خیابانهای غذا ویترینی زنده برای جذب گردشگر به اصفهان
اصفهان - خیابان غذا به یکی از جذابیتها در عرصه گردشگری تبدیل شده و اصفهان مدتی است درکنار برخی شهرهای بزرگ کشور در این زمینه فعال شده است.
خبرگزاری مهر، گروه استانها -مرجان سیف الدین: خیابان غذا یا استریت فود به راستهای گفته میشود که در آن دکهها غذاهای مختلف بومی و غیر بومی سرو میکنند و مردمی که در حال گذر از خیابان هستند، میتوانند از این غذاها خریداری کنند. این فضاها با ترکیب فرهنگ و تعامل اجتماعی و اقتصادی به خصوص در اصفهان میتواند، جایگاه ویژهای در میان مردم و گردشگران داخلی و خارجی پیدا کنند و جامعهای کوچکی را رقم میزنند که نقش یک موزه زنده غذا را خوب ایفا میکنند و از موردی بودن تبدیل به مجموعههایی با ثبات تر میشوند. با توجه.
خیابان غذا، نشاط اجتماعی
از آنجا که گردشگری به عنوان یک پدیده اجتماعی در سطح بین المللی مطرح است، خیابان غذا هم میتواند یکی از راههای جذب گردشگر داخلی و خارجی و حتی محلهای باشد. خیابانهای غذا در اصفهان به ویژه چهارباغ عباسی و چهارباغ خواجو فراتر از یک فضای صرف غذایی هستند. این فضاها مکانهایی هستند که در آنها شما میتوانید با افراد از طبقات مختلف اجتماعی و فرهنگی روبرو شوید و تجربهای غنی از تعاملات فرهنگی داشته باشید. این خیابانها بهعنوان پل ارتباطی میان فرهنگهای مختلف عمل کرده و هویت شهری اصفهان را در قالب غذاهای محلی و سنتی به نمایش میگذارند.
حسین جعفر پور، کارشناس جامعه شناسی در این باره گفت: این فضاها نقش پررنگی در حمایت از کسب وکارهای کوچک، خوداشتغالی و مشاغل سیار دارند.
این استاد دانشگاه آزاد درگفتگو با خبرنگار مهر افزود: به دلیل پایین بودن هزینههای راهاندازی، ون کافهها و دکههای غذایی به گزینهای مقرون به صرفه برای کارآفرینان تبدیل شده است و از سوی دیگر، قیمت مناسب غذاهای خیابانی، آن را برای طیف وسیعی از مردم و گردشگران جذاب میسازد، که این موضوع به افزایش درآمد محلی و رونق اقتصادی مناطق مختلف منجر شده است.
وی با اشاره به اینکه خیابان غذا میتواند یک عامل نشاط اجتماعی و همگرایی فرهنگی هم باشد افزود: فضای باز و عمومی خیابان غذا فرصتی برای همنشینی اقشار مختلف اجتماعی و فرهنگی فراهم میکند. در این مکانها، افراد از طبقات و فرهنگهای گوناگون، در کنار هم غذا میخورند، گفتگو میکنند و تجربه مشترک خلق میکنند.
جعفر پور ادامه داد: این تعاملها باعث افزایش سرزندگی شهری و پویایی فرهنگی میشود و حس تعلق به فضاهای عمومی را تقویت میکند و نه تنها بستری برای تجربه غذاهای متنوع است، بلکه محلی برای تعامل فرهنگی، نشاط اجتماعی، رونق اقتصادی و تقویت گردشگری شهری به شمار میآید.
وی معتقد است: با توسعه هوشمندانه و حمایت همهجانبه، این فضا میتواند به یکی از پایههای برندینگ فرهنگی و گردشگری ایران تبدیل شود.
خیابان غذا، جاذبهای جدید برای گردشگری
گردشگری و اثرات گردشگری بر جامعه و بالعکس را تنها با ورود گردشگر نباید بررسی کرد، بلکه چگونگی آماده شدن جامعه برای پذیرش گردشگر هم از مواردی است که در این مقوله می گنجد و اینکه با روشهای جدید میتوانیم آنها را دوباره میزبان و افزایش ماندگاری گردشگر و تکرار سفر را افزایش دهیم بنابراین مشاهده میکنیم که همین فعالیتهای ناملموس چگونه میتواند بر صنعت گردشگری کشور تاثیر گذار باشد.
فریبا مقصودی، فعال حوزه گردشگری، نوآوری در طراحی و خدمات را برای بسیاری از گردشگران، تجربه خوبی عنوان کرد.
وی گفت: غذاهای خیابانی یکی ازاین نوآوریهای رو به جلو و از دلایل بازگشت گردشگران داخلی و خارجی به یک مقصد است.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بسیاری از شهرهای ایران ازاین قابلیت توریستی خود بسیار خوب استفاده کردند بطوریکه گردشگران، تجربه غذا خوردن در فضای آزاد را به عنوان بخشی از هویت مقصد میشناسند و این فضاها را در لیست بازدیدهای خود قرار میدهند.
