حالت شب
  • Saturday, 27 July 2024
کاهش جمعیت خبرنگاران دراصفهان/ فقر خبرنگار متخصص چالشی پیش رو

کاهش جمعیت خبرنگاران دراصفهان/ فقر خبرنگار متخصص چالشی پیش رو

خبر یک صنعت زنده و گویایی است کهدر شرایط ویژه کشور، امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند خبرنگار متخصص، متعهد، متبحر و تحلیل‌گر هستیم که اگر چاره جدی برای کاهش شدید جمعیت خبرنگاران در اصفهان اندیشیده نشود، قطعا به یقین  آسیب های آن نه تنها بر پیکره رسانه بلکه در اصفهان نمود می یابد.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، عاطفه قلع ریز، عواملی همچون عدم حمایت قانونی از خبرنگار ، نداشتن امنیت شغلی و بیمه نکردن خبرنگاران از سوی کارفرماها و عدم پرداخت حقوق مکفی به خبرنگاران و بی‌اعتنایی متولیان به رفع مشکلات خبرنگاران باعث بی‌انگیزگی خبرنگاران در سالهای گذشته  شده است.

اگرچه در سالهای گذشته شاهد رشد رسانه های مکتوب و غیر مکتوب به صورت قارچ گونه ای بودیم اما به میزان افزایش تعداد رسانه ها، جمعیت خبرنگار  رشد نکرد که یکی از دلایل آن کم کاری در عرصه آموزش و تعلیم و تربیت خبرنگار است.

قدرت هر جامعه به داشتن خبرنگاران کارآزموده و متخصص و وجود رسانه‌های بیطرف است و هر آنچه در این عرصه شاهد کاهش جمعیت این  گروه از خبرنگاران باشیم یک قدم به پرتگاه عقب ماندگی و سراشیبی نزدیک شدیم.

خبرنگاران را بعنوان نمایندگان جامعه مردمی و مسئولان میتوان ازآنها یاد کرد و نقش آفرینی آنها در این عرصه از منظر بیدارسازی و جهت دهی به افکار عمومی، تعیین نقشه راه برای کشور، اطلاع‌رسانی بموقع و درست و بدون غرض ورزی، شفاف‌سازی و آزادی بیان پراهمیت است.

از زمانی که بازاریابها رسانه‌دار شدند و بجای تحلیل وقایع و خبرنویسی که تلفیقی از علم وهنر است، تایپیست نقل قولهای مسئولان شدند و  رنگ سیاست بر رسانه ها چیره شد، اعتماد عموم به رسانه سلب و جای آن را شبکه های مجازی گرفت.

در همین راستا رسانه ها خوانندگان واقعی خود را از دست دادند و با سقوط یکی پس از دیگری آنها مواجه شدیم.

آنچه در جامعه رسانه ای امروز تاسف بار شده پیشی گرفتن شبکه‌های مجازی از رسانه های مجوز دار است و در مواقعی شاهد ایده گرفتن رسانه ها از شبکه های اجتماعی میگیرند.

فامیل بازی در رسانه‌ها و عدم احقاق حقوق واقعی خبرنگاران از سوی کارفرماها و عدم پایش درست خبرنگاران از سوی ارشاد و عدم کارایی لازم انجمن های مردم نهاد در حوزه رسانه از دلایل دلسرد شدن خبرنگاران از رسانه و جدا شدن از پیکره آن شده است.

اگر چه قانون در راستای حمایت از اصحاب رسانه، سختی کار را برای خبرنگاران تعریف کرد اما متاسفانه شاهد انتشار اسامی خانواده صاحبان رسانه به جای خبرنگاران در لیست بیمه بودیم و این امتیاز ویژه نیز در سایه بی لطفی کارفرماها از خبرنگارانی که بدون وقفه و زمان بدنبال انتشار اخبار هستند، گرفته شد.

به گفته متخصصین واهل فن، خبر صرفا چیدمان،" وی گفت  و وی افزود به مطالب نیست" بلکه خبر تلفیقی از درآمیختگی علم و هنر در نگارش شنیده‌ها، دیده‌ها و افکار نویسنده است و تنها در این حالت شاهد اثرگذاری خبری و جریان‌سازی آن خواهیم بود.

خبر یک موجود زنده است و برای جان بخشیدن به آن باید آگاه به  اصول حرفه‌ای و دانش تخصصی باشیم و از نگاه سطحی به آن باید پرهیز شود.

آنچه امروزه اصفهان را در حوزه رسانه ضعیف کرده است وجود لابی‌گریهای زیاد در این عرصه است و افرادی که با سوء استفاده از نام رسانه قدرت می یابند اما از سوی دیگر خبرنگارانی را شاهد هستیم که تنها از این مسیر امرار معاش می‌کنند و مورد بی لطفی جدی قرار گرفتند و  پیشتر نداشتن یک ngo قوی در  استان از دلایل بروز این دست اتفاقات است.

 

دیدگاه / پاسخ