حالت شب
  • Monday, 22 April 2024
خشکی زاینده رود، اصفهان را دچار فرونشست و زمین لرزه شدید کرده است

خشکی زاینده رود، اصفهان را دچار فرونشست و زمین لرزه شدید کرده است

جانشین مجمع رهروان امربه معروف و نهی ازمنکر استان اصفهان گفت: خشکی زاینده رود اصفهان را در معرض شدید فرونشست و زمین لرزه‌های شدید کرده است.

به گزارش خبرنگار باخبرباش، حجت السلام حمیدرضا صادق‌زاده با انتشار مقاله‌ای در حوزه " نقش حقابه زاینده‌رود در توسعه اصفهان و کشور"، اظهار داشت: بدون وجود دائمی آب در رودخانه زاینده‌رود، سرعت فرونشست زمین افزایش یافته است و ابنیه‌ها اعم از منازل مسکونی و ساختمانهای غیرمسکونی و آثار تاریخی اطراف زاینده رود، دچار مشکلات حاد خواهد شد.

وی ادامه داد: بدنبال فرونشست زمین، منافذ عبور آب زیرزمینی کم کم مسدود می شود به گونه ای که اگر زمان آن بگذرد، حتی با احیای دائمی رودخانه باز هم امکان تغذیه سفره های زیرزمینی وجود نخواهد داشت و لرزش های حاصل از نیروهای درونی کره زمین در این مناطق به دلیل نبود منافذ آبی، به سطح زمین رسیده و احتمال زلزله و ارزشهای متعدد زیادتر خواهد شد.

نویسنده و محقق و پژوهشگر حوزه زاینده رود تصریح کرد:  مشکلات زیست محیطی که به دلیل خشکی تالاب گاوخونی و رها شدن بسیاری از اراضی کشاورزی و عدم تغذیه پوشش گیاهی مراتع حوزه زاینده رود شکل گرفته است، مشکلات غیر قابل جبرانی را به وجود خواهد آورد.

خشکی تالاب گاوخونی عامل طغیان بسیاری از بیماریها شده است

تنوع گیاهی و جانوری درحوضه آسیب دیده و تعادل اکوسیستم بهم خورده و موجبات طغیان بسیاری از بیماریها و عوامل بیماری زا ایجاد  ایجاد کرده است.

وی بیان داشت: مهاجرت ها و تغییر کاربری ها و از دست رفتن بسیاری از مشاغل که در طول تاریخ و یا سال های معاصر با صرف هزینه های نجومی ایجاد شده است از بین خواهد رفت که مسائل اجتماعی و امنیتی فراوانی رقم  میزند و تاثیرات منفی زیادی در اعتقادات معنوی و مذهبی مردم بوجود می آورد.

صادق زاده تصریح کرد: افزایش آمار بزهکاری های مختلف، ترک تحصیل ها و از هم پاشیدگی های بسیاری از زندگی ها و تأخیر در ازدواج ها و غیره را بوجود خواهد آورد کما اینکه در همین سالهای اخیر، شاهد بسیاری از اتفاقات ناگوار بودیم.

وی افزود: افرادی که تصور می کنند، می توان جایگزینی برای زاینده رود دائم و و تالاب گاوخونی و این اکوسیستم ایجاد کنند. سخت در اشتباهند.

نویسنده مقاله" نقش حقابه زاینده‌رود در توسعه اصفهان و کشور" اضافه کرد: ارزانترین، موثرترین، مطلوب ترین، نتیجه بخش ترین و ممکن ترین کاری که برای پیشگیری از به وجود آمدن مشکلات به وجود آمده می توان انجام داد، این است که تمام ظرفیتها به کار گرفته شود که رودخانه دائمی شود.

دیدگاه / پاسخ