حالت شب
  • Thursday, 28 March 2024
درد زیر شکم در مردان و زنان نشانه چیست؟

درد زیر شکم در مردان و زنان نشانه چیست؟

 باخبرباش به نقل از برترین ها : ناحیه شکم به دلیل داشتن اندام های مهم بدن اهمیت ویژه ایی دارد. اگر هر کدام از این اندام ها دچار مشکل شوند با هشدارهایی مانند درد همراه خواهد بود. یکی از شایعترین دردهای شکمی, درد زیر شکم سمت چپ است که در این مطلب به آن می پردازیم.

دردهای زیادی ممکن است در مناطق مختلف شکم ایجاد شود که هر کدام از این دردها مربوط به نقطه ایی خاص بوده و علت و درمان آن ها متفاوت باشد. یکی از این مناطق, درد زیر شکم سمت چپ است که بیشتر در زنان و سالمندان رخ می دهد. با این حال ممکن است در هر فردی نشان دهنده علامت بیماری خاص باشد. در طرف چپ شکم, اندام هایی مانند تخمدان, روده کوچک, لوله فالوپ چپ و حالب چپ قرار دارد.

درد زیر شکم سمت چپ در مردان و زنان نشانه چیست؟

علائم درد زیر شکم سمت چپ

درد در این ناحیه ممکن است به صورت شدید و یا خفیف بوده و همچنین با علائمی مانند: تب, کاهش اشتها, حالت تهوع و استفراغ و یا احساس سنگینی همراه باشد.

علت درد سمت چپ شکم

همانطور که گفته شد چندین اندام مختلف در این ناحیه بدن وجود دارد که هر کدام از آنها ممکن است باعث بروز درد در سمت چپ زیر شکم شوند. گفتنی است علت درد زیر شکم سمت چپ در مردان و زنان ممکن است متفاوت باشد, لذا ابتدا دلایل کلی آن ذکر شده و سپس به علل آن در خانم ها و آقایان می پردازیم.

درد زیر شکم سمت چپ در مردان و زنان نشانه چیست؟

یبوست

یبوست می تواند باعث بروز درد زیر شکم سمت چپ شود, که علت آن ناتوانی در دفع مدفوع می باشد که با تخلیه منظم دل درد نیز از بین می رود. برای منظم کار کردن معده و جلوگیری از یبوست و درد سمت چپ شکم می توانید از مایعات زیاد و مواد غذایی حاوی فیبر در رژیم غذاییتان استفاده کنید.

فتق

در این بیماری جداره و عضلات اطراف شکم دچار پارگی شده و اعضای داخلی شکم به بیرون می ریزند، این مشکل اغلب در بخش های زیر شکم رخ می دهد که معمولا با درد شدید همراه است، اگر این بیماری درمان نشود، خون رسانی به عضوی که دچار بیرون زدگی شده است، مختل شده و این مساله بسیار خطرناک است، حال تنها راه درمان این بیماری جراحی می باشد.

پاره شدن روده بزرگ

پاره شدن روده بزرگ ممکن است یکی از دلایل درد شکم سمت چپ باشد.

درد زیر شکم سمت چپ در مردان و زنان نشانه چیست؟

سنگ کلیه

سنگ کلیه ها مواد بلوری کوچکی هستند که در مجاری ادرار ممکن است ممکن است سبب بروز مشکلاتی شوند. زمانی که این سنگها از کلیه به مثانه وارد می شوند تا از بدن دفع گردند باعث درد شدید در ناحیه چپ زیر شکم می شوند. در این حالت ممکن است درد با علائمی مانند تهوع و تب و لرز و ادرار صورتی همراه باشد. در صورت مشاهده این علائم بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین با مصرف زیاد آب از بروز سنگ کلیه می توان جلوگیری کرد.

عفونت کلیه

عفونت ادراری یکی از شایع ترین عفونتهاست که ممکن است باعث بروز خطراتی شود. این عفونت می تواند به کلیه چپ نفوذ پیدا کرده و باعث ایجاد درد شود. این عفونتها اغلب با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود.

همانطور که در ابتدا ذکر شد, درد شکم سمت چپ در مردان و زنان منشا و دلیل متفاوتی داشته باشد. در ادامه این مقاله به طور اختصاصی به علل این درد در خانم ها و نحوه درمان آن می پردازیم.

