حالت شب
  • Thursday, 13 March 2025
دانش‌آموزان شهرضایی که از پرورش قارچ به درآمد رسیده‌اند

دانش‌آموزان شهرضایی که از پرورش قارچ به درآمد رسیده‌اند

  

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صاحب نیوز» به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، هنرستان کشاورزی حکیم ناصح قمشه‌ای با راه‌اندازی واحد تولید قارچ، نه‌تنها به تربیت نیروی متخصص در حوزه کشاورزی می‌پردازد، بلکه با پرداخت پاداش به هنرجویان از محل فروش محصولات، گامی موثر در جهت درآمدزایی و کارآفرینی دانش‌آموزان برداشته است.

ایجاد فضای واقعی کار برای هنرجویان   

سید فرزاد طباطبایی، مدیر هنرستان کشاورزی حکیم ناصح قمشه‌ای، با تأکید بر اهمیت ایجاد محیط واقعی کار و تقویت روحیه کارآفرینی در هنرجویان اظهار داشت: «یکی از اهداف مهم ما افزایش انگیزه تولید در بخش کشاورزی است. در همین راستا، یک واحد تولید قارچ در فضای مسقف و غیرقابل استفاده هنرستان به مساحت ۲۰ مترمربع راه‌اندازی شده است. این فضا ظرفیت نگهداری حدود یک تُن کمپوست برای ایجاد بستر کشت را دارد.»

تولید و عرضه محصول در بازار  

طباطبایی در ادامه افزود: «در این واحد تولیدی، امکان اجرای سه تا چهار دوره کشت قارچ در طول سال وجود دارد و محصول تولیدی عمدتاً به همکاران فرهنگی و فروشگاه‌های محصولات کشاورزی عرضه می‌شود.»

آموزش علمی و عملی پرورش قارچ  

وی با اشاره به اینکه پرورش قارچ یکی از دروس اصلی رشته امور باغی است، گفت: «درس پرورش قارچ در پایه دهم به مدت هشت ساعت در جدول درسی هنرجویان گنجانده شده است. در این درس که به‌صورت کارگاهی برگزار می‌شود، هنرجویان علاوه بر مباحث تئوری، مهارت‌های عملی لازم برای پرورش قارچ دکمه‌ای و صدفی را فرا می‌گیرند.»

مراحل پرورش قارچ و بازدهی اقتصادی  

مدیر هنرستان کشاورزی حکیم ناصح قمشه‌ای درباره روند پرورش قارچ در این واحد تولیدی توضیح داد: «این فرآیند ۶۰ روز به طول می‌انجامد که در دو دوره زمانی انجام می‌شود. در ۳۵ روز نخست، مراحل آماده‌سازی بستر کشت شامل پنجه‌زنی، تخته‌کوبی و خاک‌دهی انجام می‌شود و در ۲۵ روز دوم، مراحل شوک‌دهی و برداشت محصول صورت می‌گیرد. در این واحد روزانه بین ۶ تا ۱۰ کیلوگرم قارچ برداشت می‌شود.»

طباطبایی همچنین از پرداخت پاداش به هنرجویان از محل سود حاصل از فروش قارچ خبر داد و گفت: «این پاداش بسته به شرایط بازار، در هر دوره تولید بین ۴ تا ۶ میلیون تومان برآورد می‌شود.»

افق‌های شغلی و انگیزه‌های هنرجویان  

دو تن از هنرجویان پایه دهم رشته امور باغی این هنرستان، سینا دواری و سیدپرهام طباطبایی، در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره اهدافشان از مشارکت در این فعالیت اظهار داشتند: «علاقه‌مندی به رشته تحصیلی و جذابیت تولید محصول قارچ از دلایل اصلی ما برای انتخاب این فعالیت بود.»
آن‌ها همچنین به ویژگی‌های مثبت این شغل اشاره کردند و گفتند: «کوتاه بودن دوره بازدهی، نیاز به هزینه‌های کم برای شروع فعالیت و امکان ادامه این حرفه به عنوان شغل آینده از دیگر دلایل انتخاب این مهارت است.»

آموزش در کنار تولید؛ الگویی موفق  

نکته قابل توجه این است که کارگاه پرورش قارچ در داخل فضای هنرستان و در کنار کلاس‌های درس دایر شده است. این امر نه‌تنها تأثیری بر روند تحصیلی هنرجویان ندارد، بلکه تجربیات این هنرجویان در زمینه پرورش قارچ، به سایر دانش‌آموزان علاقه‌مند منتقل شده و انگیزه‌ای قوی برای ورود به بازار کار و کارآفرینی ایجاد کرده است.
این رویکرد آموزشی که تلفیقی از آموزش تئوری و مهارت‌های عملی در محیط واقعی کار است، می‌تواند الگویی موفق برای دیگر هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور باشد.

دیدگاه / پاسخ