مقصودی با بیان اینکه برخی از آژانسهای هواپیمائی برای جذب توریست این مکانها را بسیار تبلیغ میکنند ادامه داد:. فضای گرم و صمیمی خیابان غذا، خاطرهای فراموشنشدنی میسازد و موجب افزایش رضایتمندی سفر، ماندگاری بیشتر در مقصد و حتی سفر مجدد و تشویق دیگر گردشگران برای سفر به مقصد مورد نظر میشود.
خیابان غذا فراتر از یک وعده خوراکی است
خیابان غذا نه تنها مکانی برای تجربه طعمهای متفاوت و متنوع است، بلکه یک بستر فرهنگی و اجتماعی بینظیر نیز به شمار میآید. وقتی گردشگران به یک شهر سفر میکنند، یکی از اصلیترین دغدغههایشان شناخت فرهنگ محلی از طریق غذاست. خیابانهای غذا، این فرصت را فراهم میکنند که افراد بتوانند به شکل مستقیم با سنتها، آداب و رسوم و ذائقههای بومی آشنا شوند.
محمد رضا خوشحال، کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری است، وی دراین باره گفت: در خیابان غذا، از تجملات کاذب، رستورانها لوکس و گران قیمت، خبری نیست، برعکس فضای صمیمی تر و اصیلتری دارند و مردم محلی و گردشگران در کنار هم جمع میشوند و این تعامل باعث ایجاد ارتباط فرهنگی میشود که یکی از اهداف اصلی گردشگری فرهنگی است.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر به نقش مهم اقتصادی آن اشاره کرد و افزود: خیابان غذا نقش مهمی در اقتصاد محلی ایفا میکند و حمایت از تولیدکنندگان و فروشندگان محلی، ایجاد اشتغال و رونق کسب و کارهای کوچک و همچنین ترویج غذاهای سنتی، همه از مزایای این فضاها هستند.
وی در زمینه جامعه شناسی و مردم شناسی معتقد بود: خیابانهای غذا در شهرهای ایران به عنوان نماد زندگی شهری و هویت محلی، میتوانند تصویر مثبتی از مقصد گردشگری ارائه دهند و خاطرهای به یادماندنی برای گردشگران بسازند که آنان را به بازگشت دوباره ترغیب کند.
خوشحال با بیان اینکه در سالهای اخیر توسعه و حمایت از خیابانهای غذا روند خوبی داشته است ادامه داد: برای پایداری و توسعه این فضاها، نیاز به سیاستگذاری منسجم، حمایتهای دستگاههای دولتی و خصوصی برای افزایش سطح خدمات وجود دارد، تا بتوانیم میراث فرهنگی که سابقه بسیاری در صنعت گردشگی دارد معتقد است: در سطح جهانی، غذاهای خیابانی نقش مهمی در انتقال فرهنگها دارند و خوراکیها فقط وعده غذایی نیستند بلکه داستانی از تاریخ، سبک زندگی، ادبیات و رسوم مردم هر منطقه را روایت میکنند.
نواع سوپ، سمبوسه، فلافل، جوجه کباب (کتف و بال)، جگر، کباب لقمهای، سیب زمینی، قارچ سوخاری و ذرت، سوپ، بلال، لبو و باقالی از محبوبترین و نوستالژیترین میان وعدهها در خیابانهای غذای ایران است.
فرهنگ فروش و ارائه غذا در خیابانهای بسیاری از کشورهای جهان سابقه طولانی دارد و بهنوعی میتوان گفت هر غذای خیابانی علاوه بر اینکه راهی برای امرارمعاش بخشی از افراد جامعه است اما معمولاً از بعد فرهنگی، منعکسکننده فرهنگ محلی و سنتی کشور خود است.
ازآنجاییکه طبق بررسیهای فائو هرروز حدود ۵/ ۲ میلیارد نفر در جهان غذای خیابانی میخورند، میتوان با قاطعیت گفت که این فرهنگ از آن دسته مقولاتی است که هنوز تحت تاثیر نفوذ سرمایهداری قرار نگرفته است، بنابراین فرصتی ناب برای اصفهان است که به دنبال توسعه گردشگری و بهبود شرایط اقتصادی خود هستند.
فرصتی که میتواند باتوجه به خواهر خواندگی با شهرهای بزرگ دنیا اقتصادی دائم و پرقدرت را داشته باشد و جایگزین مناسبی به جای دکههای کرایه دهنده قلیان باشد، وبرای حفظ و توسعه این فضاهای جذاب، نیاز به سیاستگذاریهای منسجم و حمایت از کسب وکارهای محلی و صنایع کوچک وجود دارد. با توسعه زیرساختها و ایجاد فضاهای مناسب، خیابانهای غذا در اصفهان و شهرهای اطراف آن میتوانند بیش از گذشته به یکی از برندهای برجسته گردشگری کشور تبدیل شوند و در کنار جاذبههای تاریخی، گردشگران بیشتری را به این شهر تاریخی جذب کنند.
دیدگاه / پاسخ
موارد مرتبط
محبوبترین مطالب
مجموعه ها
خبرنامه
با عضویت در خبرنامه از جدیدترین اخبار روز مطلع شوید!