حالت شب
  • Wednesday, 24 April 2024
خدمات درمان ناباروری در اصفهان تحت پوشش بیمه قرار گرفت

خدمات درمان ناباروری در اصفهان تحت پوشش بیمه قرار گرفت

به گزارش خبرنگار باخبرباش  مهرداد زینلیان  امروز چهارشنبه در نشست علمی آموزشی خبری عنوان کرد: تاکید این روزهای رهبر انقلاب بر مسئله جمعیت است اما در دهه‌های اخیر متوسط رشد سالانه جمعیت از حدود سال‌های ۷۰ که بالاتر از دو و نیم درصد بود به هفت دهم رسیده که نشان‌دهنده کاهش سریع نرخ رشد سالانه جمعیت است.

وی با اشاره به شاخص‌های جمعیت در استان، افزود: نرخ باروری کلی جمعیت از عدد هفت در سال ۱۳۴۵ به یک و هفت دهم بوده این یعنی در گذشته هر مادری به طور متوسط هفت فرزند به دنیا می‌ آورد و اکنون این عدد به یک و هفت دهم و در اصفهان یک و چهار دهم رسیده است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان آمار تولد خام در اصفهان را از میانگین کشور و بسیاری استان‌ها پایین‌تر دانست و خاطر نشان کرد: درصد رشد فنی جمعیت سال ۹۹ در کشور هفت دهم و در اصفهان ۵۵ صدم درصد است، نرخ باروری کلی در کل کشور ۱.۷۱ و اصفهان ۱.۴۹ است که در این زمینه نیز اصفهان از آخر در رتبه هفتم قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به سقوط نرخ باروری ملی در مقایسه با کشورهای جهان و آسیا از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۵، تاکید کرد: کشورهای دیگر از نظر رشد جمعیت به سرعت از ما پیشی گرفتند و هیچیک از این کشورها افت و سقوط آسانسوری کشور ما در دهه‌های اخیر را تجربه نکردند و این از یک سو تأثیر سیاست‌های سلامت را بر شاخص‌های جمعیتی نشان می‌دهد و اینکه اگر بخواهیم از این شرایط چاله جمعیتی که در آستانه ورود به آن هستیم خارج شویم نیاز به اصلاح سیاست‌های جمعیتی داریم.

وی نرخ رشد سالانه جمعیت در سناریوی سوم را دو و نیم درصد برشمرد و گفت: در این سناریو جمعیت در دو دهه بعد ۱۱۶ میلیون نفر خواهد بود و تنها ۱۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند.

در ادامه این نشست،دکترالهام نقشینه متخصص زنان و زایمان از درمان تحت بیمه نازایی در اصفهان خبر داد بیان کرد: مرکز ناباروری حضرت مریم(ص) واقع در بیمارستان شهید بهشتی توانایی درمان نازایی را دارد.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: با افزایش پیری جمعیت و افزایش ازدواج در سن بالا ما شاهد هستیم که امکان درمان برای باروری این زوجین وجود ندارد 

دیدگاه / پاسخ