درد زیر شکم سمت چپ در مردان و زنان نشانه چیست؟

بارداری خارج از رحم

به حالتی که تخمک بارور شده در خارج از رحم قرار گیرد, بارداری خارج از رحم می گویند. با رشد جنین درد زیر شکم تشدید شده که با تاخیر در عادت ماهیانه و خونریزی غیر طبیعی واژن همراه است. گفتنی است این حاملگی ممکن است خطراتی را برای زنان بوجود آورد و جنین نیز نمی تواند مدت زیادی در شرایط خارج از رحم زنده بماند.

درد تخمک گذاری

عموما تخمک گذاری دو هفته قبل از دوره قاعدگی انجام می شود. تخمک گذاری در تخمدان چپ سبب بوجود آمدن درد شدید در سمت چپ شکم زنان می شود. این درد اغلب مانند گرفتگی عضلات و گاهی با لکه بینی همراه است. این درد را می توان با استراحت و مصرف مسکن های طبیعی یا قرص های بی خطر تسکین داد.

درد زیر شکم سمت چپ در مردان و زنان نشانه چیست؟

کیست تخمدان چپ

کیست تخمدان, کیسه پر از مایعی که بر روی سطح تخمدان رشد کرده و با بزرگ شدن در شکم باعث درد زیر شکم در زنان می شوند. معمولا کیستها بی خطر هستند ولی ممکن است رشد کنند, بسیار بزرگ شوند, تغییر شکل دهند و پیچ و تاب پیدا کنند و در نتیجه درد شدیدی را در ناحیه شکم بوجود آورند. گاهی این درد, کمر و لگن را هم درگیر کرده و با علائمی مانند قاعدگی نامنظم, حالت تهوع و استفراغ و فشار در مثانه همراه است.

گاستریت یا ورم معده

ورم معده در واقع به علت عفونت خفیف ایجاد می شود که منجر به آسیب جداره معده شده و در نتیجه با التهاب این جداره همراه است، حال اگر این بیماری درمان نشود به مرور این التهاب به زخم معده تبدیل شده و با عوارض دردناک و پر خطری همراه است.

درد زیر شکم سمت چپ در مردان و زنان نشانه چیست؟

ورم روده یا کولیت

کولیت یا ورم روده به معنی التهاب روده بوده و اغلب در سطوح داخلی روده بزرگ و راست روده به وجود می آید، این بیماری اغلب با درد هایی که به تدریج افزایش می یابند و نیز با اسهال همراه است. برخی دلایل این بیماری نیز شامل مسمومیت غذایی، عفونت، کم خونی و واکنش سیستم خود ایمنی می باشد.

دیورتیکولیت

بیماری دیورتیکولیت نیز در اثر عفونی شدن و التهاب کیسه هایی که در جداره داخلی روده بزرگ و کولون ایجاد شده اند، بروز پیدا می کند و این بیماری با درد های شدید در قسمت چپ و پایین شکم همراه است، از دیگر علائم این بیماری می توان به تب، لرز، خونریزی و تغییر عادات روده اشاره کرد، حال در صورتی که بیماری ادامه پیدا کرده و درمان نشود می تواند منجر به خونریزی، فتق و یا انسداد روده شود.

درد زیر شکم سمت چپ در مردان و زنان نشانه چیست؟

انسداد روده

در اثر ابتلا به این بیماری، مسیر روده بسته شده و در نتیجه مایعات و غذا نمی توانند از روده عبور کنند، حال در صورت عدم معالجه فوری، این بیماری منجر به عفونت شدید و مرگ بافت مسدود شده روده شده و در نتیجه حیات بیمار نیز با مشکلات جدی همراه خواهد بود.

دلایل زیادی وجود دارند که می توانند منجر به انسداد روده شوند که از جمله آنها می توان چسبندگی روده که اغلب بعد از جراحی به وجود می آبد، پیچ خوردگی روده، کیسه های ملتهب و عفونی (دیورتیکولیت) روده، فتق، تومور ها و …نام برد. از علائم دیگر این بیماری می توان به درد شکم، نفخ و کاهش اشتها اشاره کرد.

دیدگاه / پاسخ