستا آن‌ها با ارسال پیامک های جعلی حاوی لینک مُخَرب و ارسال اپلیکیشن های جعلی در شبکه اجتماعی اقدام به سرقت اطلاعات کاربران می‌کنند.

وی تاکید کرد: کاربران پیش از هر اقدام برای خرید در شبکه‌های اجتماعی و بمنظور پیشگیری از گرفتار شدن در دام کلاهبرداران اینترنتی باید به بررسی سوابق فروشگاه‌های اینترنتی، داشتن تلفن ثابت و دفتر مشخص و بررسی نظرات دیگر مشتریان بپردازند.

سرهنگ مرتضوی، از شهروندان خواست تا به هیچ عنوان اطلاعات سفر خود را در اینترنت و شبکه‌های مجازی به اشتراک نگذارند، زیرا ممکن است سارقان در فضای مجازی از این اطلاعات سوءاستفاده کنند.

وی یادآور شد: شهروندان می‌توانند آخرین آموزش‌های لازم و هشدارهای سایبری را از طریق سایت پلیس فتا در بخش گزارش مردمی دریافت کنند.

 

منبع: ایرنا 

دیدگاه / پاسخ